Skrevet av Emne: Usymmetri i musklene rundt hoften.  (Lest 5174 ganger)

Utlogget sveinung999

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Usymmetri i musklene rundt hoften.
« : 19. februar 2017, 19:59 »
Hei,

Tenkte å høre om noen andre som har dette ''problemet''

Jeg har spilt masse fotball. Jeg har synlig mer muskelmasse på høyreben, rett å slett fordi jeg sparker med høyre, og fordi jeg alltid har brukt høyre viss jeg skal gjøre noe som krever krefter fra en fot.

Quads er større, hamstring er større, lysken er større, og glutes, usikker, men regner med det. Vil påstå at de er 20-25 % større en på venstrefot.
Da jeg tok en body-scan, så viste det seg at høyrefot var ca 1/2 kg tyngre en venstre.

Spørsmålet:
Jeg har en mistanke om at dette skaper litt usymmetri i bekkenet når jeg gjør to-beinsøvelser som knebøy.
Når jeg er helt i bånn i knebøyen, så føler jeg bekkenet mitt vrir seg litt mot høyre. Høyrefot går mer mot høyre, og venstrefot går mot høyre. Etter mange smertefrie reps, så kommer det gjerne ett lite klikk i kneet på ventrefot, og bittelitt smerte i ettertid. Blir ikke hovent, jeg kan løpe uten smerter, og smerten er helt borte dagen etter. MEN, det er ett problem her, uten tvil, som jeg vil ta hensyn til.

Jeg har gjort tøying på venstrefot, jeg har trent glute medius, som har i oppgave å sørge for at benet mitt ikke faller innover. Ingenting funker.  Jeg sitter kun igjen med en teori om at en høyredominant fot kan lage problem for venstrefot.

Noen som har innspill på dette? Takk.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Usymmetri i musklene rundt hoften.
« #1 : 19. februar 2017, 20:54 »
0.5 kg er ingenting. Dette kan like vel stamme fra holdningsmessig tilt til én side. De fleste har en dramatisk forskjell på belastning mellom høyre og venstre pga holdningsproblematikk.

Hva kneet ditt angår, så må jeg ha mye mer info om selve smerten. Nøyaktig lokasjon, smertetype, etc

Denne ubalansen fra fotballen bør du relativt lett kunne trene bort med vekttrening ,så lenge teknikken er balansert og fin. Det er da aktuelt å adressere bekkensvingen i bunnen, men må se en video for å kunne gi deg mer konkrete råd.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!