Skrevet av Emne: Problem med et par øvelser - De ''trigger'' lysken.  (Lest 2980 ganger)

Utlogget sveinung999

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Hei,

Merker når jeg gjør f.eks palof press, så ender jeg opp med en overaktiv lyske på venstre fot.

Har også litt problem når jeg holder en kettelbell i hånden, og gjør en lateral fleksjon på venstre siden.

En annen ting som er vanskelig er ett beins-knebøy på venstre fot. Når jeg senker med sakte nedover, så sliter jeg veldig med balansen, mens på høyre er jeg en god del mer stødig.

Jeg funker bra generelt ellers, jeg er veldig aktiv, men etter veldig mye aktivitet så hender det lysken lager litt problem på venstre. Noen forslag til hva det kan være? Jeg er ganske svak i sideplanke, har muligens noe svakhet i illiopsoas tror jeg.

- Hvorfor jeg tror illipsoas er svak? Fordi jeg holdt på en periode med Eirik Sandvik's opplegget: tøy framsiden av hoften, styrk baksiden. Hoftebøyerne mine er veldig mobile, kanskje for mye, og muligens svake også. (Ja, jeg har besøkt Sandvik, og fått dette som ''program'' Tøy hoftebøyerne, styrk baksiden. Null hjelp i det.)

Har vært hos flere terapeuter som ikke er til hjelp, men de er alle enige om en ting, jeg har veldig bra kurve i ryggen, altså, bekkenstillingen min er så godt som 100 % optimal når jeg står vanlig.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Slutt med å tøye iliopsoas. Dette er dumt. Alle nervene i korsryggen går igjennom psoas, og ved utilbørlig svakhet kan mange smerter oppstå; alt fra lyskesmerter til "kne", testikkelsmerter, magesmerter etc. Tren psoas. Du finner øvelse på enttsiden min.

https://treningogrehab.no/bor-du-strekke-psoas/

https://treningogrehab.no/identify-treat-lumbar-plexus-compression-syndrome-lpcs/

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Start veldig forsiktig når du trener den. Noe forverring i starten vil alltid skje, men kjører du for hardt kan store smerter oppstå.

Utlogget sveinung999

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Takk. Har vært innom tanken selv at illipsoas må trenes og ikke tøyes, etterhvert som denne klassiske ''vi sitter mye, så tøy fremsiden'' ikke funker for meg, selv om 99/100 gir meg denne beskjeden.

Skal gi det et forsøk.

Ett spørsmål: Til illopsoas-trening, kan jeg sitte på gulvet, med føttene rett frem, og overkroppen tiltet litt bakover, samtidig som jeg kjører en-arms hantelpress? Jeg kjenner det godt i illipsoas da, samtidig som jeg kan jobbe med lateral core-styrke også, eller vil ikke psoas funke optimalt når jeg har fleksjon i hoften (sitter).

Edit: Spørsmål 2 - Jeg var hos en terapeut som gjorde en psoas-test. Fant ut at venstre var litt svakere, men ikke mye forskjell.
MEN, når jeg gjorde denne testen, så husker jeg at jeg omtrent spente hele kroppen, i forsøk på å holde i mot, når han presset i mot.
Jeg lå på ryggen med beinet i 90 grader. Jeg skulle holde i mot, når han presset på låret, slik at jeg brukte illipsoas.
Er ikke dette en dårlig test? Jeg kan banne på at jeg hadde full spenn i magemusklene, i forsøk på å holde i mot.
Ser i artiklene dine at magemusklene skal være ''av''.

Jeg har merket meg ditt navn, Kjetil, og det er absolutt aktuelt å bestille en time hos deg, viss jeg ikke får orden på kroppen etterhvert. Men setter stor pris på responsen her fra deg.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Hei igjen, velkommen i så fall.

Fokuser på en ting av gangen. Ikke hantelpress samtidig med psoas.

Hvis du spenner hele kroppen, så tester man alt annet enn psoas. Må testes på en spesiell måte, men ut ifra det du beskriver så er det 99.9% sikkert at psoas er ubrukelig og trenger spesifikk opptrening. Viktig at du slapper av og IKKe spenner kroppen når du trener den. Ikke forside lår heller.

Det er ikke en iliopsoas test det du beskriver, men en generell hoftefleksjonstest... Dvs at den bruker alle hoftebøyerne, iliacus, psoas, rectus femoris, tensor fascia latae. Ikke spesifikt nok for å avdekke potensielle nerveplager, som jeg mistenker at er problemet her.

Utlogget sveinung999

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Okey. Forstår. Jeg skal prøve litt selv, kanskje 4-12 uker, vi får se. Blir en Oslo-tur viss jeg ikke er fornøyd, hehe.

Siste spørsmål: Hvorfor gir en svak muskel nerveplager?

Gå til:  

Derfor bør du spise torsk

Kosthold08.04.2020121

Vi vet at det er viktig å spise fet fisk, men hvit fisk er også bra.
Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?