Skrevet av Emne: Protein før trening bra? True or false?  (Lest 5402 ganger)

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #30 : 25. september 2004, 15:13 »
Men UAC, om du spiser karbs og protein sammen, så vil jo neste måltid lettere falle under den 60-90 minuttersperioden, og det kan vel være positivt?

Spiser forøvrig karbs først og proteinene et kvarter senere jeg, siden jeg synes det føles best å ikke hive alt innpå på likt.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #31 : 25. september 2004, 15:17 »
Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener, men kan skissere hvordan jeg gjør dette. Mistenker at vi egentlig mener det samme.

Rett etter trening : 50-70 gram raske karbs (mengden må jo tilpasses)
30 minutt senere : 40-50 gram protein + mer karbs (banen e.l.)
ytterligere 30 minutt serere 30-40 gram protein + mer karbs (banan e.l.)
1 time etter dette et vanlig måltid mat.


Da mener jeg ta man har fått i seg tilstrekkelig med protein, insulinet har kommet bra opp, og holdt høyt gjennom hele dette "vinduet". Da vil man i større grad utnytte insulinets anabole egenskaper. Ser ingen negative sider ved å gjøre det slik egentlig.

Legger også til at jeg alltid inntar en kaseinshake ca. 30 minutt før trening og.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #32 : 25. september 2004, 16:02 »
Spiser trege karbs + litt protein 1 time før trening. Rett før trening tar jeg en myseshake. Etter trening spiser jeg raske karbs, 15 min senere tar jeg ny myseshake, 1 time etter det spiser jeg et helt vanlig måltid (middag).

Har ikke vurdert å ta kasein før trening da jeg ikke har kasein :p

Men det jeg lurer på er, hvis myseproteinet holder seg til etter treningen, hvordan får jeg da noen større insulinrespons på raske karbs enn om jeg spiste karbs og prots sammen? Vil ikke de raske karbsene da gå sammen med proteinet på en måte, som om jeg inntok det i ett måltid? Tenker da fra det proteiner som sirkulerer i kroppen fra før..

Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #33 : 25. september 2004, 16:10 »
Poenget vil vel være å snarere holde insulinet høyt oppe vel ?? Insulinet ditt vil være på vei ned, og da vil jeg si at det bare er en fordel å jekke det raskest mulig opp. Er begrenset hvor mye som er igjen etter en myseshake etter 1 time med hard trening og. Jeg ville nå gjort som jeg beskriver uansett.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

hildrum

  • Gjest
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #34 : 04. oktober 2004, 14:34 »
Så nye forskning viser at inntak av proteiner og kjappe karbohydrater etter trening ikke er like viktig som før ?

Gamle utsagnet bygget vell på at kroppen var tom for energi... og ville bryte seg selv ned om den ikke fikk tilført energi?

Og ville bryte ned muskelmasse siden det er kjappere å bryte ned en fett ?

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #35 : 07. oktober 2004, 19:18 »
For det første bryter kroppen aldri ned muskelmasse om den utsettes for mekanisk overbelastning stadig og har muligheten til å ta næring fra fett.

For det andre er kroppen aldri TOM for energi etter trening, men karbs og proteiner i masser etter trening er likevel kjempeviktig =)
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Protein før trening bra? True or false?
« #36 : 07. oktober 2004, 22:41 »
For det første bryter kroppen aldri ned muskelmasse om den utsettes for mekanisk overbelastning stadig og har muligheten til å ta næring fra fett.

Så hvis jeg tar tran etter trening vil jeg ikke miste muskler?

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #37 : 08. oktober 2004, 17:59 »
Nei, du vil ikke miste muskler om du tar tran etter trening. Om du ikke spiser noe med protein i i tillegg vil du derimot miste muskler Wink

Det jeg ville frem til med posten er at "der og da" så brenner kroppen fett, ikke muskler.

Det er en etablert sannhet i kroppsbyggermiljøet at forsøker du deg på kaloriminus med -20 en dag så raser musklene vekk. Hvor paranoid man kan bli er fascinerende. Kroppen til individer som driver med styrketrening gjevnlig bruker protein til muskelbygging og fett som næring, fordi det er mest hensiktsmessig for kroppen inntill det er temmelig lite fett igjen.

Hvorfor jeg tror jeg har rett i dette?
1) Det stemmer med samtlige observasjoner jeg har gjort i løpet av mitt treningsbeviste liv.
2) Det stemmer trolig med observasjonene til de aller fleste
3) Det finnes ingen studier som bekrefter at å bygge muskler med kaloriminus ikke lar seg gjøre.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #38 : 08. oktober 2004, 20:27 »
3) Det finnes ingen studier som bekrefter at å bygge muskler med kaloriminus ikke lar seg gjøre.

