Skrevet av Emne: Markløft, smerter, sårhet  (Lest 5231 ganger)

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Markløft, smerter, sårhet
« : 04. august 2017, 17:22 »
Hei.

Har i senere tid slitt med strålende/ilende smerter i øvre del av korsrygg etter markløft. Smertene kjennes kun når jeg bøyer meg fremover eller simulerer et løft/oppspenn, og prøver dra. Da river det skikkelig i "ryggsøyla og ut på hver side" i det området.
Hvis jeg sitter i en bil og prøver å presse seteryggen bakover med øvre del av ryggen min, så river det i korsrygg og samme type smerte/sårhet kjennes. På det verste er det nesten som om en bøyd, nedover-bevegelse (strakmark) foregår hakkvis når overkroppen er rundt 45 grader og senkes videre ned. Vet ikke om det er jeg som trekker meg eller er redd for stillingen, eller om det er musklene som er utslitte. Smertene oppleves som en "tannpine" når du tygger på feil tann.

Hvis jeg bøyer meg frem, litt som i strakmark og senker overkroppen gradvis, så kommer smertene. Men hvis jeg kutter spennet og krummer ryggen bare littegrann i den posisjonen, så forsvinner mye av smertene. Det samme gjelder på tur opp.

Har prøvd meg på noen treningsøkter selv om jeg har kjent slike smerter om dagene. Det har resultert i at jeg har avsluttet økta under oppvarming da jeg ikke har fått opp 60% av RM. Smertene har økt med vekten på stanga og jeg føler meg veldig, veldig svak.

Prøvde også å kjøre knebøy, men der kommer smertene på samme måte i det jeg senker meg og overkroppen går litt frem/spennes opp på tur ned.

Gjorde også et lite forsøk med beinpress, men der rev smertene fryktelig i det jeg var på det dypeste (lår mot mage, 90 grader ca). Selv bare med småvekter.

Jeg har testet litt forskjellige øvelser f.eks ligge på rygg og løfte et bein rakt rett opp i lufta og slike ting. Kjenner ingen ting da. Har generelt god bevegelighet og kan stå med rette bein og ta i gulvet med håndflatene uten noe problem eller smerter.

Er det noen i dette forumet som har innspill på hva smertene kan dreie seg om?
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Markløft, smerter, sårhet
« #1 : 05. august 2017, 20:38 »
Det er en lav sjanse for at smertene stammer fra irritasjon av isjasnerven i piriformis eller plexus lumbalis mellom psoas og quadratus lumborum, men den største sannsynligheten ligger på fleksjonsproblematikk, dvs dårlig teknikk og feil bekkenstilling. Les her.

https://treningogrehab.no/nokkelen-smertefri-kneboy/

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Markløft, smerter, sårhet
« #2 : 11. august 2017, 23:50 »
Takk for svar.
Jeg har løftet i 12 år men disse smertene har oppstått nå i sommer. Tror ikke jeg har feil på stillingen, men jeg har kjørt saktevarianter av markløft og dette gjorde jeg på relativt tunge vekter i 3-4 uker. Jeg mistenker at dette utløste disse problemene.
Nå har jeg sluttet med dette, men smertene er der..
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Frøkenhelse

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4

Sv: Markløft, smerter, sårhet
« #3 : 13. august 2017, 09:30 »
Markløft er en skummel øvelse . Ikke driv med slike belastende øvelser før smertene er borte
Jeg er Frøkenhelse, en aktiv pådriver av e-sigaretter og jobber for https://vapenorge.no . Her finner du god informasjon om hvorfor e-sigaretter er regnet av forskere som < 95% sunnere enn røyk.
https://vapenorge.no/pages/hvorfor-e-sigaretter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!