Skrevet av Emne: Høyt proteininntak skadelig....?  (Lest 2521 ganger)

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Høyt proteininntak skadelig....?
« #15 : 02. september 2004, 12:49 »
Soje skjønnte ikke helt kommentaren din om at eskimoer skulle mangle D vitamin. D vitamin er jo en av de fettløselige vitaminene? (ADEK) Eskimoene burde vel få i seg mye av D vitamin når de spiser mye kjøtt/fett fra marine dyr som feks sel?

En god tanke det Iceberg.

Poenget mitt er at det kan være andre årsaker enn høyt protein-inntak som sørger for høy andel av benskjørhet hos eskimoer....

Soje

Utlogget reidar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 464
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 464

SV: Høyt proteininntak skadelig....?
« #16 : 02. september 2004, 13:07 »
Vel, er ikke norske kvinner spesielt utsatt for beinskjørhet? Og her i Norge anbefales vi jo å spise lite protein og fett og heller hive innpå med karbohydrater. Jeg har ikke dekning for å si at karbos forårsaker benskjørhet, men de gjør i hvert fall det når det gjelder diabetes, type 2 og hjerte-kar sykdommer!

Utlogget reidar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 464
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 464

SV: Høyt proteininntak skadelig....?
« #17 : 02. september 2004, 13:21 »
Har sett den undersøkelsen/antakelsen om eskimoer og benskjørhet og proteininntak. Undersøkelsen sier ingenting om det generelle kostholdet. Det er veldig viktig for opptak av kalsium i kroppen at manfår i seg nok D-vitamin. Og jeg har vel en mistanke om at det er en liten mangelvare hos nettopp eskimoer.

Dessuten så er tung trening/løping viktig for å stimulere kroppen til å ha et sterkt skjellett. Vet ikke hvor stor del av hverdagen til eskimoer som består av slike aktiviteter. Men tror det er en sammenheng der i hvertfall.

Soje

Hvis en snakker om det tradisjonelle livet eskimoene levde, tror jeg ikke de manglet vitamin D. De levde på en diet av utelukkende kjøtt, spekk og fisk og i nettopp torskelever er det mye Vit. D.
Og de hadde strabiøse liv der de jaktet etter maten og var garantert mere aktiv enn noen av oss her på forumet. Interessant å notere seg at de også hadde bedre kolesterolverdier enn det moderne mennesket, i og med at de hadde et høyt inntak av proteiner og fett og nærmest 0 karbohydrater.

Men hvis man snakker om moderne eskimoer som er blitt "tamme" og lever en moderne livsstil, gjelder selvsagt ikke forannevnte anmerkninger.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Høyt proteininntak skadelig....?
« #18 : 02. september 2004, 13:35 »


Hvis en snakker om det tradisjonelle livet eskimoene levde, tror jeg ikke de manglet vitamin D. De levde på en diet av utelukkende kjøtt, spekk og fisk og i nettopp torskelever er det mye Vit. D.
Og de hadde strabiøse liv der de jaktet etter maten og var garantert mere aktiv enn noen av oss her på forumet. Interessant å notere seg at de også hadde bedre kolesterolverdier enn det moderne mennesket, i og med at de hadde et høyt inntak av proteiner og fett og nærmest 0 karbohydrater.

Men hvis man snakker om moderne eskimoer som er blitt "tamme" og lever en moderne livsstil, gjelder selvsagt ikke forannevnte anmerkninger.

nå skal jeg ikke påstå at dette er riktig, men alkoholintak har faktisk med benskjørhet og gjøre det og. og på 70-90 tallet var en ekstremt stor del ( mener det var oppmot 70% ) av den voksne "eskimo-befolkningen" alkoholisert. I tillegg til dårlig med D vitamin , my spekk og usunn/tung livsstil er det nok mer bak enn proteiner eller ikke proteiner.

Nå er også beinskjørhet er genetisk betinget "sykdom", og derfor har det mye å si om noen i familien har dette, da skal du være på vakt.

jeg tror ikke at mye proteiner er skadelig, men dersom du lever på en diett som kunn har proteiner , null/ekstremt lite karb, og lite fett il jeg tro det kan være skadelig, med tanke på at kroppen må omdanne proteinet til energi og brennstoff siden den ikke får tilført dette av karbohydrater og fett. Er faktisk derfor det kalles "variert kost"!....

Reidar: norske kvinner NORD for polarsirkelen er mer utsatt for beinskjørhet enn urbane kvinner, dette pga geetisk belastet, mørketid ( mangel på d-vitamin) og dårlig kosthold, høyt alkoholinntak og ikke minst røyk! Dette har nok de senere årene flatet ut, men alikevel viser statistikk at kvinner i nord norge er mer utsatte for livsstilssykdommer og beinskjørhet...  desverre.. ( sjekka litt med noen blader her på jobben )

Utlogget reidar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 464
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 464

SV: Høyt proteininntak skadelig....?
« #19 : 02. september 2004, 13:50 »
Jeg er uenig i at et kosthold med lite karbohydrater er skadelig. Et kosthold med for lite proteiner og fett er imidlertid skadelig. Det finnes ikke noe som heter essensielle karbohydrater men det gjør det når det gjelder proteiner of fett.
Problemet i vesten er ikke akkurat en mangel på karbohydrater for å si det mildt.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Høyt proteininntak skadelig....?
« #20 : 04. september 2004, 20:20 »
Karbohydrater er bra.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!