Logikk er du ikke så god på .... Wink. At det ikke finnes noen medfører ikke at det dermed lar seg gjøre. Du må huske på at den interessen du og jeg har berører bare noen få promille av verdens befolkning, om i det hele tatt vi snakker om promille. Så at du ikke finner noen forsking syntes jeg ikke er så rart, men du må være forsiktig med å trekke konklusjoner av den grunn.

Prøv heller å finne en vitenskaplig undersøkelse som sier at du KAN bygge i kcal-minus. Og vi skal kanskje legge til, at når man ønsker å bygge, ønsker man vel å bygge mest mulig effektivt ?? Det gjør man ikke i kcal-minus. Der kan du argumentere så mye du vil. Men les litt om hva som skjer med nitrogenbalasen når du er i kcal-minus, så vil du nok skjønner hva jeg mener.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #39 : 09. oktober 2004, 14:17 »
Du er som leveringsgutt for myter og overdramatiserte teorier innen kroppsbyggermiljøet. Jeg tror snarere det er din logikk det er noe å utsette på her. Les posten min nøye. Før punkt 3 står det to andre punkt, nemlig punkt 1) og 2) (Bombe!) Og der står det

1) Det stemmer med samtlige observasjoner jeg har gjort i løpet av mitt treningsbeviste liv.
2) Det stemmer trolig med observasjonene til de aller fleste

Forstår du ikke at hvis disse påstandene stemmer så er det helt vitalt at man har studier som MOTBEVISER erfaringene, ikke studier som overlapper dem ved å vise at de stemmer?

Videre vil jeg påpeke at du trolig har mer omgang med aktive folk innen styrketrening, spesielt hvis man medregner alt du leser på internett, og dermed får et forvridd bilde av hvordan ting er for gjenomsnittsmannen.

Jeg kan gi dere alle mitt ord på at man kan bygge muskler med kaloriminus hvis man ikke har trent mye før. Det fungerer også om man har trent litt, men før eller siden når man selvfølgelig et punkt hvor man blir avhengig av alt mulig for å vokse videre. Dette er ganske naturlig. Jeg vet om så utrolig mange folk som har begynt på et gym og trener en sjelden gang, kjører failure i benken og pynter på med litt bicepscurls og en skulderøvelse før de stikker ned på maccern og tar seg en macsnack, som vokser med et helt håpløst kosthold. Her snakker vi om å drite i frokost, drite i kvelds, spise baguett+cola i lunsj osv. Middagen hjemme er som regel det måltidet som redder disse.

Uansett så vokser musklene deres!! Det er bare å se selv! Etter noen måneder har de fått mer markerte og større muskler, samt at de har økt styrken sin i en rekke øvelser. Langt ifra hva de kunne oppnådd, og utviklingen fortsetter ikke i evig tid, men fremgang får man.

Vet som sagt også om mer seriøse folk som stikker ut på byen i helga, men spiser helt greit ellers og trener veldig mye og kontinuerlig.

Vær så snill å ikke forhåndsdøm dette som feil ettersom at DU ikke kan vokse et gram i året uten at et hav av forutsetninger er tilfredsstilt.

Forøvrig vil jeg poengtere at det som opptar meg mest her er hvordan man har etablert et bilde av at SÅNN HER ER DET: Kaloriminus = kroppen bruker musklene deres for å få nok energi og å ikke måtte ta av fettlagrene!

Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor dette er blitt påstanden, den er rett og slett genial til å lure folk til å spise mye og proteinrikt slik at de vokser mer. Men det sjokkerer meg at påstanden har fått status som sannhet for alle og enhver.

Jeg kan med god samvittighet la hvem som helst som er relativt sett fersk i dette faget forsøke å spise sunt men ofte og trene, styrke 3 ganger i uken samt masse kardiotrening. Resultatet er fettreduksjon og bygging av muskler.

Vennligst gi meg èn mamma eller fotballtrener her i landet som benekter at folk som trener mye får større muskler og blir tynnere (det de ofte sier er "veltrent). På likt selvfølgelig. Forskjellen på mammaen og fotballtreneren jeg refererte til (vanlige folk) er at de ser normale mennesker som trener og ikke noen fanatiske muskelfreaker. Inviterer dere forøvrig til å vise til noen studier som bekrefter denne teorien folk går rundt og gnager på, så her er alle muligheter åpne. Bare kom med et eller annet så er jeg fornøyd.

