Skrevet av Emne: Hvordan trene Lats for å oppnå best mulig resultat  (Lest 6130 ganger)

Utlogget BoZzeY

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Jeg er en gutt på snart 18 som driver og trener hjemme. Her har jeg en del manualer, benkpress og sykler og jogger.
Jeg har som mål og gå ned i vekt samtidig som og bli sterker.
Jeg lurer på om noen har noen tips om spesielt hvordan jeg kan trene lats\latissimus.
Eller om dette blir vanskelig og gjøre hjemme..

Utlogget BjørnH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 163

Markløft
Pullover med stang

Dette synest jeg er gode øvelser som tar godt på lats.....

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Markløft
Pullover med stang

Dette synest jeg er gode øvelser som tar godt på lats.....

Trodde ikke pullover var noen ryggøvelse..den skal vel først og fremst ta på bryst?  Huh

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079



Trodde ikke pullover var noen ryggøvelse..den skal vel først og fremst ta på bryst?  Huh

Pullover er ikke noen ryggøvelse, som du sier, det er brystet som står i fokus, og triceps tildels.

Utlogget BjørnH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 163


Utlogget BjørnH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 163



Pullover er ikke noen ryggøvelse, som du sier, det er brystet som står i fokus, og triceps tildels.

Det er litt lurt å vite hva man snakker om..... Vist ikke, er det lurt å la være å svare....

2strong

  • Gjest
Dere har alle rett...
Pullover trener alle muskelgruppene som er nevnt, men jeg synes ikke den er noen utpreget rygg øvelse.

For å få bedre lats så ville jeg brukt tiden min på andre øvelser ( f. eks : chins, nedtrekk, manual roing, stang roing, sittende kable roing, T-Bar roing etc...etc... ).

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079



Det er litt lurt å vite hva man snakker om..... Vist ikke, er det lurt å la være å svare....

Det er ikke mange som vil kalle det der en ryggøvelse, at den kan ha en bitteliten innvirkning på ryggen er mulig, men det har også chins på magen, men ingen vil kategorisere chins som en mageøvelse fordet.

Mb

  • Gjest
Når ronnie coleman bruker pullover som rygg-øvelse bør det nesten være noe ved den som funker...

Utlogget BjørnH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 163



Det er ikke mange som vil kalle det der en ryggøvelse, at den kan ha en bitteliten innvirkning på ryggen er mulig, men det har også chins på magen, men ingen vil kategorisere chins som en mageøvelse fordet.

Lurer på hvordan du kan utale deg på andres veiene?Huh? Mulig du ikke fikk med deg linken jeg la til her litt lenger opp....TARGET:Latissimus Dorsi

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

OK, nok krangling nå! Såkalt "pullover" blir av flere kroppsbyggere brukt til å trene ryggmusklene med, mens andre bruker den til andre formål, som brystmusklene og "fingermusklene" under brystmusklene. Dorin Yates brukte vel "hammer strength" ganske ofte, et apparat som jeg synes ser ut til å påvirke musklene i mye av den samme banen som "pullover" gjør.

Jeg synes ikke det er noen grunn til å bruke denne tråden til å kverulere rundt hvorvidt "pullover" er en ryggøvelse eller ikke. De fleste virker enig i at den uansett berører ryggmusklene i en eller annen grad. Uten å kunne skilte med hverken forskning eller personlig erfaring (da jeg ikke bruker øvelsen selv) går jeg ut fra at effekten av den vil variere fra person til person, avhengig av forhold som skjelettstruktur og muskelfester.

Derfor foreslår jeg at du, BoZzeY, tester ut øvelsen selv og kjenner etter om det er noe som passer for deg. Dere andre kan krangle videre per PM, hehe!

Mitt personlige tips er foroverbøyd stangroing, kroppshev og markløft (statisk trening).

Lykke til
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Prøv markløft med bredt grep.
Den tar utrolig godt på øvre del av ryggen. Strekker godt i hele ryggen.
Lurt å bruke dragreimer i denne øvelsen.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Pullovers kan brukes til å isolere latsen eller brystmusklaturen (i den grad man kan si at det er mulig å isolere en muskel) med å forandre albueposisjonen.

Nesten strake armer med albuene "sammen" gir KRAFTIG trening til lats, men en "albuene utover posisjon" gir trykken på brystmusklaturem.

Den lille variasjonen gjør nesten de 2 til seperate øvelser med tanke på muskelspenning.

Lars H.

Kjør Hardt buttrock

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Hr varknebøyer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

  • altforopptattavstyrkeløft
Hei

Trener du hjemme har du alle forutsettninger for å få god ryggmusklatur. Følgende øvelser anbefales( det angitt musklegruppe som trenes mest, da alle trenes:
Rette ryggmuskler: markløft i alle varianter, styrkevending fra heng, good mornings i alle varianter,  rygghev, omvedt rygghev, skiløper og velkjente gymtime øvelser
Skrå ryggmuskler. Virdning til siden med stang(ha gode låser), Vriding til siden med vektskive, liggende sidehev med bein (ha skuldrene nedi gulvet)
Obliques: Trening uten belte i alle øvelser, sidehev på benk og sidehev med manaual.
Lats og rombo: Markløft med spenn i lats, Roing i alle varianter: Foroverføyd roing, T bar roing med stang i hjørne, Manual roing foroverbøyd, kroppssheving av alle varianter (Ps du blir veldig sterk i grepet hvis du klarer å ta de fra fingerspissene på dørkarmen)
Traps og rombo: Shrugs, Vendinger i alle varianter, upright rowing.

Når det gjelder pullover så er det bare å lesse på så kjenner du at du må ta i med latsen for å få den opp. latsen drar jo overemen fra front/ side mot kroppen. Ta med den også. Og for guds skyld lass på men ikke for tungt da ;-)

har vært aktiv utøver, arrangør, NSF medlem++
Kl 90 kg
KB 235
KB 135
ML 235
SUM 595

Kl 100 kg
Knebøy: 277,5
Benkpress: 147,5 u/skjorte
Markløft: 247,5
Totalt: 645

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

Pullovers kan brukes til å isolere latsen eller brystmusklaturen (i den grad man kan si at det er mulig å isolere en muskel) med å forandre albueposisjonen.

Nesten strake armer med albuene "sammen" gir KRAFTIG trening til lats, men en "albuene utover posisjon" gir trykken på brystmusklaturem.

Den lille variasjonen gjør nesten de 2 til seperate øvelser med tanke på muskelspenning.

Lars H.

Kjør Hardt buttrock
Det var noe slikt jeg så for meg - bra, Lars!!!
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!