Skrevet av Emne: Bra trent men høy hvilepuls - hvorfor ?  (Lest 7487 ganger)

Utlogget Mr Fit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Bra trent men høy hvilepuls - hvorfor ?
« : 24. mai 2017, 06:36 »
Hei.

Jeg har trent veldig aktivt de sist 5 årene og iallefall 4 ganger i uka med diverse trening som f eks aktivt kickboksing og endel løping. Kjøpte nettopp en pulsklokke og når jeg sjekker hvilepuls og maxpuls så får jeg meg en overraskelse når jeg ser at hvilepulsen er helt oppe på 53. Hvorfor er den så høy når jeg er så godt trent? Jeg er konklurranseutøver i kickboksing og har brunt belte  :Smiley

Utlogget Quiztaffa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Bra trent men høy hvilepuls - hvorfor ?
« #1 : 24. mai 2017, 15:07 »
Hei.

Du har ikke en høy hvilepuls: "An RHR between 60 and 100 beats per minute is considered normal for adults."

http://www.health.harvard.edu/blog/resting-heart-rate-can-reflect-current-future-health-201606179806

Utlogget Mr Fit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Bra trent men høy hvilepuls - hvorfor ?
« #2 : 24. mai 2017, 16:25 »
Leser på andre forum om folk som var i dårlig form å hadde 60 i hvilepuls og etpar år senere er på 40 i hvilepuls. Veldig mange skryter på seg 30-35 i hvilepuls når de er i toppform ser jeg.

En annen ting som er rart er at hvilepulsen skal også indikere at du trenger restitusjon. Er man overtrent kan man ligge på hele 10 hjerteslag pr min over opprinnelig hvilepuls. Rart .. for dagen etter jeg hadde gått 4 kamper - totalt 11 runder og var helt utslitt så var jeg nede i 50 i hvilepuls men når jeg har hvilt i tre dager så har jeg nærmest 55 .. ??  Huh

Dessuten burde ikke jeg ha "normal" hvilepuls når jeg har trent hardt i 5 år på kickboksing heller... ? hmmmm

Utlogget Quiztaffa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Bra trent men høy hvilepuls - hvorfor ?
« #3 : 25. mai 2017, 15:12 »
Har selv tilgode å møte folk med en hvilepuls nede på 30-35 slag i minuttet. Personlig så hadde jeg ikke stresset noe med det, så lenge hvilepulsen ligger under "faresonen".

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!