avstemning
Spørsmål: Trenings plan
Trening - 0 (0%)
Trening - 0 (0%)
Stemmer totalt: 0

Skrevet av Emne: Ønsker hjelp med trenings plan!  (Lest 6751 ganger)

Utlogget Floki123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Ønsker hjelp med trenings plan!
« : 29. april 2017, 19:35 »
Hei!  

Har da planer om og starte med trening men er litt usikker på trenings plan, kordan muskelgruppe som burde trenes ilag på samme dag og kordan muskler skal trenes først/sist på dagen.  
Tenker å trene rundt 5-6 dager i uken og mye fokus er på å miste endel fett å bygge muskler. Muskelgrupper eg fokusere mest på :  Biceps, Triceps, Bryst, Mage, Rygg, Skuldra og lår/rumpe (Etter man har vert avhengig og sotte på PC i flere år så har det blitt ganske så flatt bak, Hehe).  

Har ønske å kunne trene for å få maksimalt/raskest fremgang pga er en person som mister motivasjon fort. Vet selvfølgelig at muskler/fett kommer ikke eller går ikke bort på noen dager, Men er ganske så sikker på at det er visse treningsplaner/metoder som gir raskest fremgang.  

Beklager for skrivefeil, Har dysleksi så blir litt vanskelig og skal kunne forklare. Håper på at noen her som har stor kunnskap til det her og kan hjelpe meg i å komme i gang å nå mitt mål Smiley

Ha en fin dag!

Utlogget Proteinbolla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ønsker hjelp med trenings plan!
« #1 : 08. mai 2017, 18:49 »
Hei!

Jeg er ingen ekspert på treningsprogrammer og kommer ikke til å skrive et konkret  program her. Har trent styrke i noen år og kan i alle fall gi noen generelle tips. Dette er noe som har fungert bra for meg og det er selvsagt andre veier til mål her :-)

- Som nybegynner kan det være lurt med et helkroppsprogram/evt programmer med fokus på baseøvelser (benkpress, knebøy, markløft). Her kan man utvikle et godt grunnlag for styrken. Jeg ville fokusert mindre på isolasjonsøvelser, men dette er selvsagt en smakssak.
- Fokusere på kosthold! Kosthold, kosthold, kosthold - angrer på at jeg ikke hadde en spiseplan da jeg var nybegynner (!!!!!!). Kan nesten ikke understreke nok at kostholdet er viktig for resultatene. Fokuser mer på godt kosthold enn kosttilskudd. Kosttilskudd skader selvsagt ikke, men er ikke mye verdt uten et godt kosthold.
- Fokusere på riktig utførelse på øvelsene (spesielt på markløft og knebøy om man kjører disse øvelsene) for å forebygge skader + bedre fremgang.
- Jeg kjørte tidligere kjørt heltkroppsprogram og har opplevd det som bra. Jeg gjør dette selv i perioder nå også.
- Det er fort gjort å bli bitt av treningsbasillen når man først starter og trene 5-6-7 dager i uker. Her kan man risikere å gå lei og i verste fall slutte. Jeg personlig ville trent færre dager i uken (selvsagt er ikke dette en nødvendighet) og lagt inn flere hviledager.

Om du gjør ting riktig fra start, og da spesielt kostholdet og grunnleggende styrkeøvelser, da vil du spare deg for mye tid :-) Det er helt sikkert noen her inne som kan si noe mer om et konkret treningsprogram. Hvis ikke ligger det masse info på forumet eller andre steder på nettet.

Lykke til :-)

Utlogget Floki123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Ønsker hjelp med trenings plan!
« #2 : 11. mai 2017, 23:37 »
Hallo Proteinbolla!

Takk for kommentaren, Sett pris på all hjelp!

Ja, Lagt merke til nu selv at det å trene hver dag i starten var ikke en god ide, Endte opp med ondt i hele kroppen =P
Må bare lære meg litt med trening av fotan og rygg, Da snakker eg om knebøy og det du skrev da det kan være ganske så dårlig hvis man gjør feil.   Hvordan treningsplan bruker du nu hvis du har lyst å fortelle ?=P  Har sett litt på nett men alle eg finn så må man betale 2000kr+ (Kan desverre ikke prioritere det heller nu) eller lage egen (Noe eg IKKE kan).   

Hehe, Kosthold ja, Er faktisk det som er verst =P Spiser sundt men trur eg spis litt for, Uhm kordan skal eg forklare det,  Noen dager spis eg ikke middag og noen gang spis eg middag, Ganske så varriert katti eg spis noe som heller ikke er bra, Men kommer seg vell etterhvert!   

