avstemning
Spørsmål: Vil jeg greie over 500 på Jr-NM?
Ja - 4 (57.1%)
Nei, ikke sjans - 0 (0%)
Nei, tror du kommer rundt ca.475 - 3 (42.9%)
Stemmer totalt: 7

Skrevet av Emne: Knut M`s logg  (Lest 260524 ganger)

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #525 : 25. mai 2006, 20:21 »
Torsdag:

Benkpress 20x10  40x10  60x6  75x4  90x2  100x2  102,5x1  80x3  60x8
+ Litt armhevinger , pullups og bicepstrening.

Kjenner at kravet for toppscore med 45 armhevinger og 14 pullups/chins skal bli lett på opptaket ja.
Da gjenstår bare løpingen og situps`en. Hadde vært litt artig å fått toppscore i alt, men å springe 3000m på 9.30 ser jeg på som litt vel drygt.
70 situps derimot er fullt mulig.  Wink

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #526 : 25. mai 2006, 21:36 »
3000m på 9,30 er fort ja.Det kreves mye trening for å klare det.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #527 : 25. mai 2006, 21:56 »
3000m på 9,30 er fort ja.Det kreves mye trening for å klare det.

Jepp, må nok heller innse at det neste beste kravet på 10.40 er målet da.  Tongue
Noe jeg vil tro at skal gå med litt kondisjontrening fremover.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #528 : 25. mai 2006, 22:37 »
Jepp, må nok heller innse at det neste beste kravet på 10.40 er målet da.  Tongue
Noe jeg vil tro at skal gå med litt kondisjontrening fremover.
Uten å vite hvordan ditt utgangspunkt er,så vil jeg opplyse at 10,40 er også fort på 3000m.
Første gangen jeg løp 3000m,løp jeg på 12min.(uten trening)Det ble mye trening for å presse tiden under 11min.
Jeg har ikke sagt at det umulig,men legg opp et "fornuftig" opplegg til dette,for tiden går fort!Spesielt når man løper mot en bestemt tid.(ikke ment som kritikk,men snakker av erfaring)

Uansett lykke til med treningen
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #529 : 25. mai 2006, 23:46 »
Uten å vite hvordan ditt utgangspunkt er,så vil jeg opplyse at 10,40 er også fort på 3000m.
Første gangen jeg løp 3000m,løp jeg på 12min.(uten trening)Det ble mye trening for å presse tiden under 11min.
Jeg har ikke sagt at det umulig,men legg opp et "fornuftig" opplegg til dette,for tiden går fort!Spesielt når man løper mot en bestemt tid.(ikke ment som kritikk,men snakker av erfaring)

Uansett lykke til med treningen

Takk for opplysningene ihvertfall.  Wink

Har 2 måneder på meg å trene og har tidligere hatt veldig god kondisjon så grunnlaget ligger nok der. Hadde 10.04 på ungdomsskolen på noe som var litt under 3000m, da med veldig god kondisjonsform etter skitrening, og sprang på 11.20 uten noe som helst løpetrening nå på noe som skal være tilnærmet 3000m bortsett fra at det var i kupert terreng da.

Det programmet jeg kanskje har tenkt å følge er det programmet som marinejegerene bruker, ettersom det programmet som befalskolene hadde satt opp var så lett at jeg nesten lo når jeg så på det.
Men tror jeg skal starte litt forsiktig med løpingen for å ikke pådra meg noe betennelser i beina.

Vurdererer å kjøre igang gerilja kardio 3 dager i uken på morgenen og legge inn noen langturer samt turer med sekk etterhvert.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #530 : 25. mai 2006, 23:52 »
Takk for opplysningene ihvertfall.  Wink

Har 2 måneder på meg å trene og har tidligere hatt veldig god kondisjon så grunnlaget ligger nok der. Hadde 10.04 på ungdomsskolen på noe som var litt under 3000m, da med veldig god kondisjonsform etter skitrening, og sprang på 11.20 uten noe som helst løpetrening nå på noe som skal være tilnærmet 3000m bortsett fra at det var i kupert terreng da.

Det programmet jeg kanskje har tenkt å følge er det programmet som marinejegerene bruker, ettersom det programmet som befalskolene hadde satt opp var så lett at jeg nesten lo når jeg så på det.
Men tror jeg skal starte litt forsiktig med løpingen for å ikke pådra meg noe betennelser i beina.

Vurdererer å kjøre igang gerilja kardio 3 dager i uken på morgenen og legge inn noen langturer samt turer med sekk etterhvert.

Ja se det,du har da bra grunnlag.
Men jeg vil ikke trene gerilia mere enn 2 ganger i uken,heller flere langturer som du sier kan være lurt.En langtur med moderat tempo og en med høyt tempo.Den siste med flere drag innbakt i turen kan være å anb.Da er vel ikke turen til 10,40 så lang ihvertfall.
Dette klarer du.. 2thumbsup
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #531 : 26. mai 2006, 00:04 »
Ja se det,du har da bra grunnlag.
Men jeg vil ikke trene gerilia mere enn 2 ganger i uken,heller flere langturer som du sier kan være lurt.En langtur med moderat tempo og en med høyt tempo.Den siste med flere drag innbakt i turen kan være å anb.Da er vel ikke turen til 10,40 så lang ihvertfall.
Dette klarer du.. 2thumbsup

Takk takk.

Kunne vært greit å satse på to gerilja økter, en langøkt vanlig løping i høyt tempo(evt to) og en gåtur med sekk i moderat tempo eller?

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #532 : 26. mai 2006, 00:10 »
Takk takk.

Kunne vært greit å satse på to gerilja økter, en langøkt vanlig løping i høyt tempo(evt to) og en gåtur med sekk i moderat tempo eller?

Gåtur/lett jogg,blir mere en restitusjonsøkt.
3000m er en "vanskelig" distanse egentlig.Den faller imellom lang og kort.Derfor er det mere viktig med langkjøring enn interval,da du må få farten i kroppen.det hjelper ikke med god kondisjon,når man mangler fart..
Prog.du har kan du bruke som mal,men som sagt vil jeg ikke kjøre mere enn 2 økter med interval nei.Farten er mere viktig,og 10,40 går fort.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #533 : 30. mai 2006, 19:40 »
Tirsdag:

2-3 timer i bassenget:
Brystsvømming
Øve på å dykke
Stupetrening

Situps 3x25
Armhevinger 3x25
Hangups 3x6

Alt slikt som det skal gjøres på opptaket.

Benkpress 20x10  60x10  3x5=80
Biceps 3x6

Kjenner at utholdenheten begynner å komme litt i armene.
Kjører armhevinger og situps hver dag, mens hangups tar jeg kun 3 dager uken.
 

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #534 : 01. juni 2006, 19:41 »
Torsdag:

Situps 3x25
Hangups 3x7
Armhevinger 3x25
Smalbenk 20x15  50x10  3x10=60
Dips 2x15

Så litt øving til eksamen i bedriftsøkonomi imorgen såklart.  Wink

Driver også litt i bassenget og svømmer. Og hvis noen har noen gode tips for å trene opp slik at man kan svømme lengre under vann hadde det vært greit.
Klarte å svømme 25 m ganske greit idag.

EvenS

  • Gjest
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #535 : 02. juni 2006, 12:15 »
Jasså, så det blir befal av deg ?!  Smiley

Har selv vært i militæret, og presterte 14:30 på 3000m under innrykk, og forbedret meg til 13:19 siste uke før dimmisjon. Var også noen litt større gubber der som gikk 3000 meteren på over 20min! De som kom under 10min var gjerne idrettsfolk som enten har gått idrettsfag på videregående eller drev aktivt med en eller annen form for utholdenhetsidrett.

Hvordan forbedre 3000-meteren?
Prestasjonen på 3000-meteren vil ha meget høy korrelasjon (ha sammenheng med) til oksygenopptaket ditt. Og du vil ved å øke oksygenopptaket oppnå en direkte økning i prestasjon! Den aller beste måten å øke oksygenopptaket er ifølge Ulrik Wisløff å bruke såkalte 4x4-intervaller, der du kjører 4min på rundt 90% av makspuls (kraftig andpusten) og 3 min aktiv hvile i form av lett jogging, så gjentar du det hele 4 ganger.

Snakka nylig med en gammel mann på 55 år på gymmen, og han trener slik intervalltrening 5 ganger per uke! Slik at jeg er ikke i tvil om at kroppen tåler mere enn man skulle tro!

Teoretisering av mulig framgang på 2 måneders intervalltrening
Om man legger til grunn at du trener 4 intervalløkter per uke i 2 måneder i strekk og på nåværende tidspunkt løper 3000meteren på 11:00, så vil du etter 2 måneder teoretisk springe 3000-meteren på ned i 9:30. Dette er beregnet ut ifra at oksygenopptaket øker med 0.5% hver økt, ifølge Wisløffs artikkel i linken under.

Ang seighet og utholdenhet
Hadde selv trent vekter et helt år før jeg gikk inn i militæret og hadde lagt på meg masse muskler. Men jeg erfarte faktisk at alle musklene gjorde at jeg ble lite seig og utholdene, slik at det faktisk gjorde vondt værre. Så en bedre taktikk er å gå en/flere timers marsjer i fjellet med tung sekk for å venne kroppen på lang og varig belastning.

http://www.sport1.no/sw4557.asp

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #536 : 02. juni 2006, 16:31 »
Hvordan kan en så lett kropp være så dårlig til å løpe, Even? Grin Jeg sprang 3000 i rekrutten på 13.38 på 100 kg kroppsvekt. Når jeg sprang den ved avslutningen av militæret løp jeg på samme tid på en kroppsvekt på 105 kg. Ved det siste tilfellet løp jeg alene med en 65-kilos tidligere langrennsløper som hare. Målet var 13 blank, men han kjørte meg litt for hardt slik at det var gått 6,10 ved 1500 meter. Jeg måtte derfor stoppe og gå 3 ganger underveis før jeg fullførte 3000 - men altså på samme tid som ved rekrutten når jeg var 5 kilo lettere og løp i flokk uten pauser.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #537 : 02. juni 2006, 16:36 »
Teoretisering av mulig framgang på 2 måneders intervalltrening
Om man legger til grunn at du trener 4 intervalløkter per uke i 2 måneder i strekk og på nåværende tidspunkt løper 3000meteren på 11:00, så vil du etter 2 måneder teoretisk springe 3000-meteren på ned i 9:30. Dette er beregnet ut ifra at oksygenopptaket øker med 0.5% hver økt, ifølge Wisløffs artikkel i linken under.

Tja...Jeg vil se den som klarer dette på 2 mnd.i virkeligheten.(Tar forbehold om folk som har gjort dette før.) Deal
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #538 : 02. juni 2006, 16:46 »
Jasså, så det blir befal av deg ?!  Smiley

Har selv vært i militæret, og presterte 14:30 på 3000m under innrykk, og forbedret meg til 13:19 siste uke før dimmisjon. Var også noen litt større gubber der som gikk 3000 meteren på over 20min! De som kom under 10min var gjerne idrettsfolk som enten har gått idrettsfag på videregående eller drev aktivt med en eller annen form for utholdenhetsidrett.

Hvordan forbedre 3000-meteren?
Prestasjonen på 3000-meteren vil ha meget høy korrelasjon (ha sammenheng med) til oksygenopptaket ditt. Og du vil ved å øke oksygenopptaket oppnå en direkte økning i prestasjon! