Skrevet av Emne: newbie hjelp  (Lest 2904 ganger)

Utlogget gitbet

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

newbie hjelp
« : 02. januar 2018, 20:33 »
Jeg vet det meste innen kosthold handler om kunnskap, og jeg sliter en del på det området. håper derfor jeg kan få litt hjelp her Smiley
jeg vet at proteiner, vitaminer, mineraler, karbs og alt det her er essensielt. men hvordan gjøre måltidene sunnere?
frokost: jeg spiser knekkebrød til frokost, typisk med kyllingpålegg eller kalkunpålegg.. noe jeg kan gjøre for å gjøre frokosten bedre?
jeg er en sucker for varm lunsj eller ferdig kjøpt lunsj, ikke så flink til å planlegge lunsjene mine. men funker det med knekkebrød å kylling/kalkunpålegg her også? må ha noe jeg kan ha med på skolen, og som ikke lukter hverken makrell i tomat eller tunfisk liksom Tongue
middager: jeg er 60% alene med 3 gutter i alderen 8, 6,5 og 2 år. så må nesten ta hensyn til de også og hva de spiser å ikke spiser.. prøver alt jeg eier å har å få de til å spise det som er på bordet, men ikke så lett.. men sett bort fra det.. hvordan kan jeg gjøre typisk spagettien sunnere? eller fiskepinnene? poteter, sunt og nødvendig eller ikke? det samme med ris?
hva kan jeg spise til kveldsmat? om jeg spiser knekkebrød til både frokost og lunsj, kan jeg ikke si det frister med enda et knekkebrød måltid. kesam, youghurt og cottage cheese eller bær er uaktuelt pga diverse allergier..

noen andre gode tips jeg kan ta med meg på veien?
vil ned noen cm rundt livet. prøver å få til 3-5 treningsøkter i uken der hver består av ca 1 time enten ellipsemaskin eller styrketrening..

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: newbie hjelp
« #1 : 07. januar 2018, 16:35 »
Ernæring er noe man aldri blir helt utlært i. Jeg skal prøve å legge frem det helt grunnleggende. Grovt knekkebrød med kylling- eller kalkunpålegg er flott, men til frokost ville jeg også ha prøvd å fått i meg noe umettet fett og flere vitaminer. Da kan du gjerne legge til omega-3 tilskudd eller noen nøtter, i tillegg til noe frukt. Blir du lei knekkebrød er også havregryn veldig greit. Lunsj og mellommåltider kan gjerne bestå av knekkebrød med kylling- eller kalkunpålegg, ta gjerne også en liten neve med nøtter i blant (men med rimelige grenser ettersom det er et stort kaloriinnhold i nøtter). Middager er ofte vanskelig når man har barn, og man vil gjerne holde det enkelt og billig. Jeg anbefaler måltider med magert kjøtt eller fisk, med mye grønnsaker og litt poteter/pasta/ris. Dersom dere skal ha spaghetti, så er det beste valget selvsagt grov spaghetti. Fiskepinner er sunt nok ifra før. Vanlige poteter og ris kan gjerne byttes ut med søtpotet der det passer seg. Til kveldsmat holder det med et lett måltid. Dersom det er allergi mot meieriprodukter er kanskje egg eller fisk med en liten porsjon havregrøt passende.
Noen generelle tips for å miste de ekstra centimeterne rundt livet er å drikke mye vann, kaffe (koffein demper sulten) og grønn te. Unngå mest mulig fristelser som brus, energidrikker, snop, chips og annen usunn snacks.
Treningsrutine er også viktig og det virker som at du har kontroll over det, en hard styrkeøkt forbrenner også ofte mer enn kardiotrening samtidig som du bygger muskler, og mer muskler forbrenner flere kalorier. Videre har vi motivasjon, den vil selvsagt svikte til tider, men da er det viktig med disiplin, men ikke møt veggen da.. det mål balanseres. Og unn deg gjerne noe godt på lørdags kveld.
Målet er altså å forbrenne flere kalorier enn du inntar, ha noenlunde kontroll over det så kommer det seg med tiden.
Lykke til og stå på!

Gå til:  

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201939

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019249

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.
Se studien.