Ha en fin dag (=

Utlogget Proteinbolla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ønsker hjelp med trenings plan!
« #3 : 12. mai 2017, 20:30 »
Bare hyggelig Smiley

Når man er i startfasen er det fort gjort å bli forvirret av all informasjon som ligger på internett. Det er rett og slett utrolig mye informasjon, både om trening og kosthold. Dette er like forvirrende for meg, selv etter 6-7 års trening Smiley Så jeg personlig følger et eget opplegg som passer meg. Et opplegg som passer mine daglige rutiner og et opplegg som passer maten (av den sunne typen :-) ) jeg liker å spise.

Det finnes jo svært mange treningsprogrammer man kan følge. Jeg personlig har aldri likt å låse meg til noe program som dikterer antall repetisjoner, da jeg liker å kjenne an fra dag til dag. Jeg tar det antall repetisjoner som gjør at de 2-4 repetisjonene kjennes tunge. Jeg passer på å presse meg tilstrekkelig, uten å overdrive. Det har selvsagt sine fordeler og ulemper å gjøre dette, men har aldri vært flink til å følge treningsprogrammer. Om resultatene kunne vært bedre med et program er mulig, men jeg har likevel hatt god fremgang. Som nybegynner ville jeg nok likevel fulgt et program. Blant annet fordi det vil være lettere å komme seg på gymmet, og det vil være lettere når du vet hva du skal gjøre på gymmet. Man får vel på en måte rutine i treningen og "binder" seg til å trene regelmessig, noe som åpenbart er viktig.

Akkurat nå kjører jeg et helkroppsprogram, uten noen begrensning på antall sett og repetisjoner. Rutinen min er som regel: Markløft, hangups, knebøy, benkpress, flyes, skulderpress, sidehev, armer, mage. Jeg har ganske korte pauser mellom settene og hele økta er unnagjort på en times tid. Dette gjør jeg mandag, onsdag og fredag. Videre jogger jeg 30 min + går 30 min med stigning på lørdag eller søndag. Jeg ville nok ikke orket å betale penger for et treningsprogram, da det ligger veldig mye nyttig stoff på nett. Likevel ville jeg brukt tid på vite hvordan man gjør de ulike øvelsene, dersom du er usikker. Jeg tenker at spesielt markløft er viktig å gjøre riktig, da man fort kan få problemer med rygg og knær. Det samme gjelder knebøy.

Når det kommer til utførelse av øvelser, så har jeg brukt en som kaller seg "athlean x" på youtube. Jeg søker bare opp øvelsen og
"athlean x" bak, så kommer ofte rett video opp. Jeg syns fyren er utrolig dyktig og jeg har hatt masse utbytte av blant annet denne kanalen.

Problemet med å tro at man spiser sunt, er at man rett og slett ikke vet om man f.eks. ligger på kaloriunderskudd eller -overskudd, alt etter hva som er målet. Man vet heller ikke mengde proteiner, karbohydrater og fett. Man bør definitivt sette opp en spiseplan som er justert etter hva man ønsker å oppnå med treningen. Jeg f.eks, vet nøyaktig hvor mye kalorier, proteiner, fett og karbohydrater jeg får i meg hver dag. Jeg har også estimert med kalkulator på nett for omtrent hvor mye jeg trenger. Det er ikke perfekt, men en veldig god start. Dette har vært veldig viktig for meg for å nå mitt mål i år, å gå ned i fettprosent. Her ville jeg funnet ut på nett hva du trenger av kalorier, samt fordeling av proteiner, fett og karbohydrater. Jeg har gjort dette enkelt:

Måltid 1: havregryn, melk, egg, tran
Måltid 2: ris, strimlet svinekjøtt, brokkoli
Måltid 3: kylling, søtpotet, brokkoli/andre grønnsaker
Måltid 4: Proteinpulver, egg, knekkebrød, nøtter

Som du ser; enkleråvarer. Proteinpulveret er ikke et must, men jeg har det ganske travelt på kvelden, så det passer meg best akkurat nå. For meg personlig vil jeg si at maten har stått for 80% av fremgangen og treningen for 20 %. Man får selvsagt ikke resultatene uten trening, men maten har gjort stor forskjell for meg.

Igjen - dette er hva jeg gjør. Finn noe som passer for deg og din hverdag. Finn et program du liker, da blir det lettere å komme seg på gymmet. Noen liker å trene øvelsene med 3 sett og 12 repetisjoner per sett, andre 3x10, 3x8, 3x3, 5x5, etc, etc. Jeg varierer og gjør det som faller meg inn. Men det er meg da, mulig jeg rett og slett er for lat til å følge noe program. Men det blir vel en smakssak, jeg liker å komme inn på gymmet og ikke helt vite hva jeg skal.

- sett opp en spiseplan (!) Smiley Treningspartneren min spiser uregelmessig og mye junk. Fremgangen jeg har hatt (med veldig strengt kosthold) har vært veldig mye bedre, og makkeren min har bestemt begynt å skjerpe seg Smiley




Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!