Skrevet av Emne: Finne igjen formen????????  (Lest 9631 ganger)

Utlogget dermial

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • ????
Finne igjen formen????????
« : 26. juli 2019, 09:18 »
Hei.driver å sliter med å finne igjen benkformen????alt er tungt uansett åssen mann trener..
Planen er å stille i utstyrfritt benk NM slutten av året..4 år siden mitt siste NM benkpress.det var med utstyr. Etter den tid har det bare vært kaos og nedgang i trening/styrke.
Men nå prøver jeg og finne formen til dette NM utsyrfrie konkurransen.
Hva slags trening bør jeg gjøre?
Er i slutten av 40 åra.
Nå ligger jeg på da 135-140 i benk uten utstyr..ligget der veldig lenge.
Prøvd mye forskjellige treninger.
Men har ikke gitt opp enda HuhHuhHuhHuhHuhHuhHuhHuh
kom med gode tips

Utlogget Mvpkimrkv

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • "Discipline weighs an ounce, regret weighs a ton."
Sv: Finne igjen formen????????
« #1 : 09. august 2019, 13:37 »
Hei!

Oftest årsak til stagnasjon er mangel på variasjon. I tillegg kan variabler som søvn, manglende restitusjon, privatliv med stress og annet "hengende" ofte påvirke treningen. Til tider kan også for mye trening også slå ut negativt om man ikke lar kroppen hente seg inn mellom slagene, eller at man over tid sitter med en sliten kropp fordi man ikke har tatt seg tid til å la kroppen komme seg.

De gangene jeg selv har opplevd stagnasjon har jeg alltid tatt en ærlig runde med meg selv.
1-Når jeg trener, trener jeg produktivt, eller har det vært halvhjertet? Hvis så, hvorfor?
2-Spiser jeg bra? Hvis ikke, hvilke endringer kan jeg foreta for å preservere et godt regime for å gi kroppen det den skal ha?
3-Får jeg nok hvile og hvor "verdifull" er hvilen jeg har? Her tenker jeg ikke bare søvn, men hviledager, deload-perioder hvor jeg tillater kroppen å hente seg inn skikkelig. Her kan du lese litt rundt på denne artikkelen som omfatter nervesystemet og dens funksjon for økt muskelstyrke med restitusjon som variabel; https://www.treningsforum.no/php/art.php?id=27
4-Er treningsprogrammet mitt bygd opp mot forventningene jeg har til utbyttet? Skal du bli sterk i benk, ligger programmet til rette for akkurat dette?
5-Finnes det andre variabler som kan påvirke utbyttet mitt negativt? Sett fra et privat perspektiv. Av og til kan stressmomenter fra livet også påvirke deg fysisk.

140 i benk er en imponerende bragd du skal være stolt over. Hvor mye tro har du på deg selv til at du klarer mer? Når du legger f.eks 145 på stanga, hvor mye tror du på selv at du klarer det? Utrolig nok som det er så kan faktisk den mentale begrensningen man har til seg selv bestemme utfallet for løftet. For å ta et eksempel;
-En god venn av meg klarte aldri å løfte 120 kg i benkpress. Dette pågikk veldig lenge. Vedkommende kunne fint kjøre 10 rep på 110 kg og ta repetisjoner på 115, men så fort 120 ble lagt på stoppet det helt. Så, en gang hvor han ikke var klar over det la jeg på 2 stk 5 kg-skiver på når han skulle ta 110 kg. Han tok den gang 3 repetisjoner med 120 hvor han mente at 110 kg føltes litt tyngre ut enn vanlig. Hvordan har dette seg? Mentale begrensninger.
Hvis du er fastsatt på du ikke kommer over 140 kg kan det å jobbe med sin egen selvsikkerhet på at du kan løfte mer være nok.

Benkpress på kloss kan også bidra, hvor du reduserer kloss-tykkelse over tid til du løfter fra brystet.
Noen ganger kan også teknikk, kartlegging av hvilke faser i løftet man er svakest og styrking av disse være ting man kan se på. Ta gjerne med en treningspartner for perspektiv på teknikk, evt få noen instruktører til å vurdere løftet.



For det første er jeg ingen sertifisert ene eller andre, så her har jeg kun egenerfaring som fundament for utsagn, men trent aktivt målrettet i 11 år, så helt fattig for erfaring er jeg ikke.
Håper noe av dette er til hjelp og lykke til mot NM!

Mvh,
Kim Roger Kvam
"It is not the critic who counts, not the one who points out how the strong man stumbled or how the doer of deeds might have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred with sweat and dust and blood; who strives valiantly; who errs and comes short again and again; who knows the great enthusiasms, the great devotions, and spends himself in a worthy cause; who, if he wins, knows the triumph of high achievement; and who, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat."

IG- mvpkimrkv

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Finne igjen formen????????
« #2 : 18. november 2019, 17:40 »
Skada?
Du jobber vel tungt så vidt jeg vet.
Lenge siden jeg selv løfta men nøkkel da var variasjon, mengde og moderasjon.
Jeg har noen program som fungerte som ei klokke.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!