Skrevet av Emne: Tidlig tegn på Alzheimers?  (Lest 4333 ganger)

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079

Tidlig tegn på Alzheimers?
« : 31. august 2004, 17:07 »
I går når jeg dro for å handle inn mat for uken skjedde noe rimelig ekkelt,
når jeg skulle betale for meg i kassen og så taste inn koden for visakortet, så var det helt blankt, klarte ikke å komme på et eneste tall, enda jeg har hatt det kortet i ca 4-5 år og brukt det daglig. 
Jeg prøvde å taste inn koden to ganger, men det var bare ren gjettetasting, årket ikke å prøve en tredje gang siden jeg som sagt ikke hadde den ringeste anelse hva tallene var. Så jeg måtte bare gå å legge på plass all maten.
I dag tenkte jeg at jeg skulle gi det et nytt forsøk i minibank, men er fremdeles like blank, det er som om koden er slettet fra minnet, så det endte med at kortet ble slukt.
Lurer på hvor mye annet jeg glemmer...
Andre som har opplevd lignende?

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #1 : 31. august 2004, 17:38 »
Ikke opplevd det du beskriver siden ammetåka, men den kan vel ikke du skylde på. Tenker aldri når jeg taster slike koder, har det i fingrene og det går automatisk, eneste problemet er at jeg av og til blander sammen koden på minibankkortet og nøkkelkortet på jobben. Hjelper ikke akkurat at de kodene har samme tall men i ulik rekkefølge.

Kan ihvertfall berolige deg med at det ikke er Alzheimers som er problemet, hehe. Ikke vanlig å bli pre-senil i dein alder, og presenilitet er gjerne ikke Alzheimers men alkoholrelatert demens e.l. Bare til informasjon.....
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

morni

  • Gjest
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #2 : 31. august 2004, 17:43 »
Du er ikke alene .......hvis det er noe trøst  Smiley

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #3 : 31. august 2004, 17:47 »
Derimot har jeg opplevd mye verre enn du beskriver. Eksen har dyskalkuli og det du beskriver der er barnemat sammenlignet med det.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079

SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #4 : 31. august 2004, 17:49 »
Derimot har jeg opplevd mye verre enn du beskriver. Eksen har dyskalkuli og det du beskriver der er barnemat sammenlignet med det.

dyskalkuli, er det tallblindhet?

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079

SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #5 : 31. august 2004, 17:52 »
Du er ikke alene .......hvis det er noe trøst  Smiley

Ja det er en trøst faktisk, dog en såkaldt fattig trøst.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #6 : 31. august 2004, 18:06 »


dyskalkuli, er det tallblindhet?


Tallblindhet er det folk flest kaller det ja, men det er et ganske enkel måte å si det på, dyskalkuli er mye mer omfattende enn bare tall, selv om det er problemene med tall som oftest er årsaken til at det blir oppdaget.  Problemer med logisk tenking generelt, problemer med romforståelse,  problemer med hukommelse kan også være del av dyskalkuli.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #7 : 31. august 2004, 18:35 »
Selvmotsigende inkonsekvente metoder for å beregne addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.

Dårlig /svak forestillingsevne av matematiske problemer. Redsel for penger og betalingstransaksjoner. Greier ikke å regne ut hvor mye man skal ha igjen på et gitt beløp ved kjøp av varer og andre ting. Ingen anelse/oversikt over tips, skatt, gebyrer og rabatter.

Lite flink med penger og kreditt. Sjekkhefter, kontoer, plastkort er uorganiserte og uoversiktlige. Overdratt konto er ikke uvanlig. Greier ikke å regne sammen små beløp eller beregne renter. Greier ikke å skjønne begreper som renter , gjeld, kreditt, debitt, avslag og andre uttrykk fra finansverden.

Kortsiktig, ikke langsiktig økonomisk tenkning. Greier ikke å planlegge økonomi eller budsjett. Har ingen helhetsbilde over økonomi. Tilbøyelighet til å misligholde regninger og kreditt, lite flink å avgjøre hva som er lønnsomt i forhold til kjøp/salg.

Når man leser, skriver og memorerer tall er disse feilene vanlig: legge sammen summer feil, erstatte tall/endre tall, overføre tall feil, utelate tall, bytte tall. Er aldri klar over feilene selv. Ser ikke feilene. Samme type feil med bokstaver er sjeldne.

Dårlig hukommelse for matematikk og tall. Greier ikke skjønne og huske matematiske konsepter, regler, formler, og rekkefølge av operasjoner. Heller ikke grunnleggende addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og deleregler.

