Skrevet av Emne: Trenger hjelp til å gå ned i vekt  (Lest 2223 ganger)

Utlogget xagits

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« : 29. september 2004, 22:34 »
Tåden er fra september 2004, men har tatt fram tråden igjen og les lengre ned for siste post.

Hei, jeg er ny her på treningsforum(et).no

Jeg kom hit på grunn av en ting. Logisk nok så skjønner dere nok hvorfor. Jeg har rett
og slett et problem med vekta min. Og det har jeg hatt i mange år og synes ikke det
var noe problem da, men inntil for en stund siden synes jeg burde fortjent litt bedre
kropp.

Før sommeren har det vært litt stress med VGS og sånt. Jeg er ikke akkurat skoleflink,
spesielt allmenn faget. I sommerferien har jeg jobbet fysisk i stortinget som vaktmester
og har gått veldig mye. Nå har jeg begynt på en privatskole der hvor jeg studerer
design. Synes ikke det er så mye stress å gjøre arbeid hjemme, men selvsagt blir det
egen arbeid også. Nok om det.

Her er da litt data om meg selv

Status
- Alder: 20 år (17.12.83)
- Høyde: 182 cm
- Vekt: overkant 100 kg

- Drikkevane: Farris (blå/grønn), vann og en del Pepsi Max (Nesten stort sett til
middag). Alkohol drikker jeg lite av, men tar gjerne en del øl på fest og jeg fester ikke så
mye. Enkelte spesielle middager tar jeg vin eller øl. Iblant tar jeg en liten glass Baileys.
Men merk at jeg ikke drikker mye til daglig.

- Matvane: Veldig glad i mat! Det er kanskje nettopp dette jeg må skjerpe meg litt
en del. Fastfood som McDonald, BurgerKing og mange flere har jeg seriøs kuttet ut for
litt over ett år siden. Det hender at jeg kjøper en gang (sjelden), når jeg akutt må ha
mat. Kebab kommer og går, så det er ikke mye av det.
- Vet ikke helt hva mer jeg skal si om matvane, men jeg kan godt si at jeg er veldig
glad i salat. Dressing og olje (fetaost olje) tar jeg iblant.
- Kunne trenge tips til frokost og lunsj.

- Snacks: Har skjerpet meg med snacks også. Sjokolade, potetgull, godteri og tyggis
har jeg kuttet ut. Er blitt lei av ettersmaken av godteri. Dessuten handler jeg nesten som
en gal hver gang jeg er innom svinesund (heldigvis bare en gang i året - sommerhytte i
sverige). Bortsett fra det, så er det ingenting. Sjokolade hender det at jeg kjøper helt
tilfeldig når jeg handler litt mat.

- Treningsvaner: Per dato idag har jeg ingen treningsvaner. Har tidligere gått på
helsestudio i ett år og svømte en del. Mest pga kneeskader jeg påførte meg for en par
år tidligere.

- Aktiviteter: Er veldig glad i sykle. Liker godt å gå i naturen, men det er spesielt
bare oppe i fjellene. Bør vel like å gå rundt nøklervannet, men helst sammen med noen.
Ellers har jeg ingen gymtime på skolen (merk: privatskole). Og i andre sammenheng
så er jeg en del ute og tar ansvar for en del aktiviteter for en forening.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kommer nok til å oppdatere denne posten. Dvs redigere istedet for skrive nytt post
når jeg skal tilføye noe mer informasjon.

Ønsker å holde posten for seriøs tilbakemelding, kommentar, tips, hjelp, anbefalinger
og alt annet. Gjerne spørsmål hvis det er noe du/dere lurer på.

PS: Jeg får beklage hvis språket er forferdelig, men det viktigste for meg er at teksten
er forståelig nok for dere og kan hjelpe meg.

Takk på forhånd.

Mvh
Stian Giltvedt @ Xagits

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

SV: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« #1 : 29. september 2004, 23:07 »
Hei og velkommen til TF!

Jeg vil anbefale deg å begynne med styrketrening og kardio. Dette treningsprogrammet er fint å begynne med: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=2390.0  (Gå hit om du er usikker på utførelsen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1196.0 )
Når det gjelder kardiovaskulær-trening er sykling på ergometersykkel veldig lettvint. Kjør kardio etter trening eller om morgenen før frokost(Gå eller sykle deg en tur).

Angående mat;
Til frokost er havregryn (eventuelt Go Dag Energi eller All Bran) veldig sunt og enkelt. Utover dagen kan du for eksempel spise fisk, kylling, ris, pasta, frukt og grønt, egg, yoghurt, cottage cheese eller grovt brød for å nevne noe.

