Skrevet av Emne: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??  (Lest 1412 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #1 : 10. september 2004, 13:23 »
Tja, han har kanskje et poeng... eller hva?
"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #2 : 10. september 2004, 13:24 »
Tja, han har kanskje et poeng... eller hva?

Jo, er jo enig i det. Men den delen av befolkningen som det gjelder er vel neppe det. Og den andelen er jo ikke akkurat minskende heller. På noen måte!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #3 : 10. september 2004, 13:27 »


Jo, er jo enig i det. Men den delen av befolkningen som det gjelder er vel neppe det. Og den andelen er jo ikke akkurat minskende heller. På noen måte!!

Men den vil kanskje bli i mindretall nå, eller i nærmeste framtid?
"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #4 : 10. september 2004, 13:32 »
Tror jeg neppe!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #5 : 11. september 2004, 00:57 »
Jeg må si at jeg faktisk blir litt kvalm når jeg leser slike artikkler - nok en gang blir "tjukkasene" hengt ut!
Ja, alle har ansvar for sin egen helse - men ikke alle kan noe for at de er overvektige- og hvem skal da sitte og bestemme hvem som er "for fet"....
Nei, slike utsagn syns jeg faktisk er forkastelig!
Ikke bare fordi som jeg sa dette også vil henge ut folk som faktisk ikke kan noe for overvekten sin, men også fordi man vil få enda mer fokus på det usunne tynhetsidealet som dominerer idag.
 Selv om man er tynn som en strek er man nødvendigvis ikke sunn av den grunn ( jeg vet om mange der dette er tilfelle) - men så lenge man ser tynn og slank ut da skal liksom alt være ok?

Nei - nå blir jeg faktisk rimelig forbanna! Nå må folk f*** meg gi seg  med denne tjukkashetsen!

 furious furious furious

Er dere "tynninger" klar over hvor sårende det faktisk er å høre slike ting? Og å få høre det så ofte at man faktisk føler seg mindreverdig som mennekse fordi man ikke ser ut som en modell?!
Nei, jeg tenkte meg vel det....men det vet jeg...har alltid blitt mobbet fordi jeg hadde noen kg for mye - t.o.m fra min egen far! Og ja- jeg har sikkert hat skyld i noen av kg selv pga dårlig kosthold ( men den slags vaner lærer man som oftest hjemmefra) - men skal da f*** meg vel ikke straffes fordi begge mine foreldre ( og dermed jeg) har anlegg for å legge på seg?!
Og ikke kom med den der at " jammen det er jo bare...." for det er ikke bare til å gjøre ditt og til å gjøre datt - alle kan ikke se ut som barbiedukker - sånn er det bare enkelt og greit. Og believe me - jeg har prøvd - men selv nede i en vekt på 47,5kg så jeg ikke ut som barbie ( og nei jeg hadde ikke anorexi heller, men var faen meg ikke langt unna/ spesiellt god i hode).
Så ja - unnskyld meg hvis jeg overreagerer nå- men slikt gjør meg altså eitrande sint!
Det er pga slike holdninger at jeg store deler av livet mitt har slitt med forholdet til meg selv og min egen vekt- endel sitter også igjen idag, men med hardt innsats og jobbing vil dette bedre seg. Men det hadde ikke skadet om folk faktisk tenkte seg om før de åpnet kjeften!
Det er heller ikke så j*** lett å komme seg ut av en ond sirkel med overvekt.

Greit nok at dette er et forum for de "sunne og spreke", men man trenger da ikke å hetse folk på den måten likevel vel?

man trenger ikke å være et dårlig eller lat menneske fordi man velger en annen livstill en "gulerøtter og jernpumping".

Det viktigste er at folk får lov til å trives med den de er! Vekten er faktisk ikke alt her i verden! det har jeg endelig insett etter nesten 25år med den holdning at veier jeg mye er jeg ikke mye verdt.

Det skuffer meg faktisk å lese at enkelte støtter slike holdninger. Det vil iallefall ikke hjelpe overvektige i å gå ned at de nok en gang blir hengt ut , rakket ned på og sett på som mindreverdige!

