Skrevet av Emne: Vekt i basisøvelser som nybegynner og litt til  (Lest 2492 ganger)

Utlogget joik

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Vekt i basisøvelser som nybegynner og litt til
« : 31. august 2017, 17:35 »
Hei! Dere har sikkert svart på sånne spørsmål som mine 1000 ganger før, og begynner å gå lei, men jeg prøver meg allikevel.

Jeg er helt nybegynner i forhold til dette med å trene på senter og løfte vekter. Nå skal jeg sette  gang, og målet er å bli sterk. Enkelt og greit. I morgen tenkte jeg å ta første tur på senteret, og trenger derfor litt veiledning i forhold til noen ting. Jeg har en avtale med en pt i neste uke som helt sikkert kommer til å hjelpe meg med alt det her, men klarer ikke å vente helt til da. jeg har liksom fått ånden over meg nå.

Spørsmålet blir da som følger, hva tenker dere er riktig vekt å begynne med i basisøvelser som benkpress, knebøy og markløft? Både til oppvarming og for å trene med. Jeg er ca 70 kg, 180 cm og en mann i midten av 20-årene. Jeg har som sagt ingen erfaring med denne type trening, men jeg er aktiv ellers og det jeg vil kalle normalvektig. Verken veldig spinkelt eller kraftig bygd. Teknikken min i morgen og neste økt kommer nok til å komme fra youtube, så det kan jo være at det gir noe utslag i forhold til hvor tungt jeg klarer å løfte.

Ellers så er planen min å kjøre en eller annen for for "fullkroppsprogram med splitt" (kanskje ikke riktig fagterminologi, men jeg prøver meg litt frem). Altså å ha to forskjellige fullkroppsprogram som jeg kan bytte på mellom hver økt. Jeg tenker at da får jeg trent mesteparten av kroppen i hver økt, men samtidig vil kroppen få mulighet til å restituere seg mellom hver økt, i og med at øvelsene varieres. Gir dette mening eller er jeg helt på bærtur? Hvilke øvelser ville dere tatt ed i et sånt program utover de tre basisøvelsene jeg har skissert og eventuelt hvilke ville dere kombinert/latt være å kombinere i samme økt?

Som sagt så kommer det meste av min kunnskap innen feltet fra googlesøk og ting jeg har overhørt rundt diverse lunsjbord, så ikke slakt meg helt om jeg burde tenke noe annerledes.

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Vekt i basisøvelser som nybegynner og litt til
« #1 : 24. september 2017, 18:49 »
Hei!
Kan hende jeg skyter litt i blinde her for bare skumleste
Det siste   biggrin
Flott at du prioriterer baseøvelsene!
I ditt tilfelle ville jeg Først og fremst funnet ut styrken slik at det er lettere å
finne ut hva du klarer.Men litt generelt;hvis du klarer 50kg 5ganger (5x5)i benk/militær/bøy/mark så ville jeg sagt at første sett var 20x5rep deretter økt
10kg PR sett å hatt 50kg x5rep som toppsett.
Ønsker du mindre hopp så kan du f.eks kjøre 30kg - 35kg - 40kg osv.
Først ville jeg uansett trent lett som nybegynner for å få inn teknikk på
Alle øvelsene.Så ikke tenk så mye på vektøkning på stanga nå den første perioden. Det ligger mange gode 5x5 programmer på nettet Smiley
Det enkle er ofte det beste

Gå til:  

Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.
Da kan denne metoden være noe for deg.
Derfor bør du trene pull throughs.
Slik unngår du å lure deg selv.
Hafthor Bjornsson pusher grensene og drar 501 kg i markløft - setter ny verdensrekord.