Skrevet av Emne: Øke styrke og rippe fett samtidig?  (Lest 2390 ganger)

Utlogget Øyvindjs

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Øke styrke og rippe fett samtidig?
« : 26. september 2018, 14:16 »
Hei, min første post her, så be gentle  Grin

Først og fremst, jeg VET det er en del uenigheter rundt bygging og ripping samtidig, så vi trenger ikke starte på den ballen.
Innledning er bare forklaring på dagens situasjon, problemstillingen kommer lenger nede i posten.

Ok, "singelpappakrisen" kicket inn da man plutselig stod alene med en sønn på deltid, og nærmet seg 37 år. Fant ut at det var på tide med et prosjekt for å få skrotten i orden igjen. Ikke det at den har vært veldig skadelidende, men de små papakiloene hadde kommet krypende. Jeg hadde allerede kommet meg ned fra 86 til 81 kg, men følte meg litt tynnfeit. Så, de siste mnd av forholdet la jeg inn noen gode økter ukentlig med grunnarbeid.  Satte meg så et mål, øke 20% styrke, og komme meg ned på 10-12% kroppsfett(ned fra 20). Jeg har lest en del rundt om at dette er grisevanskelig, men det kan la seg gjøre. Så ,jeg adopterte et program jeg fant hos en kjent amerikansk kar, og forsøker å holde meg til det. Spiser da ofte små måltider gjennom dagen, med ett stort måltid (50% proteiner(vanlig kjøttdeig, men vurderer karbonadedeig eller rent kjøtt men det er så dyrt), 30% grønt og annet, 20% carbs som ris eller poteter, null tilsatt fett) etter treningsøkt, og så intermittent fasting til neste dag.  Ligger vel på rundt 2500 kalorier all in all gjennom dagen, men er ikke NAZI på om det er 2501 eller 2499. Så, forsøker å ha litt underskudd, men nok proteiner.

Treningen min er 4 ganger i uka. Jeg liker å kjøre 3 programmer av 2 timer.
2 timer rygg/bryst(først hovedgrupper, så isolerende, så supersett av motstående muskelgrupper, så mot hypertrofi)
2 timer core, skuldre og bein(sirkeltreningsstil, alltid i aktivitet)
2 timer armer( pausetiden brukes på en mølle som går kontinuerlig i 10% helling, 5kmt)
et par hviledager

Jeg har tilgjengelig en Tanitamaskin på jobben, og fikk helsepersonellet der til å punche inn mine verdier og hoste ut en lapp til meg(venstre lappen). Fikk de til å gjøre det igjen, 3 uker senere(høyre lappen). Jeg VET at de maskinene er litt unøyaktige. Men det jeg ikke helt skjønner, er følgende:

https://i.imgur.com/26QRSdO.jpg

Jeg ser at fettprosent har droppet litt, og sakte, men det regner jeg med. Jeg skal ikke RASE ned, her er det rolig og forsiktig.
MEN
Muskelmassen har droppet også? Jeg sliter med den pga. følgende ting: 1. Arbeidsskjorten min strammer steder på overkropp(skuldre, bryst, armer) den ikke har gjort før, mens den "flagrer" rundt magen, 2. Ser jeg 3 uker bakover, så har jeg lagt på ca 15 og noen øvelser opp mot 20% vekter på de samme øvelsene sammenlignet med noen uker tilbake(3-4 sett 8 rep target alt ettersom).
Så det jeg kjenner på klærne og ser på vektene, får jeg ikke til å stemme med maskinens målinger.  Har dere noen forklaring på dette? Er det avvik på maskinen, eller har jeg faktisk mistet muskelmasse, men økt volum(klær) og styrke(vektene)?  Kan det være tapet mitt er fordi jeg har kuttet litt ned på beinøvelser for tiden?  Jeg har god grunnstyrke i beina etter mange mange år med fotball(men er mange år siden jeg sluttet), og har nå villet fokusere på overkropp da jeg alltid har hatt en bygget rumpe og bein.

Dette forsøket er mest for morro skyld, klarer jeg det så klarer jeg det, og ikke, så er det ingen krise. Målet er å sveve på rundt 15% fett, så øke matinntak godt for å gå mer inn i en byggeperiode., så heller rippe til sommeren.

Give me your thoughts.


Jeg ser at fettprosent har droppet litt, og sakte, men det regner jeg med. Jeg skal ikke RASE ned, her er det rolig og forsiktig.
MEN
Muskelmassen har droppet også? Jeg sliter med den pga. følgende ting: 1. Arbeidsskjorten min strammer steder på overkropp(skuldre, bryst, armer) den ikke har gjort før, mens den "flagrer" rundt magen, 2. Ser jeg 3 uker bakover, så har jeg lagt på ca 15 og noen øvelser opp mot 20% vekter på de samme øvelsene sammenlignet med noen uker tilbake(3-4 sett 8 rep target alt ettersom).
Så det jeg kjenner på klærne og ser på vektene, får jeg ikke til å stemme med maskinens målinger.  Har dere noen forklaring på dette? Er det avvik på maskinen, eller har jeg faktisk mistet muskelmasse, men økt volum(klær) og styrke(vektene)?  Kan det være tapet mitt er fordi jeg har kuttet litt ned på beinøvelser for tiden?  Jeg har god grunnstyrke i beina etter mange mange år med fotball(men er mange år siden jeg sluttet), og har nå villet fokusere på overkropp da jeg alltid har hatt en bygget rumpe og bein.

Dette forsøket er mest for morro skyld, klarer jeg det så klarer jeg det, og ikke, så er det ingen krise. Målet er å sveve på rundt 15% fett, så øke matinntak godt for å gå mer inn i en byggeperiode., så heller rippe til sommeren.

Give me your thoughts.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!