Skrevet av Emne: Muskler og mat  (Lest 5172 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Muskler og mat
« : 27. september 2004, 10:48 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Få tema innen helsespørsmål vekker heftigere debatt i dagens samfunn enn spørsmålet om riktig kosthold. Denne diskusjonen har en parallell blant de som trener for muskelvekst - hva, hvordan og når bør jeg spise for å optimalisere muskelvekst?

Les hele artikkelen her:
http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=kosthold&fname=040927_musklerogmat
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Muskler og mat
« #1 : 27. september 2004, 12:44 »
Veldig bra artikkel! Her får du nok fram sannheten om hvordan man faktisk kan legge på seg muskler!!


Men kan du forklare denne litt nærmere:

Sitat
I tillegg til å innta 1.2 gram karbohydrater i flytende form per kg kroppsvekt rett etter trening, anbefaler forskerne at de som trener hardt gjentar dette hver halvtime i 4 timer etter trening!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Muskler og mat
« #2 : 27. september 2004, 12:46 »
Likte denne best jeg da....

Sitat
Denne filosofien er I dag rendyrket i kroppsbygging innen ny, enkel men kraftig filosofi som blir kalt Doggcrapp (DC). Kultfiguren bak denne filosofien er meget original, men mange rapporterer nå om stor framgang med DC-opplegget, selv om noen av anbefalingene her er omdiskuterte, og vil forbli det;
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Muskler og mat
« #3 : 27. september 2004, 13:07 »
Veldig bra artikkel! Her får du nok fram sannheten om hvordan man faktisk kan legge på seg muskler!!


Men kan du forklare denne litt nærmere:




Takker og bukker!
Det man utfra denne undersøkelsen konkluderer med, er at man bør innta raske karbohydrater tilsvarende 1.2 gr per kg., og at man bør innta raske karbohydrater hver halvtime etter en tung treningsøkt. Dette gjelder kroppsbyggere, og jeg har ikke noe fasitsvar på hvor store forskjellene vil være mellom nivå/treningstype etc. Men for en bygger er det snakk om store mengder karbs for å holde insulin-nivået på et høyt nivå med drikke/mat i 4-5 timer etter trening. Jeg har ikke diskutert alle faktorene som spiller inn her, bla i form av tilskudd, men anbefalingen er høyere enn det jeg tidligere hadde trodd.  Kanskje gjelder dette flere. En tolkning som kan virke noenlunde rimelig av denne anbefalingen, er at det høye insulin-nivået både vil virke anti-katabolt og anabolt i en kritisk fase. Det er vel heller ingen hemmelighet at insulin-injeksjoner (dette er virkelig farlig uten medisinsk ekspertise) har spilt en finger med i spillet når det gjelder den enorme massen som vi har sett på endel byggere det siste tiåret. For alle som trener er det uansett viktig å tenke over ernæringen etter treninga.

Mitt poeng med å poste en slik artikkel var egentlig å peke på at man ikke må være altfor gjerrig på karbohydratene hvis man skal bygge muskler. Hvis man søker på "off-season bodybuilders pictures" på Google vil man finne forum hvor det er postet gallerier av kjente profesjonelle byggere. Mange av disse er meget godt polstret, og har en mye høyere fettprosent enn de har på coveret av muskelbladene. Tror mange ungdommer i dag er så redd for fett at de ikke spiser godt nok til å bygge muskler så effektivt som de egentlig er i stand til. Synes DC har vært veldig flink til å hamre inn dette poenget.

Men for all del: dette er et tema med mange forskjellige meninger, og siste ord om dette er sikkert ikke sagt blant forskere heller

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Muskler og mat
« #4 : 27. september 2004, 13:21 »
Ser ut som om dette i stor grad støtter mitt syn rundt dette å innta karbs ofte etter trening. Men det skal jo legges til at jeg ikke har vært like ekstrem da.....

Men menes det at man skal innta 1,2 gram HVER halvtime, eller totalt over disse ca. 4 timene ?? Slik jeg forstår det skal dette gjøres hver halvtime.... det blir MYE karbs  woot
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Muskler og mat
« #5 : 27. september 2004, 13:24 »
Men det jeg mente var om jeg var helt på jordet når jeg tolker det som at en mann på 100kg skal spise rundt 1000g karbs i de 4 timene etter trening?

Sitat
I tillegg til å innta 1.2 gram karbohydrater i flytende form per kg kroppsvekt rett etter trening, anbefaler forskerne at de som trener hardt gjentar dette hver halvtime i 4 timer etter trening!

120g*8 (hver halvtime i 4 timer) = 960 + 120g (shaken rett etter treningen) = 1080gkarbs  woot
Dette er jo 4320kcal.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Muskler og mat
« #6 : 27. september 2004, 13:28 »
OOPS!

Nå har jeg uttrykt meg uklart, det forskerne i denne undersøkelsen konkluderte med var at man skulle konsumere 1.2 gram karbs per kg PER TIME i fire timer etter en tung treningsøkt:

Sitat; "The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index".