Dårlig langtidshukommelse, lagring og bruk av matematiske konsepter og mestring. Kan lære og utføre en matematisk utregning en dag og ha glemt det den neste! Kan utføre regnskap men bomme på prøver og spørreundersøkelser.

Kan ha problemer med å skjønne musikalske konsepter, hvordan musikk er bygd opp. Vanskeligheter med å lære noter/lese noter. Vanskeligheter med å lære å spille et instrument.

Ute av stand til å forestille seg mekaniske prosesser (se for seg) Ser ikke helhetsbildet. Liten evne til å visualisere tallene på en urskive, den geografiske plassering av land, byer, hav, gater osv.

Dårlig hukommelse for hvordan ting ser ut i virkeligheten, tekniske tegninger av bygninger etc. Går seg bort, blir desorientert raskt. Har veldig dårlig stedssans. Mister ting og virker fraværende/distre. Opplever angst når man blir tvunget til å navigere/finne frem under press/tidspress. Som for eksempel ved bytting av klasserom, på sportsbegivenheter, fotball, basket, håndball, volleyball etc.

Har ingen retningssans, nord, sør, øst. vest. Kan ikke skille venstre fra høyre. Husker ikke breddegrad fra lengdegrad, horisontal fra vertikal etc

Til tross for god fysisk form og styrke er koordiansjon av kroppen dårlig. Greier ikke følge raske endringer på det fysiske plan, som i en aerobictime, dans og andre øvelser. Vanskeligheter med å huske den fysiske rekkefølgen i for eksempel karate og annen sport av den typen. Husker ikke regler og rekkefølger, teknikk og tekniske uttrykk i sport. Detter fort ut og mister oversikten over hvem gjør hva og når, hvorfor og hvordan når man ser på raske spill som fotball og annen lagsport. Som et resultat unngår man fysiske aktiviteter og spill av denne typen.

Vanskeligheter med å holde følge med resultatene i sport og spill, for eksempel bowling. Mister oversikten i hvems tur det er. For eksempel kortspill og andre brettspill. Begrenset strategisk planlegging i spill som sjakk.

Normal eller rask språklig utvikling. Både verbalt og skriftlig. Poetisk anlagt, god hukommelse for det skrevne ord. Flink med vitenskap (inntil et visst nivå av matematiske kunnskaper behøves) Geometri, figurer ikke formler og kreativ kunst.

Problemer med tidsskjemaer, kan ikke huske tabeller, ruter eller rekkefølgen av tidligere eller fremtidige hendelser. Kan ikke passe tiden, er kronisk for sen. Kan ikke huske rekkefølgen av historiske hendelser, fakta og årstall/ datoer. Historiske tidslinjer er vage.

Forveksling av navn. Dårlig hukommelse for navn/ansikt. Bytter om navn med samme forbokstav. Ingen system i dette.

Tendens til å personliggjøre statistikk, odds og muligheter grunnet manglende forståelse for vanlige store tall relative for en situasjon.

Tendens til å drastisk undervurdere frekvensen av tilfeldigheter. Tendens til å tilskrive stor viktighet til sammentreff av forskjellig art istedet for på legge vekt på de små veldig konkluderende data.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #8 : 31. august 2004, 21:11 »
Odyssey: Den lista der er ganske beskrivende ja. Hvilke punkter som gjør seg mest gjeldende varierer vel fra person til person, men generelt sett en bra sjekkliste for å komme frem til diagnosen. HAr sett lista der før på nett, men husker ikke hvor, kan du legge ut linken?
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #9 : 31. august 2004, 22:56 »
Odyssey: Den lista der er ganske beskrivende ja. Hvilke punkter som gjør seg mest gjeldende varierer vel fra person til person, men generelt sett en bra sjekkliste for å komme frem til diagnosen. HAr sett lista der før på nett, men husker ikke hvor, kan du legge ut linken?

http://www.dyskalkuli.net/

Der har du linken din:)

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #10 : 31. august 2004, 23:43 »


http://www.dyskalkuli.net/

Der har du linken din:)

Takk, vært inne på så mange sider ang. dyskalkuli at jeg  har glemt hvor jeg har funnet hva.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
SV: Tidlig tegn på Alzheimers?
« #11 : 01. september 2004, 15:49 »


Takk, vært inne på så mange sider ang. dyskalkuli at jeg  har glemt hvor jeg har funnet hva.

Hehe. det går i surr iblant. Berre hyggelig  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!