Det jeg dog kan gå med på er at det mest EFFEKTIVE er å spise masse masse masse hele tiden, goms så det tyter ut av øra på deg, og så deffer du senere. Men det blir for dumt å bestemme seg for at dette er den eneste måten å få større muskler og mindre fett, for det er det slettes ikke.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #40 : 09. oktober 2004, 14:24 »
Vil forøvrig også ha en eller annen logisk brist som tegner bildet slik dere gjør det.

Hvorfor er det ikke heller sånn her: Kaloriminus (i form av fett og karbohydrater) = reduksjon av fett. Styrketrening og noe inntak av protein = alt proteinet brukes til oppbygging av musklene.

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan man kan AVGJØRE dette her ved å sitte og gruble. Titt ut av vinduet isteden. Teoretisk sett kan det jo hende sånne halvhjertede karer jeg refererte til bygger muskler etter den sunne middagen og bruker resten av døgnet til å forbrenne fett, mens det lille som inntas av protein blir brukt til å vedlikeholde muskulaturen?

Det er for meg helt klart at her "trengs" det studier. ("Trengs" siden vi allerede har "studier" i form av observasjoner, finnes jo hopetall av folk som vedgår dette)

Og PS UAC: Du overdriver det med hvor liten denne sporten er ganske kraftig. Det finnes jo hopetall av studier på alle mulige ting innen muskelvekst.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #41 : 09. oktober 2004, 15:02 »
Innlegget ditt er jo greit nok, men det er et par ting du går glipp av her. For det første du bruker hovedsaklig deg selv som referanse, og det blir for tynt. Regner også med at du ikke har intervjuet all verdens foreldre rundt omkring heller ?? Det er en faktor.

Du skipper også en veldig viktig faktor i bildet her, og det er alder. Kroppen forandrer seg ikke minst hormonelt, og dette gjør helt klart at man ikke kan skjære alle over en kam her. Mener å huske at du er 17 (18??) år, og hva som skjer med kroppen din påvirker i stor grad hvordan du responderer på trening. Dessuten er du i vekst, noe som egentlig slår beina under hele argumentet ditt. De som gjerne leverer disse "usannhetene" som du kaller det, er ofte en del eldre og har ikke de forutsetningene rent kroppslig som du har.

Er helt enig med deg i at for en utrent persjon, kreves det ikke veldig mye av kostholdet. Første året kan man nok bygge muskler på en diett bygd opp rundt Snicker. Går sikkert fint det. Men effektivt er det ikke. Lurer på hvorfor ??

Siden du tydeligvis heller ikke har lest hva jeg skrev nederst, så kan jeg minne deg på det. Når du går i kcaloriminus, får du negativ nitrogenbalanse i kroppen. Muskler i en slik balanse vil i praksis ikke bygges.

Må også kommentere litt på logikken din rundt det med at kroppen vil tilpasse seg påkjenningen, og derfor vokse for "å overleve"? Men vokse av hva da ? Kroppen er i minus, og har ingenting å vokse av !! Har du oppfunnet perpetum mobile ?? Det er ikke slik at kroppen bruker fett først. Fett er det aller siste den bruker. Og hvorfor ?? Fordi fett ikke bruker kcalorier for å være der, og er derfor "billig" å bære rundt på. I stedet for å vokse, vil kroppen bryte deg litt ned slik at du ikke blir i stand til å utsette deg for de påkjenningene du stadig utsetter den for. Den vil bli svakere. Spør enhver som har vært på en seriøs deff, og vedkommende har blitt sterkere i løpet av denne perioden. Tror ikke du finner mange som har blitt det i nevneverdig grad.

Kroppen vil også tilpasse seg det du utsetter den for på en litt annen måte her og. Om du stadig ligger i minus, vil leptin-nivåene dine før eller siden synke. Og med hvilket resultat ?? Forbrenningen din settes ned !! Og hva gjør du da ? Spiser enda mindre, og tror musklene bare skal vokse videre ? I så fall tror du veldig feil !! Hvorfor skal kroppen vokse for å bruke mer energi, for det er jo det som skjer når den legger på seg muskler, når den ikke blir tilført nok energi i utganspunktet ? Den må du i så fall forklare godt !!

Dette platået du snakker om når man nok også fortere enn du tror. Jeg utfordrer deg faktisk til en ting. Spis slik du gjør. Ligg i minus, så måler du fremgangen på én enkelt muskel i 2 måneder. Så spiser du i pluss, og gjør samme øvelsen. Regner virkelig vi er enige i om hva som er mest virkningsfullt ?

What are the dietary protein requirements of physically active individuals? New evidence on the effects of exercise on protein utilization during post-exercise recovery.


Fielding RA, Parkington J.