Noen tips:
* Spis ofte - hver 3. time om du kan
* Drikk masse vann - Ha med deg en flaske hele tiden Smiley
* Puss tenna om du får lyst på godis!
* Ligg unna alt med mye fett og raske karbohydrater (F.eks. dressing Wink )
* Kutt ut farrisen, og drikk kun vann - Kullsyre kan du godt holde deg unna
* Spis sakte - Da kjenner du metthetsfølelsen tildigere! (Du unngår dessuten luft i magen OG du får smakt ordentlig på maten;) )
* Om du bare MÅ ha noe godt; kjøp deg en Hobby, ta en snickers etter trening eller spis en sjokolade med høyt kakaoinnhold, helst etter trening (70% +)

Det var alt jeg kom på i farten. Håper dette hjelper! Bruk litt tid på å surfe rundt på forumet. Du vil komme over mye nyttig informasjon. 
"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget xagits

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« #2 : 02. oktober 2004, 16:54 »
supah: Hei! Takk for det!

Jeg har ikke tenkt på noe spesielt styrke trening. Vil heller driver med noe form for
aktivitet som f.eks. Squash eller noe annet? Gjerne kombinert styrke med noe...
- Det var litt dumt at kardio ble gitt bort for par uker siden. (Hvis det er den
treningssyklen?)

Har kjøpt inn havregryn nå, men er det samme som havregrøt? Vel de matene du
nevnte som eksempler frister meg hvertfall. Mye godt med mat ja.

Dine tips som du kom med som f.eks. Farris. Får jeg spørre hvorfor jeg skal kutte
ut Farris? Ikke noe kritisk forsvarlig, men jeg vet bare at Farris er definitiv sunt i
forhold til Cola og Pepsi. Grunnen til at jeg drikker endel Farris akkurat nå er nettopp
å trappe ned på søtsaker som Cola og Pepsi.

Før helte jeg innpå masse liter med Cola. Etter å ha drukket Pepsi Max en stund, så
har det redusert mye av drikking. Og nå er jeg snart forbi Pepsi Max og holder meg
til Farris og det reduserer også. For meg synes jeg det positiv for min del å trappe
ned litervis av brusforbruket.
- Men vann er jo kjempegodt, men jeg synes bare vannet hjemme er best og ingen
andre steder. Jo, kan kjøpe vann i flaske, men herregud så dyre de er!

Spise sakte... Den er grei.

Sjokoloade med høy kakaoinnhold er vel mørke sjokolader også?

Er forsatt interessert i å få flere tips og råd.

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

SV: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« #3 : 02. oktober 2004, 20:26 »
Du MÅ ikke sykle på ergometersykkel. Det var bare et forslag. Det er bra om du bare går turer jevnlig, evn jogger rolig. Squash er veldig bra trening. Da forbrenner du først og fremst. Om du får til å begynne med litt styrketrening, vil det hjelpe godt på! Det gir muskelvekst, og flere muskler forbrenner mer, selv under hvile!

Havregrøt er sunt. Smiley 

Kullsyre (og salt for den saks skyld) forhindrer kroppen i å forbrenne. Kjøp deg heller en imsdal eller olden når du er tørst. Du kan gå til innkjøp av en vannrenser om du ikke synes springvannet er rent nok, og smaker litt rart. Vet ikke helt hvor du kjøper slikt. Har sett helt enkle modeller som du kobler på kranen. Vannet blir mye bedre!

Joda, mørk sjokolade inneholde ofte mye kakao, og dessuten en del antioksidanter. Men sjekk at kakaoinnholdet er minst 70%, og spis i moderate mengder Smiley

Flere tips:

* Drikk iskaldt vann - Kroppen må jobbe hardere - ergo, bedre forbrenningen.
 
* Drikk te - Te inneholder mye antioksidanter, som igjen gir deg sterkere immunforsvar. Jeg vil anbefale te i løs vekt.

* Forbrenn flere kalorier enn du inntar (Kanskje en selvfølge)

* Beveg deg mye! Gå til butikken/jobben/hvor som helst.

* Prøv å unngå kaffe

* Krydre maten - Sterkt krydder øker energiforbruket.

* Tillat deg selv å spise hva som helst EN dag i uka - Gjelder kun om du kutter ut alt av søtsaker og dårlig mat resten av uka!

* Stek maten i olivenolje, unngå margarin.

* Unngå fete melkeprodukter - Drikk skummet melk

* Krom-tabletter kan hjelpe deg med å unngå behovet for søtsaker.

