Selvmotsigende inkonsekvente metoder for å beregne addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.
Dårlig /svak forestillingsevne av matematiske problemer. Redsel for penger og betalingstransaksjoner. Greier ikke å regne ut hvor mye man skal ha igjen på et gitt beløp ved kjøp av varer og andre ting. Ingen anelse/oversikt over tips, skatt, gebyrer og rabatter.
Lite flink med penger og kreditt. Sjekkhefter, kontoer, plastkort er uorganiserte og uoversiktlige. Overdratt konto er ikke uvanlig. Greier ikke å regne sammen små beløp eller beregne renter. Greier ikke å skjønne begreper som renter , gjeld, kreditt, debitt, avslag og andre uttrykk fra finansverden.
Kortsiktig, ikke langsiktig økonomisk tenkning. Greier ikke å planlegge økonomi eller budsjett. Har ingen helhetsbilde over økonomi. Tilbøyelighet til å misligholde regninger og kreditt, lite flink å avgjøre hva som er lønnsomt i forhold til kjøp/salg.
Når man leser, skriver og memorerer tall er disse feilene vanlig: legge sammen summer feil, erstatte tall/endre tall, overføre tall feil, utelate tall, bytte tall. Er aldri klar over feilene selv. Ser ikke feilene. Samme type feil med bokstaver er sjeldne.
Dårlig hukommelse for matematikk og tall. Greier ikke skjønne og huske matematiske konsepter, regler, formler, og rekkefølge av operasjoner. Heller ikke grunnleggende addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og deleregler.
Dårlig langtidshukommelse, lagring og bruk av matematiske konsepter og mestring. Kan lære og utføre en matematisk utregning en dag og ha glemt det den neste! Kan utføre regnskap men bomme på prøver og spørreundersøkelser.
Kan ha problemer med å skjønne musikalske konsepter, hvordan musikk er bygd opp. Vanskeligheter med å lære noter/lese noter. Vanskeligheter med å lære å spille et instrument.
Ute av stand til å forestille seg mekaniske prosesser (se for seg) Ser ikke helhetsbildet. Liten evne til å visualisere tallene på en urskive, den geografiske plassering av land, byer, hav, gater osv.
Dårlig hukommelse for hvordan ting ser ut i virkeligheten, tekniske tegninger av bygninger etc. Går seg bort, blir desorientert raskt. Har veldig dårlig stedssans. Mister ting og virker fraværende/distre. Opplever angst når man blir tvunget til å navigere/finne frem under press/tidspress. Som for eksempel ved bytting av klasserom, på sportsbegivenheter, fotball, basket, håndball, volleyball etc.
Har ingen retningssans, nord, sør, øst. vest. Kan ikke skille venstre fra høyre. Husker ikke breddegrad fra lengdegrad, horisontal fra vertikal etc
Til tross for god fysisk form og styrke er koordiansjon av kroppen dårlig. Greier ikke følge raske endringer på det fysiske plan, som i en aerobictime, dans og andre øvelser. Vanskeligheter med å huske den fysiske rekkefølgen i for eksempel karate og annen sport av den typen. Husker ikke regler og rekkefølger, teknikk og tekniske uttrykk i sport. Detter fort ut og mister oversikten over hvem gjør hva og når, hvorfor og hvordan når man ser på raske spill som fotball og annen lagsport. Som et resultat unngår man fysiske aktiviteter og spill av denne typen.
Vanskeligheter med å holde følge med resultatene i sport og spill, for eksempel bowling. Mister oversikten i hvems tur det er. For eksempel kortspill og andre brettspill. Begrenset strategisk planlegging i spill som sjakk.
Normal eller rask språklig utvikling. Både verbalt og skriftlig. Poetisk anlagt, god hukommelse for det skrevne ord. Flink med vitenskap (inntil et visst nivå av matematiske kunnskaper behøves) Geometri, figurer ikke formler og kreativ kunst.
Problemer med tidsskjemaer, kan ikke huske tabeller, ruter eller rekkefølgen av tidligere eller fremtidige hendelser. Kan ikke passe tiden, er kronisk for sen. Kan ikke huske rekkefølgen av historiske hendelser, fakta og årstall/ datoer. Historiske tidslinjer er vage.
Forveksling av navn. Dårlig hukommelse for navn/ansikt. Bytter om navn med samme forbokstav. Ingen system i dette.
Tendens til å personliggjøre statistikk, odds og muligheter grunnet manglende forståelse for vanlige store tall relative for en situasjon.
Tendens til å drastisk undervurdere frekvensen av tilfeldigheter. Tendens til å tilskrive stor viktighet til sammentreff av forskjellig art istedet for på legge vekt på de små veldig konkluderende data.