Skrevet av Emne: Kondisjonstrening, forventet forbedring.  (Lest 6957 ganger)

Utlogget Fluffymuffin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Kondisjonstrening, forventet forbedring.
« : 01. mars 2018, 22:13 »
Jeg har vært relativt aktiv med trening i ganske mange år nå, men i forhold til treningen min har jeg alltid hatt et stort problem med å forbedre løpingen min. Jeg er en person som har relativt lett for å bli sterkere(ikke noe særlig større), og har i denne perioden dyrket styrketrening foran kondisjonstrening. På et tidspunkt ble jeg nødt til å jobbe mer mer løpingen da jeg måtte løpe innenfor spesifikke tidskrav på en del 3000 metere. Til dette har jeg prøvd mange forskjellige metoder, fra å løpe 4x4 intervaller to ganger i uken over en lang periode til å løpe langdistanse istedenfor. Allikevel føles det ut som at jeg har "peaket" på ca 13.30 min og at alle forbedringer over dette krever avsindige mengder med trening. Spørsmålet mitt i denne tråden handler om hvordan jeg skal klare å forbedre tiden min på 3000m eller løping generelt da dette alltid har virket å være en akilleshel for meg.

Jeg føler ofte at jeg trener veldig mye for veldig liten gevinst når det kommer til løping, men jeg føler ikke at det gir mening å møte veggen på ca 13min. Jeg ville tro at om jeg hadde vært på 11min (Alle tall er 3000m) så ville det vært realistisk å se på en minimal forbedring med relativt store mengder trening, men ikke allerede på så høye tall som jeg har nå. Det som føles underlig er at jeg har fått en kompis som driver med aktiv løping til å se på teknikken, og han mener den er relativt god. I tillegg til dette er jeg ganske godt trent, lav fettprosent, og er ganske aktiv sånn ellers. Det hele virker litt uforståelig for meg, og det begynner å bli veldig veldig frustrerende å løpe vesentlig dårligere enn folk som aldri trener i det hele tatt når jeg bruker mye tid og energi på det.

Jeg er også usikker på hvor mye bakgrunn har å si for løpspotensialet. Helt siden jeg begynte på ungdomsskolen sluttet jeg nesten totalt med å være aktiv og hadde en dataspill periode frem til ca 2.klasse på videregående da jeg begynte med basictrening og en del løping. Kan dette ha noe å si? Er det i så måte skjedd irreparerbar skade?

Er det noen andre som føler at de er i litt samme situasjon, eller har noen tips til hva som kanskje kan være litt av problemet? Jeg beklager i forkant hvis dette føles litt som en utblåsning heller enn en post der jeg ønsker å få tips da det er ment som det siste.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: Kondisjonstrening, forventet forbedring.
« #1 : 03. mai 2018, 13:44 »
Leste raskt igjennom, kontinuitet er viktig, hvor lenge og langt man har løpt.
Men for å gi deg forslag på trening, programmet ditt bør inneholde 5 variasjoner av løpstrening:
1) Rolig jogg, og da mener jeg i rolig snakkefart. For å bygge volum, som med tiden alene er den beste metoden. Legg gjerne inn noen strides på 20-30 sek i slutten.
2) Reps. F.eks 10x400 meter med full recovery mellom, f.eks jogg 400 melleom hver 400rep. 200 og 800 meter reps virker bra også. Viktig å være klar over at dette er ikke en VO2-trening, men løpsteknikk og fart, du må hvile ut etter hver rep, men samtidig vil du puste svært tungt og slite siste biten av hver rep.
3) Løping på melkesyre-terskel i ca 20 min, ca 5km...
4) VO2max Intervall økt, f.eks 5x4 min
5) Langtur

3000meter er en mellomdistanse, så du må fokusere mye på fart, men den aerobe biten er fortsatt veldig viktig. Tror du kan søke deg til mye info.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!