Human Physiology Laboratory, Department of Health Sciences, Boston University, Sargent College of Health and Rehabilitation Sciences, 635 Commonwealth Avenue, Boston, MA 02215, USA. fielding@bu.edu

Exercise and physical activity increase energy expenditure up to 10-fold. This brief review will focus on the effect of exercise on protein requirements. Evidence has accumulated that amino acids are oxidized as substrates during prolonged submaximal exercise. In addition, studies have determined that both endurance and resistance training exercise increase skeletal muscle protein synthesis and breakdown in the post-exercise recovery period. Studies using nitrogen balance have further confirmed that protein requirements for individuals engaged in regular exercise are increased. The current recommended intakes of protein for strength and endurance athletes are 1.6 to 1.7 g/kg and 1.2 to 1.4 g/kg per day, respectively. Presently, most athletes consume an adequate amount of protein in their diet. The timing and nutritional content of the post-exercise meal, although often overlooked, are known to have synergistic effects on protein accretion after exercise. New evidence suggests that individuals engaging in strenuous activity consume a meal rich in amino acids and carbohydrate soon after the exercise bout or training session.





Short-term dietary energy restriction reduces lean body mass but not performance in physically active men and women.

Zachwieja JJ, Ezell DM, Cline AD, Ricketts JC, Vicknair PC, Schorle SM, Ryan DH.

Exercise and Nutrition Program, Pennington Biomedical Research Center, Baton Rouge, LA, USA. jeff_zachwieja@quakeroats.com

We studied the effect of moderate, short-term energy restriction on physical performance in physically fit men (n = 13) and women (n = 11) in a controlled clinical research setting with a metabolic kitchen, exercise testing laboratory and training facility. The experiment consisted of a 10 d baseline period followed by either 2 wk of dietary energy restriction (750 kcal/d; n = 16) or energy balance (control; n = 8 ). During this 24 day study, exercise energy expenditure averaged 465 +/- 5.7 kcal/d in all subjects and was accomplished through treadmill running at a self-selected pace. Body weight was maintained in the control group (-0.36 +/- 0.24kg), but energy restriction resulted in weight loss of -1.29 +/- 0.16 kg (p < 0.001). There was a trend for lean body mass to decline more in the energy restriction group (p = 0.093), accounting for 61% of the weight loss, and urinary nitrogen excretion also tended to be higher in the energy restriction vs. control group (i.e., 13.2 +/- 1.1 vs. 11.2 +/- 1.0g/d; p = 0.089). Muscle strength (leg & shoulder press; 1 repetition maximum) was maintained or increased during the energy restriction period. Muscle endurance, assessed by leg squats to fatigue, and 5 mile run time improved following two weeks of energy restriction or balance. Anaerobic capacity (Wingate Test) increased slightly in the restriction (+ 368 +/- 219 joules) but declined in the control group 649 +/- 288 joules; p<0.05). We conclude that short-term (2 weeks) moderate energy restriction (approximately 750 kcal/d) results in weight loss but does not impair performance in physically fit young men and women.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #42 : 09. oktober 2004, 15:09 »

Og PS UAC: Du overdriver det med hvor liten denne sporten er ganske kraftig. Det finnes jo hopetall av studier på alle mulige ting innen muskelvekst.

Da syntes jeg du skal komme med noen som underbygger dine påstander.

Hvorfor er det ikke heller sånn her: Kaloriminus (i form av fett og karbohydrater) = reduksjon av fett. Styrketrening og noe inntak av protein = alt proteinet brukes til oppbygging av musklene.

Kort forklart så har dette bl.a. med hormoner å gjøre. Er vel også en god grunn til at det er heller få som går rundt rippet og muskuløse vel.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #43 : 10. oktober 2004, 11:27 »
"Må også kommentere litt på logikken din rundt det med at kroppen vil tilpasse seg påkjenningen, og derfor vokse for "å overleve"? Men vokse av hva da ? Kroppen er i minus, og har ingenting å vokse av !! "

Feil. Den har proteiner! Den kan selv velge om de proteinene skal brukes til å opprettholde næringsinntaket så høyt at den ikke må ta av fettet, eller om den vil ta energi fra fettet og vedlikeholde/reparere/bygge opp/bygge effektivt opp (avhengig av hvor stort kcal minuset er og hvor mye proteiner som finnes) med det proteinet den har. Kroppen kan som HELHET (vektøkning) på ingen måte vokse om den er i kcal minus, men musklene kan vokse mens fettet reduseres såfremt en del forutsetninger er tilstede.

"Fett er det aller siste den bruker. Og hvorfor ?? Fordi fett ikke bruker kcalorier for å være der, og er derfor "billig" å bære rundt på."

