Skrevet av Emne: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?  (Lest 9660 ganger)

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« : 05. juli 2017, 11:53 »
Har fått en slags mobil-nakke. "Occipital Neuralgia". Blir svimmel av å se ned.
Har fikset litt på skjerm-/pult-plassering etter råd fra lege, og blitt en del bedre (etter 3 måneder).

Har prøvd å trene igjen et par ganger - ultralett press, roing og nedtrekk, men blir mer svimmel resten av dagen. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å komme igang med trening igjen.. blir jo litt sprø av dette..

-Bør jeg prøve statiske øvelser?
-Bør jeg prøve øvelser med hodestropp??
-Bør jeg spasere mer? Løpe?? (Spaserer ca 30 min pr dag, og det går fint.)

(Beklager hvis det allerede fins et emne for dette - fant ikke i farten.)

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« #1 : 10. juli 2017, 07:16 »
Hei igjen, etter litt mer googling om "Text Neck" virker det som om trening absolutt er å anbefale. Både statisk og vanelig.
Tok en mengde lette stående press for en time siden og tror det gikk greit.
Har også prøvd med litt nakke-yoga i helgen uten særlig ubehag; https://lh4.googleusercontent.com/-RU0caG6j4PM/UclEkkDoUII/AAAAAAAAAZY/QF2Ykwm0470/s0/Yoga%20kyhposis.png
Tror kanskje det var roingen som gjorde meg svimmel tidligere. Får vente litt med det..

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« #2 : 05. august 2017, 20:28 »
Høres ut som et atlasproblem. Er det vondt å ekstendere nakken, eller blir du svimmel av det?

Blir du svimmel om du ser ned med mens hodet er ekstendert?

Har behandlet denne typen problematikk flere ganger, og ofte er suboccipitalene svake. Disse trenger da opptrening. Men det hender også at scalenus i nakken er svak og klemmer på blodårene. Det er spesifikk opptrening som gjelder, men også spesifikk undersøkelse. Litt for alvorlig tema til å kunne gi deg øvelser uten videre. Du bør oppsøke terapeut.

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« #3 : 29. september 2017, 06:45 »
Tusen takk for innspill! Svært takknemmelig! Jepp, blir svimmel av å rette ut nakken, krumme nakken, og å se nedover. Svimmelheten har gått ned ca 70% nå, så er ved godt mot. I tillegg til yoga 3x pr uke gjør jeg noen lette øvelser med vekter og hodestropp. Skal prøve å få ordnet time hos bedriftsfysio og diskutere tingen du nevner!

Ser forøvrig at hjemmesiden din er et skattekammer! Utrolig bra artikler!

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« #4 : 03. oktober 2017, 06:26 »
Høres ut som et atlasproblem.
Meget sannsynelig i lys av din siste artikkel på hjemmesiden. Da det var mest prekært la jeg merke til at at det var absolutt verst når jeg våknet på magen med hodet rotert mot høyre. Har nok hatt en uheldig liggestilling der de siste årene, som gjort rotasjonsbegrensende fibre litt for lange.

Et lite tips til andre med nakketrøbbel; vær obs på at det kan medføre alarmerende høyt blodtrykk, som mange leger vil mistolke til at du må begynne med hjerte-medisin asap.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« #5 : 03. oktober 2017, 13:46 »
Tusen takk for innspill! Svært takknemmelig! Jepp, blir svimmel av å rette ut nakken, krumme nakken, og å se nedover. Svimmelheten har gått ned ca 70% nå, så er ved godt mot. I tillegg til yoga 3x pr uke gjør jeg noen lette øvelser med vekter og hodestropp. Skal prøve å få ordnet time hos bedriftsfysio og diskutere tingen du nevner!

Ser forøvrig at hjemmesiden din er et skattekammer! Utrolig bra artikler!

Tusen takk for det, Kristian! Moro at du er inne og leser.

Prøv opptrening av suboccipitalene og longus capitis i første omgang. Du finner øvelsene i atlas artikkelen. Dersom dette trigger svimmelheten, så er du på rett spor; fortsett å trene dem. Vær obs på at øvelsen er vanskelig, og må gjøres 100% riktig.

Dersom suboccipitalene ikke trigger svimmelheten, så er nok problemet TOS. I så fall kan du lese min TOS artikkel, men opptreningen her er noe mer alvorlig og må gjøres nøye.

https://treningogrehab.no/atlas-joint-instability-causes-consequences-solutions/

treningogrehab.no/tos

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« #6 : 01. desember 2017, 08:02 »
Hei igjen Kjetil, har klart å slutte å vri hodet mens jeg sover. Gjør den øvelsen fra youtube-kanalen din der jeg holder hake og bakhode, og trener statisk ved å forsøke å vri hodet. Ser ut til å virkelig gjør susen! (Har begynt å trene litt med vekter igjen. Dips og chins går helt fint nå. Svimmelhet skjer mer sjeldent, og går raskt vekk når jeg sentrerer hode/nakke.)

YT-kanalen din er forøvrig helt genial. Hip-hinge videoen satte meg rett på sporet av sammenhengen mellom korte hamstrings og kne-trøbbel. (Har hatt knurring i kneet i snart to år, og for første gang funnet noe som virkelig hjelper.)

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Øvre Nakke - nerve i klem - trening?
« #7 : 16. februar 2018, 13:56 »
Kort oppsummert - helt fin igjen nå, med tilbakefall hvis jeg våkner liggende på magen. (vrir hodet) Nå må jeg bare finne en måte å forsikre 100% at jeg ikke sover på magen. https://www.google.com/search?q=prevent+stomach+sleeping

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!