Skrevet av Emne: Er det normalt å se null forskjell etter 3mnd med trening?  (Lest 8163 ganger)

Utlogget Chichi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Hei. Har trent 3 dager i uken i 3 mnd, og gått tur i skogen de to dagene jeg ikke trener. Helgen har jeg stort sett brukt til å slappe av og gjøre husarbeid.
Har for første gang i livet tatt før og etter bilder, men ble bare sååå skuffa når jeg så de ved siden av hverandre. Ser jo dønn lik ut Sad
Hva gjør jeg galt?

Utlogget Proteinbolla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Hehe, kjenner igjen frustrasjonen.

Det første jeg lurer på: trener du for å gå opp eller ned i vekt? Øktmuskelmasse eller mindre fettprosent? Av egen erfaring syns jeg det er vanskeligere å se fremgang når man prøver å gå opp i vekt/muskelmasse når man allerede har en del fettprosent. Derimot ser jeg så å si alltid noe fremgang uke til uke dersom jeg forsøker å gå ned i fettprosent. Så dersom ditt mål har vært å gå ned i vekt/fettprosent, bør man se fremgang etter tre måneder. Det er ingen grunn til å gå i kjelleren for det, i så fall bør man se nærmere på eventuelle ting man ikke gjør fullt så bra.

Dette blir generelt, men jeg har noen råd som har hjulpet meg selv en del når jeg skal ned i fettprosent:

- Få oversikt over hvor mye man skal ha i kaloriinntak. Jeg har tidligere gjort dette med en enkel kalkulator på nett, den vil i alle fall gi en pekepinn.
- Få oversikt oversikt over hvilken mengde/forhold du skal ha av proteiner, fett og karbohydrater. Dette kan man finne på youtube eller på forum.
- Få oversikt over om du faktisk holder deg innenfor dette inntaket. Her er vil jeg påstå at det er lurt å veie maten, avhengig av hvor seriøst man tar det såklart. Jeg har opplevd god progresjon ved å ha en fastsatt spiseplan hvor det fremgår hva jeg skal spise og hvor mange gram.
- Ikke gå for mye i kaloriunderskudd. Denne blemmen har jeg gått på tidligere, og jeg hadde en mye bedre fremgang når jeg justerte opp kaloriinntaket (med riktig mat og fordeling av proteiner, fett og karbohydrater). Deretter kan man evt justere inntaket ned etterhvert som man får lavere fettprosent.
- La musklene restituere etter styrkeøkter i form av hviledager
- Ikke tren for tungt og la det gå ut over utførelsen. Jeg personlig har gått ned mye på vektmotstand og fokusert på å løfte vektene raskt for deretter å senke dem sakte, og har hatt bra fremgang med dette.
- Med ditt aktivitetsnivå fremstår kaloriinntaket som lavt, men jeg skal ikke trekke noen konklusjoner her.

Det blir vanskelig å si noe mer konkret når jeg ikke vet hva som er dine treningsmål. Jeg ville definitivt startet og sett på hva du kostholdet ditt består av - dette er jo ofte nøkkelen til suksess om du skal bulke eller deffe.

Den neste måneden som kommer - sett deg et mål, sett deg del mål. Også gjør du det du kan for å nå det målet.

Smiley

Utlogget Proteinbolla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Glem det siste punktet - copy/paste fra et annet innlegg jeg har skrevet Smiley Men håper dette var til hjelp!

Utlogget Chichi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Trener fordi det er sunt? Vekt er sikkert ok, men trenger mer muskler. Tror ikke fettprosent skal ned så mye, er jo en kvinne så må ha litt.
Jeg har ikke så mye penger til mat så det blir litt sånn hva jeg har råd til og hva er på tilbud. spiser ut av fryseren på en måte. Tåler ikke korn eller melk fra dyr, så ikke alt jeg kan spise. Har kjøtt/fugl 2-3ggr i uka, fisk 2-3 og vegetar 1-2. Spiser frokost og lunsj også. Synes det er litt skummelt å tenke for mye på det, er redd jeg blir spiseforstyrra hvis jeg skal begynne å veie mat og sånt.
Jeg tror jeg har en sånn ektomorf kropp, det skjer liksom litt lite uansett hva jeg foretar meg. Sliter med lavt stoffskifte og energiløshet, så vanskelig å gi alt på trening. Noen ganger klarer jeg ikke bli svett engang, bare fryser. Andre ganger går det bra og svetten renner.
På den positive siden har jeg klart å øke i hvor mange kilo jeg løfter i de forskjellige løftene da. Så har jo skjedd noe selv om det ikke synes.
Lurer på å ønske meg PT timer og treningsopplegg til bursdagen min i juli eller noe sånt.
Uansett takk for svar.

Utlogget Proteinbolla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Trener fordi det er sunt? Vekt er sikkert ok, men trenger mer muskler. Tror ikke fettprosent skal ned så mye, er jo en kvinne så må ha litt.
Jeg har ikke så mye penger til mat så det blir litt sånn hva jeg har råd til og hva er på tilbud. spiser ut av fryseren på en måte. Tåler ikke korn eller melk fra dyr, så ikke alt jeg kan spise. Har kjøtt/fugl 2-3ggr i uka, fisk 2-3 og vegetar 1-2. Spiser frokost og lunsj også. Synes det er litt skummelt å tenke for mye på det, er redd jeg blir spiseforstyrra hvis jeg skal begynne å veie mat og sånt.
Jeg tror jeg har en sånn ektomorf kropp, det skjer liksom litt lite uansett hva jeg foretar meg. Sliter med lavt stoffskifte og energiløshet, så vanskelig å gi alt på trening. Noen ganger klarer jeg ikke bli svett engang, bare fryser. Andre ganger går det bra og svetten renner.
På den positive siden har jeg klart å øke i hvor mange kilo jeg løfter i de forskjellige løftene da. Så har jo skjedd noe selv om det ikke synes.
Lurer på å ønske meg PT timer og treningsopplegg til bursdagen min i juli eller noe sånt.
Uansett takk for svar.

Dersom du har unormalt lavtstoffskifte, kan jeg dessverre ikke gi noen råd da jeg ikke har kunnskapen. Noen med kompetanse på området bør gi det råd her.

Godt å trene fordi det er sunt. Men generelt ville jeg satt meg noen mål og delmål for treningen, og tenke gjennom hva man ønsker å oppnå. For meg personlig har jeg alltid mål jeg strekker meg etter og på den måten blir det lettere for meg med jevn fremgang.

Utlogget Chichi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Takk, har prøvd å sette mål før, men når dem aldri fordi kroppen fucker opp, og da mister jeg ofte treningsgleden og føler bare på det å ikke klare noe. Men er i dialog med en PT nå Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!