Skrevet av Emne: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?  (Lest 2762 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« : 21. september 2004, 14:25 »
Det er i dag alment akseptert at insulin både er anti-katabolt og anabolt, noe de som bygger muskler er opptatt av i de første timene etter tung styrketrening. Forskere arbeider stadig med å finne de matvarene som gir størst økninger i insulinsekresjon, siden det ikke er en entydig sammenheng mellom nivå av blodsukker og utskillelse av dette viktige hormonet (dette er grunnen til at man nå konstruerer en insulinindeks-II- i tillegg til den stadig mer brukte glykemiske indeksen).

Vel,..Australske forskere har nå konstatert at matvarer som inneholder sjokolade gir en meget høy stigning av insulin, faktisk en økning som var 28% større enn andre matvarer med høy GI men som ikke inneholdt sjokolade; sukkertøy, kaker, is, frokostblandinger.

Forskerne er selvsagt ikke helt sikre på hva det er i sjokoladen som gjør at insulinet stiger så mye. I mellomtiden kan man altså med god samvittighet spise en sjokolade i løpet av den første timen etter trening. Samvittigheten bør ikke være like god for de som liker å avslutte kvelden med sjokolade før leggetid..


Studien er publisert i Journal of Nutrition 133:3149-3152, 2003.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #1 : 21. september 2004, 14:27 »
Meget spennende funn det der. Men II er vel ikke så bra utarbeidet riktig enda, men er jo, i hvert fall i mine øyne, vesentlig viktigere enn hva GI er, spesielt når man snakker om sammensatte måltider.

God info 25års !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #2 : 21. september 2004, 14:57 »
God info dette her ja. Men mener jeg leste en link, UAC la ut, om insulin-respons vs GI. Mener å huske at det sto at jelly-beans (sukkertøy) gav størst insulinutsondring. Har du fortsatt den linken UAC?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #3 : 21. september 2004, 15:00 »
Tjaaa..... skal vi se.... er vel denne her du tenker på.....


http://www.mendosa.com/insulin_index.htm
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #4 : 21. september 2004, 15:31 »
God info dette her ja. Men mener jeg leste en link, UAC la ut, om insulin-respons vs GI. Mener å huske at det sto at jelly-beans (sukkertøy) gav størst insulinutsondring. Har du fortsatt den linken UAC?

Ja, dette er typisk et område "hvor det kreves mer forskning for å...". Det interessante med denne australske publikasjonen var at man forsøkte å tilsette kakaopulver i forskjellige matvarer. Med andre ord-hva er feks forskjellen på melk med og uten kakaopulver osv. Det er med slike måleparametre at man fant ganske oppsiktsvekkende resultat (personlig må jeg innrømme at jeg kom til å tenke på gainere som er tilsatt kakao.. Grin).
Et sammendrag av forsøket her:

Human Nutrition and Metabolism
Research Communication
Cocoa Powder Increases Postprandial Insulinemia in Lean Young Adults1
Jennie Brand-Miller2, Susanna H. A. Holt, Vanessa de Jong and Peter Petocz*

Human Nutrition Unit, The University of Sydney, NSW, 2006, and * Department of Mathematical Sciences, University of Technology, Sydney, NSW, 2007, Australia



 E-mail: j.brandmiller@mmb.usyd.edu.au.

We hypothesized that chocolate products elicit higher insulin responses than matched products with alternate flavoring. To test this, we used a within-subject, repeated-measures comparison of six pairs of foods, one flavored with chocolate (cocoa powder) and the other not. Healthy subjects (n = 10, 4 men, 6 women) tested each pair of foods. Postprandial glucose and insulin levels were determined at intervals over 2 h using standardized glycemic index (GI) methodology. The product categories were chocolate bars, cakes, breakfast cereals, ice creams, flavored milks and puddings. Although the GI did not differ within each pair, the insulin index (II) of the chocolate product was always higher, by a mean of 28%, than the alternate flavored product (P < 0.001). The greatest difference occurred within the flavored milk category in which the chocolate version elicited 45% greater insulinemia than the strawberry flavored milk (P = 0.021). Macronutrient composition (fat, protein, sugar, fiber or energy density) accounted for nearly all of the variation in GI among the foods, but did not explain differences in insulinemia. The presence of cocoa powder in foods leads to greater postprandial insulin secretion than alternate flavorings. Specific insulinogenic amino acids or greater cephalic phase insulin release may explain the findings."


Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #5 : 21. september 2004, 16:41 »
Da har jeg hvertfall gjort noe rett da Grin er digg å kose seg med en 100g sjokolade og litt whey etter trening.
Eat Lift Sleep

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #6 : 22. september 2004, 11:37 »
Noen som har tips om hvilke sjokolader som er gunstige? Eller er det ikke så nøye?

Har ofte kjøpt med en snickers før jeg drar på trening som jeg gomler i garderoben etter økta.
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #7 : 22. september 2004, 11:41 »
Tror det var kakaoen som var den viktige ingrediensen her.....eller?

Uansett så er det like viktig å argumentere for hvorfor man bør ligge unna matvarer som inneholder kakao på diett da.....

Soje

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #8 : 22. september 2004, 11:58 »
Noen som har tips om hvilke sjokolader som er gunstige? Eller er det ikke så nøye?

Har ofte kjøpt med en snickers før jeg drar på trening som jeg gomler i garderoben etter økta.

Du bør nok gå for en sjokolade med veldig stor andel kakao, og som ikke inneholder noe særlig nøtter. Personlig har jeg problemer med ting som smaker for søtt rett etter trening, men 100 gram maltodextrin uten smak, og mørk sjokolade går fint. Det er også gjort kliniske studier som viser at kroppsbyggere bør forsøke å holde insulin-nivået høyt i 2-2.5 timer etter tunge treningsøkter. Her synes jeg yoghurt og kakao er ypperlig for dette som et tillegg til maltodextrin. Innimellom dette må man selvsagt kjøre på med endel protein. I følge Dr K. Ullis som har ledet det medisinske apparatet for det amerikanske laget i fem sommer-OL, kan man med fordel innta en betydelig mengde raske karbs rett etter hard styrketrening.

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #9 : 22. september 2004, 12:06 »
Takk den er grei! Da antar jeg egentlig at mørk kokesjokolade er det optimale....meen den er jo ikke så veldig god. Melkesjokolade får bli mitt alternativ da.
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #10 : 22. september 2004, 13:32 »
Takk den er grei! Da antar jeg egentlig at mørk kokesjokolade er det optimale....meen den er jo ikke så veldig god. Melkesjokolade får bli mitt alternativ da.

Mørk sjokolade er vel noe man lærer seg å like når man blir "voksen". Likte det ikke da jeg var yngre (da var de lyse melkesjokoladene mine favoritter, disse er jo for øvrig fulle av sukker og fett). Nå har jeg VELDIG sans for mørk sjokolade. Gjerne med 70 % kakaoinnhold. Spiser imidlertid dette kun på spisedager, da jeg holder meg unna all form for "søtsaker" til daglig.

Utlogget coz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #11 : 23. september 2004, 17:38 »
Freia Mørk Dronning-sjokolade har alltid vært min favoritt Cheesy
hemmeligheten ved å kjede folk er å si alt.
-Francois de Voltaire

Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #12 : 25. september 2004, 18:40 »
Hva med slike sjokolader med høyt kakaoinnhold, mer enn 70%??
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Insulin-hopp: ingenting slår sjokolade?
« #13 : 26. september 2004, 21:22 »
Hva med slike sjokolader med høyt kakaoinnhold, mer enn 70%??

Ja, antakelig bedre jo høyere kakaoinnholdet er. Disse sjokoladene i begrensede mengder er også sunne.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!