Uenig. Dette -kan- være riktig, men en trenger beviser for å fastslå at det fungerer sånn. Jeg er personlig overbevist om at selvom kroppen er "klar" over at musklene hele tiden vil opprettholde et høyt energiforbruk noe ikke fettet vil, så er prioritet #1 å tilpasse seg - og hvis kravet er sterke muskler så tilpasser den seg det. Som sagt så er alt dette ymse spekulasjoner inntill man får gode og omfattende studier, men inntill da vil jeg holde meg til egne observasjoner, og de taler for at tren MYE - og bli slank og muskuløs, ikke nedbrutt og svak.

"Kcal minus" høres veldig skummelt ut, men for å si det i en mer praktisk vinkling betyr det at man spiser sunt og i normale mengder, men trener mer enn før. Det som dog er en mulighet er at det ikke er slik at man kan bygge muskler med kcal minus, men at man tvert i mot kan brenne fett med kcal pluss. Det tredje alternativet er at en kan bygge muskler i perioder av et døgn, og brenne fett i andre, hvorav de periodene der muskler bygges ikke fremmer stor fettlagring og perioden der fett brennes ikke fremmer stort muskelsvinn. Slik at når alt kommer til alt er resultatet mer muskler og mindre fett.

En av disse mulighetene må uansett være tilfelle for at en person skal kunne legge på seg muskler og bli slankere på likt, og det er det så kjempelett å finne eksempler på. Som jeg har presisert hevder jeg ikke at dette gjelder aktive styrkeutøvere eller toppidrettsfolk, men en trenger ikke være fullstendig fersk av den grunn.

Et annet viktig poeng er genetiske forutsetninger. Noen kropper har klart lettere for å få mye muskler og lite fett enn andre.

"Spør enhver som har vært på en seriøs deff, og vedkommende har blitt sterkere i løpet av denne perioden. Tror ikke du finner mange som har blitt det i nevneverdig grad."

Poenget UAC, er at folk som er på "en seriøs deff" er ikke amatører - men aktive styrketrenende mennesker som har holdt på med dette lenge. Du er ganske "into it" når du oppdager ordet "deff", som ingen vanlige mennesker vet hva betyr.

"Hvorfor skal kroppen vokse for å bruke mer energi, for det er jo det som skjer når den legger på seg muskler, når den ikke blir tilført nok energi i utganspunktet ? Den må du i så fall forklare godt !!"

Hvorfor må jeg forklare det veldig godt? Den tid den sorg! Om du dør i overimorra fordi musklene ikke er sterke nok til å overleve i hverdagen hjelper det veldig lite å ha masse fettreserver og å være i kcalpluss. Kroppen vet da ikke om du kanskje får mer mat senere?? Igjen mener jeg at prioritet 1 er å bygge seg sterk nok til å takle påkjenningene en blir utsatt for til daglig. Når man kommer til det punktet hvor du har så lite fett at det ikke er mer å ta av, vil kroppen selvsagt være tvunget til å bruke protein som kcal eller ta energi fra fett. Men hvor mange når vel det punktet...

Ja vi er virkelig enige om at det er mest effektivt å spise mye =) Har du ikke hørt alt gnålet mitt om å gomse mat da? 8)

"Er vel også en god grunn til at det er heller få som går rundt rippet og muskuløse vel.... "

Som sagt, vet om flere som er det uten å ane hva deff/bulk betyr Tongue Skulle nesten ønske et par bilder hadde vært på nett ^^ Handler nok mye om gener også thou.

Uansett, bottom line: kommer en utrent smålubben kar bort til deg og spørr hvordan han kan få mindre fett og mer muskler, så begynner man ikke å prate om deffing og bulking. ihvertfal ikke i den første samtalen ;]
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Protein før trening bra? True or false?
« #44 : 11. oktober 2004, 22:50 »
For å oppsummere, er dere begge skjønt enige i at jo større kalorioverskudd en som trener hardt går i, jo mer effektivt vil han bygge både muskler - og fett!! Det er ikke enten-eller, men en skala det er snakk om her. viten har rett i at det går an å bygge muskler (og brenne fett) i kaloriunderskudd, og UAC har rett i at dette ikke er den mest effektive måten å bygge muskler på. Ser ikke motsetningen egentlig. Det som iallfall er sikkert, er at en persons evne til å bygge muskler og brenne fett samtidig, avhenger av flere faktorer, både individuelle/genetiske faktorer inkl. om du er "hardgainer" eller "easygainer", kostholdssammensetning, faktorer ved treningsprogrammet (ikke minst!!) og søvn/hvile/restitusjon.
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!