Det skulle da bli halvparten av det du har regnet ut, baahh...Og shaken rett etter trening må du inkludere i de porsjonene som inngår i den firetimersperioden....

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Muskler og mat
« #7 : 27. september 2004, 13:31 »
Da er jeg med igjen. Men uansett snakker vi mye karbs. Jeg har selv prøvd meg på rundt halvparten av det opplegget der, og jeg skal love at man blir bra "full i magen" av det ja.....

Men en nok en bra artikkel fra deg 25års !!!! 2thumbsup
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Muskler og mat
« #8 : 27. september 2004, 13:34 »
Aha, da blir det nok litt lettere å få det ned.  Smile
Jeg har ikke akkuratt vært gjerrig på karbohydratene på bulken jeg er på nå, men tenker jeg skal skru opp inntaket etter treningen etter å ha lest denne artikkelen.

Kjempe artikler du kommer med 25ÅrsTrening!!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Muskler og mat
« #9 : 27. september 2004, 13:37 »
 blush
Har sendt e-post til Nr1 med bønn om at den setningen i artikkelen bør endres så den blir korrekt...Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på denne blemma!!

hilsen
25åt som ikke ønsker å bli kjent som "Mannen som startet den store fedmebølgen"
 Kardio Kardio Kardio Kardio Kardio Kardio Kardio Kardio

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Muskler og mat
« #10 : 27. september 2004, 13:59 »
...og der var feilen rettet opp allerede. Takk igjen for at dere faktisk leser og kommenterer artiklene folkens. woot

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Muskler og mat
« #11 : 28. september 2004, 11:27 »
.


Nå har jeg kjøpt inn 3 klaser bananer  Drikke ::

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Muskler og mat
« #12 : 28. september 2004, 11:36 »
Eat, eat and eat some more! He-he, må faktisk innrømme at det store karbs-inntaket etter trening ser ut til å gi resultat i praksis-blir ikke noe ekstra fett av dette, ser det ut til.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Muskler og mat
« #13 : 01. oktober 2004, 23:20 »
Veldig bra og interessant artikkel!

Har du noen formening om hvor mye dette høye karboinntaket er relatert til "glycogen depletion" i muskler/lever? Får man samme effekten av 1,2 g/kg i 4 t etter en treningsøkt med høy intensitet/lavt volum, som ved medium intensitet og høyt volum?

Jeg vil anta at man også bør innta whey protein sammen med karben hver halvtime for å få enda høyere insulinnivåer?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Muskler og mat
« #14 : 03. oktober 2004, 16:18 »
Veldig bra og interessant artikkel!

Har du noen formening om hvor mye dette høye karboinntaket er relatert til "glycogen depletion" i muskler/lever? Får man samme effekten av 1,2 g/kg i 4 t etter en treningsøkt med høy intensitet/lavt volum, som ved medium intensitet og høyt volum?

Jeg vil anta at man også bør innta whey protein sammen med karben hver halvtime for å få enda høyere insulinnivåer?


Tusen takk, det var ikke så rare greiene, men kanskje mer et innlegg i en debatt som kommer til å fortsette lenge ennå tror jeg. Jeg skal ikke engang forsøke å gi noe svar basert på vitenskapelig argumentasjon her, men jeg tror du har helt rett i alle antakelsene dine. Det vil være store forskjeller på hvor mye glykogen man har brent i en økt, avhengig av intensitet, varighet, muskelmassen til utøveren, hvilke og hvor mange muskelgrupper man har trent osv osv. Jeg er personlig av den oppfatning at den anbefalingen som er gitt i denne forskningsrapporten først og fremst gjelder store byggere som trener med høy intensitet. Ser feks at John Berardi ikke anbefaler karbs med veldig høy GI i mer enn en time etter trening. For en viderekommen utøver er problemet med dette at en mindre mengde karbs etter trening ikke vil gi noen særlig økning i insulin-verdiene. Jeg tror også det udiskutabelt er heldig å tilføre protein, gjerne whey, innimellom karbohydratene i flere timer etter en tung treningsøkt.

Når det gjelder spørsmålet ditt om varighet og intensitet på treningsøkta, er jeg ute av stand til å gi noe svar. Helt subjektivt er min erfaring at trening med lav intensitet i form av kardio etc ikke fører til så stort behov for raske karbs rett etter trening. Når det gjelder vekt-trening med intensiteter over 50-60-prosent av 1RM, vil imidlertid musklenes lagre av glukose reduseres raskt. Videre virker det som om jeg kan konsumere mye raske karbs etter vekt-trening uten at dette fører til fett-lagring. Men personlig foretrekker jeg å bruke litt forskjellige kilder til karbs her, først maltodextrin, så yoghurt, skummet melk med whey for eksempel. Endelig kan man selvsagt diskutere hvor stor effekt dette har for muskelbyggingen, vi vil selvsagt ikke oppnå samme virkning med mat som de store byggerne gjør ved å injisere hurtig-virkende insulin rett etter trening....Men det kan jo være at vi lever atskillig sunnere tross alt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!