* Vær tålmodig Smiley
"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« #4 : 09. oktober 2004, 00:41 »
alle disse rådene er hvertfall bedre enn måten jeg gikk ned i vekt på. gjorde mye det samme, men spiste ingenting enkelte dager  Undecided

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« #5 : 09. oktober 2004, 10:36 »
alle disse rådene er hvertfall bedre enn måten jeg gikk ned i vekt på. gjorde mye det samme, men spiste ingenting enkelte dager  Undecided

Det er ihvertfall ikke enfremgangsmåte som anbefales. Viktig å holde forbrenninga i gang, det klarer man ikke om man lar vær å spise.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget xagits

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« #6 : 30. januar 2007, 23:51 »
Hei igjen! Nå er det lenge siden jeg har vært her og spurt om hjelp. Er på tide å oppsummere hva som har skjedd siden sist.

Det har tatt lang tid før jeg fikk motivasjon til å trene. Begynte endelig å trene i våren/sommer 2005 ved å sykle 3 ganger i uka. Senere begynte (gikk over) jeg endelig å trene i treningsrommet våren 2006, som jeg deler med andre i borettslaget.

Etter at jeg har begynt å trene så har jeg merket at jeg kommer bedre i form og har bedre kondisjon. Det er jeg godt fornøyd med, men fettet i kroppen min synes jeg ikke har blitt noe mindre av.

Kostholdet mitt idag har blitt forandret siden sist;
- Drikker masse vann, mindre Pepsi Max og Farris Bris en gang iblant.
- Forsatt glad i mat, men merker at jeg spiser i mindre prosjoner enn tidligere. Spiser når jeg blir sulten. Spiser forsatt forkost, lunsj, middag og kveldsmat en gang iblant.
- Ikke så sugen på søtsaker lengre, men er blitt flinkere å velge mørke sjokolader selv om det ikke er så ofte jeg spiser noe godt. "Lørdagsgodteri" forekommer sjelden.

Ellers har jeg vært flinkere til å bevege meg siden sist ved å gå ut. Har planer om å begynne med svømming om morgen 1 eller 2 i uken, men sliter litt med å få nok søvn.

En annen ting angående vekta min (muskler og fett) så mener jeg helt klart at jeg har blitt sterkere siden sist. Har klart å gå opp til 115 kg, men veier nå 111 kg. Burde jeg ikke kunne gått ned i vekt etter treningen jeg har gjort til nå? Moren min har trent i kortere periode, men hadde problemer med å gå ned i vekt. Etter å ha vært hos legen så hadde legen mistanke om at det var noe genetisk som gjorde at moren ikke gikk ned i vekt. Litt senere gikk moren min i piller mot det og etter det har kiloene rast ned under treningsperioden.

Kan det være at jeg har noe sånt tilsvarene? Eller høres dette litt søkt ut med "genetisk feil" og pille som hjelper?

Utlogget bizz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
« #7 : 08. februar 2007, 18:34 »
Det som skjer når du trener styrke, er at du bygger muskler etterhvert som fettet blir borte. Muskelceller er i tillegg tyngre enn fettceller, noe som gjør at du vil veie like mye og noen ganger mer enn da du startet treningen.
Det er vel endel forskning som viser at enkelte er genetisk mer disponert for å legge på seg fett enn andre, men en boks med piller er sjelden mirakel-løsningen man er ute etter.

Nå vet ikke jeg hvordan du gjennomfører treningsøktene dine, men det som er alfa omega for å bli kvitt overvekt som følge av fett, er kardi-trening, dvs jogging, svømming, sykling osv. Jeg har skrevet en liten artikkel på www.kroppsform.no om en kardio-trening som kalles "gerilja-kardio".
Dette er en treningsform som sikkert er godt kjent i treningsmiljøene, men jeg ser fortsatt svært få "vanlige" folk som bruker den enda.
Prinsippet for denne treningsformen er rett og slett kort-intervall trening (etter oppvarming) med 100%+ ytelse over et kort tidsrom (20 sek), pause 10 sek, og 20 sek intervall. dette gjentas 8-10 ganger, så velger man om man orker å gjøre det samme flere ganger. Deretter trapper man rolig ned i ca 5 minutter.
Tester viser at dette gir samme effekt som en drøy times vanlig jogging, og fettet som forbrennes er det som sitter rundt midjen(bilring).
Jeg vil anbefale deg å prøve det programmet 3-4 ganger i uken i en måned før du tyr til pilleboksen.
http://kroppsform.no
- Din guide til en sunnere kropp

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!