Skrevet av Emne: Langvarige ryggsmerter hos ung mann,  (Lest 5717 ganger)

Utlogget Forum

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Langvarige ryggsmerter hos ung mann,
« : 19. februar 2017, 13:00 »
Hei, skriver til dere her inne som et slaks nødrop da jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre.
Jeg er en 23 år gammel mann, som i det siste halve året har slitt med merkelige smerter i ryggen, som jeg nå ikke aner hvor eller hvem jeg skal kontakte for å få bukt med det ukjente problemet.

Jeg kan begynne med å fortelle om hvordan det hele utartet seg. Jeg jobber til daglig som bygningsarbeider, jobben min innebærer tidvis tunge løft, mye knestående arbeid (bruker og har alltid brukt gode kneputer) og en del statisk arbeid. Jeg har en helt ok fysisk form, trent mye på treningsstudio, men det siste året har jeg måttet kutte det ut grunnet skole og mye jobb. Er forøvrig ganske tynn uten at jeg er undervektig (70kg på 182cm)
Har jobbet i 7 år nå, tidligere har jeg aldri hatt noen problemer.
Ryggproblemene startet sommeren 2016 ved at jeg etter en lang dag på jobb kunne kjenne meg utslitt i korsryggen, dette vedvarte og fortsatte frem mot juletider. Dette var aldri direkte vondt. Rundt desember ifjord begynte jeg i tillegg å få smerter lenger opp i ryggen, omtrendt midt i ryggen på linje med der brystbeinene møtes forran, fortsatt ikke direkte vondt men mer som en ømhet. For eksempel ved arbeid som involverer å ha hendene strak ut (eksempel ved stryking av en skjorte) kjennes det godt på dette punktet. Når jeg presser på ryggraden ved det bestemte stedet kjennes det ømt både på selve ryggraden, samt området rundt. Ofte om jeg vrir overkroppen for å strekke ut ryggen kjennes det et slags kneppe eller knekkelyd fra området.

Idag er jeg kommet til det punktet at det plager meg veldig i hverdagen, plagene midt i ryggen er sånn som kommer og går, spesiellt på arbeid eller etter å ha sittet lenge. Korsryggen derimot plager meg nermest hele tiden. Det er nå en slaks verking, selv om det ikke HEMMER meg i den grad at jeg har store smerter eller at jeg ikke kan bevege meg. Problemene lindres når jeg ligger i bestemte posisjoner. Har også en merkelig "plage" rett bak brystbeina, det kjennes som at det er noe som trengs å knekkes på plass hvis det skulle gi noen noe mening. Har også den siste tiden vert plaget med hvesende pust som kommer og går. Nermest som at jeg må "hente" pusten.

Jeg var hos legen i tidlig januar, fortalte om problemene og han bestilte time til MR av øvre og nedre del av ryggen. Jeg har en slaks krumming øverst i ryggen og han lurte på om jeg kunne ha schauermann, men dette ble avvist når jeg fikk resultatet.

Jeg var til legen for å få svaret nå tidligere i uken, og han begynte å spørre om jeg hadde strålende smerter ut i beinet. Dette har jeg da ikke, noe han synest var litt rart ettersom det var påvist prolaps i korsryggen (er ikke helt sikker på hvor men tror det var den nederste ryggvirvelen) Han fortalte meg ikke spesiellt mye etter det, ikke om hvilke alvorlighetsgrad prolapset var i. Han hadde og heller lite informasjon om hva jeg skulle foreta meg videre utenom at det ble bestillt røndtgen av lungene pga det overnevnte.

Legen virket egentlig å ha lite peiling på området, og med det er det egentlig ganske irriterende at han ikke hadde noe svar på hvem jeg kunne kontakte eller hva jeg skulle foreta meg videre. Jeg synest i tillegg at det er ganske slitsomt å bestille timer for så å måtte vente x antall dager/uker for å så ikke få svar på en dritt. Jeg er jo klar over at det er sånn det er, men det må da kunne være litt mer oppfølging og interresse for å hjelpe når man først kommer til legen med et problem.

Kort oppsummert
Hovedproblemet er i korsryggen med smerter/plager rundt der prolapset ble påvist. (er øm i området rundt og musklene i området virker "svake" og nermest betente på en måte.
Samme problemet lenger opp i ryggen med ømhet i ryggsøylen og musklene? rundt.
Knip/vondt/låsning? bak brystkassen og hvesende pust som kommer og går.

Har nå kommet til det punktet at det plager meg så mye på jobb at jeg lurer på om jeg trenger en sykemelding, hadde 2 uker ferie i desember, men det gav meg ikke noe bedring, så her trengs det andre boller enn hvile og tur i skog og mark, men hva som skule kunne fikse dette når jeg har gått med problemene såpass lenge uten tegn til bedring (heller gradvis forverring) måtte gudene vite.
Jeg vet jo at dette med rygg er utrolig vanskelig, og å prøve å finne svar på noe som fungerer på nettet er mildt sakt håpløst da den ene ambefaler det den andre fraråder. Litt ironisk med tanke på dette inlegget, hehe. Men jeg er åpen for alt.

Hilsen en ung mann i sin beste alder som frykter at dette vil skape fremtidige problemer om jeg ikke får hjelp.



Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Langvarige ryggsmerter hos ung mann,
« #1 : 19. februar 2017, 20:49 »
Nyere smerteforskning påstår at ryggsmerter stammer fra psykiske årsaker i de fleste tilfeller. Dette er grunnen til at legen din vegrer seg for å sende deg videre, for han vet at det ikke finnes noen offisiell konsensus mht verken årsak eller behandling. Biomekaniske (konkrete) fremgangsmåter for diagnose og behandling er blitt stigmatisert via smerteforskningsmiljøene nå i lang tid, og det er derfor færre og færre som adresserer dette.

Heldigvis kan jeg fortelle deg at det ER en årsak til kompresjonsrelaterte (prolaps) ryggsmerter, og dette stammer fra kontinuerlig feilkompresjon av skivene. Les her og still dine spørsmål etterpå.
https://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!