UAC - tipper du har jobbet hardt for å komme dit du er i dag ifht til trening og form - og all ære til deg for det, men når du vet hvilken slit som gjerne ligger bak syns jeg kanskje du burde klare å tenke deg til hvor hardt det vil være for en som har kommet inn i en ond sirkel med forakt for kroppen sin og tiltaksløshet fordi man tror at ingenting nytter likevel å komme seg ut av den.

Istedet for å rakke ned på slike folk burde man kanskje jobbe mer aktivt for at folk skulle se gleden i å være i aktivitet og bevege seg med den kroppen man har!

Jeg har flere ganger sett hvor galt denne overfokuseringen på fedme kan bære avsted. En i gamleklassen min er omtrent halvert siden hun begynte ifjor ( og hun var TYNN fra før)- noe jeg neppe vil kunne si er sunt. Som om ikke det er nok har iaf en av de andre som pleier å være med henne begynt å følge i hennes fotspor - hvor sunnt e det da tror dere?! Men det gjør vel ingenting så lenge det blir et par folk til her i verden som tar litt mindre plass enn de "fæle stygge overvektige"?

Tenk om det kom forslag om at alle tynne rekler burde sendes på oppfetningsleir fordi det var så fælt å se på de skjelettlignende kroppene deres? Hadde det vært noe stas?  Neppe....

Syns det er på tide at folk heller slår et slag for mangfoldet av kropper som finnes rundt omkring og heller jobber for å få mest mulig bevegelsesglede ute blant folk!

Så kan heller pengegriske stastmenn ta pengene fra andre steder som forhøyet skatt på usunn mat og billigere sunn mat!

Og kanskje alle her inne kunne gjøre en innsats også? Kjenner dere noen som kanskje hadde hatt godt av litt aktivitet - ikke nødvendigvis for å bli tynn, men for at aktivitet gjør så utrolig godt for kropp og helse - så prøv å få de med ut! ikke alle vil på treningsstudio gjerne fordi de føler at de er for "fete"...men en liten tur i ny og ne eller noe annet morsomt kan da være en mulighet! 2thumbsup


Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #6 : 11. september 2004, 03:31 »
Sitat
Så kan heller pengegriske stastmenn ta pengene fra andre steder som forhøyet skatt på usunn mat og billigere sunn mat!
Enig! koster en formue å spise sunt Cry
Senke avgiftene på sunn mat og øke dem på usunn mat, og gjøre så det faktisk lønner seg å produsere og selge sunn mat, så tror jeg samfunnet hadde tjent på det helsemessig og økonomisk.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #7 : 11. september 2004, 07:42 »
Syns forresten slike "lovforslag" er helt feil ende å starte i  om man skal få bukt med overvekt ( og ja - jeg også vet at overvekt er et stadig økende helseproblem, men undervekt og underernæring er tross alt langt mer skadelig!) - man burde heller satse på sunnhetskampanjer der ikke nødvendigvis noen blir hengt ut, men der god helse blir satt i fokus og hvordan man kan gjøre hverdagen sin litt lettere og bedre ved å kanskje legge om noen små vaner.

www.bevegdeg.no  og 5 om dagen kampanjen er en god start, men langt i fra nok.

på bevgedeg.no ligger forresten en liten "test" mange kunne  trenge å ta - de færreste av oss er nemlig så " gode" mot oss selv som vi kanskje tror.....

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #8 : 11. september 2004, 09:59 »
UAC - tipper du har jobbet hardt for å komme dit du er i dag ifht til trening og form - og all ære til deg for det, men når du vet hvilken slit som gjerne ligger bak syns jeg kanskje du burde klare å tenke deg til hvor hardt det vil være for en som har kommet inn i en ond sirkel med forakt for kroppen sin og tiltaksløshet fordi man tror at ingenting nytter likevel å komme seg ut av den.


Syntes du skyter spurv med kanoner her egentlig. Jeg har enda ikke sagt min mening om denne saken strengt tatt. Så å skyte meg er liten vits. I utgangspunktet er jeg ganske enig med deg i dine synspunkter. Hadde jeg ikke vært det, hadde jeg vel aldri postet denne under "off-topic" ??


Forøvrig har jeg nå ikke alltid vært noen sylfide selv eller. Og for opplysningens skyld har jeg godt opp over 20 kg de siste 7 månedene (80 til 100 kg). Selv med noe slikt, så får man høre det fra sine nærmeste. Så "don't shoot the messenger"



Så kan heller pengegriske stastmenn ta pengene fra andre steder som forhøyet skatt på usunn mat og billigere sunn mat!

Se der ja !!!! Nå skjer det kanskje noe godt ut av hele artikkelen!!! Kan vi bli mer enige da ??


Men for å konkludere litt:
At mange er skyld i ekstrem usunn levemåte, det er det nok. Men det jeg vil fokusere på, er ikke nødvendigvis om man har for mange kilo eller ikke. Det er nok i stedet hvorfor man har de. Noen er bare slik, andre sitter faktisk med all skyld selv. Men å straffe de i stedet for å hjelpe blir veldig feil; ja !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ChristianE

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #9 : 11. september 2004, 10:30 »
 Synes ting begynner å gå litt over styr.... Embarrassed
 Hvis man skal gi fete folk høyere skatt,så må det også gjelde for folk med hjertefeil og andre sykdommer som koster samfunnet penger.Samme med kroppsbyggere.
 Jostein Ødegaarden skuldre,tar vel like mye plass på en buss,som det en feit,utrent person gjør.Sannsynligvis,om dette tøvet skulle bli en realitet,så vil de nok bruke bmi,for å beregne skatten.Da vil også folk med mye muskler,få betale.

 Jeg synes heller det skal bli avgifter på usunnmat,og tilskudd på sunn mat.Det trur jeg er det eneste som til dels kan hjelpe.

 

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #10 : 11. september 2004, 10:32 »
Det er jo tilfelle det. Prøv å få deg livsforsikring med en BMI på 33, trass i at fett% din er under 10. Du vil slite litt med det ja.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #11 : 11. september 2004, 10:40 »
for det første er det mest USERIØSE som finnes BMI!  det tar IKKE hensyn til om det er muskler eller fett , som vekta de mestår av , og jeg synes det er teit.

et lovforslag om å ha høyere skatter eller liknende for overvektige er latterlig.

hva med å heller drive seriøse informasjonskampanjer om kosthold, om trening og få den jævla "røyke-advarselen"  som "sukker -advasel " også...


"inneholder sukker. Dette er helseskadelig i srote mengder ...blabla"... og heller opplyse folk om kosthold fra barnsben av. Hva med en seriøs Ernæringslære på skolen , sistedenfor "brødskiver med brunost...... det spiser solskjær" ( My ass, han er rammere på  kostholdet en fitnessutøvere, skal jeg si)

folk i faresonen for overvekt og livsstilssykdommer burde få tidlig hjelp til dette, og få konsultasjoner hos ernæringsfysiolog og trening med skikkelige treningsveiledere på trygdekassa.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #12 : 11. september 2004, 10:43 »
2thumbsup

Nå begynner det å bli liv i leiren, og jammen kommer ikke det fram det jeg ville og!!

for det første er det mest USERIØSE som finnes BMI!  det tar IKKE hensyn til om det er muskler eller fett , som vekta de mestår av , og jeg synes det er teit.


Gjett om!!! Jeg kan ikke fatte å begripe at den er så mye i bruk som den er. Selv er jeg jo farlig overvektig...... rofl
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #13 : 11. september 2004, 10:48 »
2thumbsup

Nå begynner det å bli liv i leiren, og jammen kommer ikke det fram det jeg ville og!!



Gjett om!!! Jeg kan ikke fatte å begripe at den er så mye i bruk som den er. Selv er jeg jo farlig overvektig...... rofl

vel jeg var ekstremt undervektig på 59 kilo , med mine 167,5 cm  :Smiley

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Denne kan vel skape litt diskusjon i samfunnet ??
« #14 : 11. september 2004, 13:03 »
BMI er vel egentlig ment å brukes til å måle større folkemengder, ikke enkeltpersoner. Jeg er nå ihvertfall lettere overvektig ifølge BMI, og har aldri hatt så lav fettprosent før  Undecided

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!