Skrevet av Emne: Langvarig "skade" i leggene  (Lest 6031 ganger)

Utlogget EdenNeymar 22

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Langvarig "skade" i leggene
« : 14. februar 2017, 17:05 »
Hei, jeg er en gutt på 19 og jeg sliter veldig med begge leggene. Det er på en måte hele leggen og ingen spesiell muskel. De ser helt normale ut, det er ikke noen synlige problemer. Smertene er der konstant, selv om det blir mye verre når jeg løper eller spiller fotball. Det er som om leggene stivner og blir sure. Egentlig vil jeg si at de er konstant sure. Jeg har ikke følt meg "normal" i leggene på 2 år. Samtidig så går det nesten ikke Ann å tøye musklene. Det høres kanskje rart ut men hvis jeg tøyer bakside legg som normalt så kjenner jeg det i rundt 1 minutt og deretter så fungerer det ikke å tøye lenger. Samtidig som hvis jeg er i mye aktivitet så begynner jeg å få vondt på innsiden av leggbeinet, som beinhinnebetennelse. Så forsvinner det hvis jeg hviler en periode. Men det er musklene som er problemet.

Det startet med at jeg fikk noe som legene kalte for post viralt tretthetssyndrom som satt meg ut av spill i 1-1,5 år. Da jeg skulle begynne å trene igjen var jeg på en treningsleir med laget der vi trente 2 ganger til dagen. Jeg tenkte ikke noe på at jeg måtte starte sakte, Desverre... Men etter noen dager så skulle vi spille kamp. Det var da jeg merket at leggene var veldig sure og kompakte. Som at det var konstant melkesyre. Etterhvert ble det så ille at jeg måtte bytte ut. Jeg husker ikke eksakt hvordan det føltes men det var ekstremt vondt og siden det har jeg slitt. Har vært hos mange fysioterapeuter og alle har sin egen teori om hva det er og hva som funker. Har prøvd massasje, nåler, trykkbølgebehandling, styrketrening av resten av kroppen, såler, gradvis styrketrening av leggene, laserbehandling og til slutt operasjon for muskellosjesyndrom på innsiden av beinet. Ingenting har egentlig hatt noe effekt og jeg har på en måte heller ikke fått noen skikkelig diagnose. Har ekstremt lyst til å bli bedre men det virker så nytteløst. Den lengste hvileperiode jeg har hatt er vel på ca 1 måned, uten at det hjalp noe.

Jeg har jo også trent mens jeg har hatt dette problemet i etterkant. Så det er veldig mulig at jeg har gjort det værre. Leste noe om muskulær overtrening og: Hos enkelte ekstremt overtrente idrettsutøvere finner man nettopp problemer med at musklene ikke fungerer under aktivitet (energiomsetningen og nerve-muskelsamspillet), og man blir totalt utmattet før man får starte. Man prater i den forbindelse om ekstrem surhet i muskulatur, som følge av blant annet melkesyre, som er et biprodukt av energiomsetningen (men også et næringssubstrat).

Men jeg er ikke sikker og lurte på om noen har noe erfaring med dette eller vet hva jeg kan gjøre. Takk på forhånd!

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Langvarig "skade" i leggene
« #1 : 15. februar 2017, 23:26 »
Kan du definere smerten? Hevelse? Sprer det seg oppover? Kjenner du noe som helst til smertene når du går (altså ikke på banen)?

Dette høres mer ut som nervesmerter synes jeg. Spesielt fordi det oppstår så fort. Antakeligvis tibia-nerven som skriker.

Utlogget EdenNeymar 22

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Langvarig "skade" i leggene
« #2 : 16. februar 2017, 00:13 »
Det føles på en måte som melkesyre. Leggene blir sure og kompakte. Spesielt når jeg løper. Det er ingen hevelse utenom at jeg kjenner at musklene blir hardere og stivere. Det sprer seg ikke oppover. Smerten sitter på en måte i hele tiden, selv om jeg sitter rolig så merker jeg til den. Selv om det ikke er det jeg kan kalle "vondt" men jeg merker at noe er galt. Når jeg går så øker dette. De blir sure og trøtte. Det er litt varierende hvor ille det er når jeg går, av og til er det mer og av og til går det litt bedre, men det er der alltid. Det skal sies at det ikke gjør vondt når jeg går. Men de er fortsatt sure. Hvis jeg går lengre strekninger eller jogger så blir det mye verre.


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Langvarig "skade" i leggene
« #3 : 16. februar 2017, 20:46 »
Antakeligvis nerver, men må se det i person for å bekrefte. Dra innom behandler.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!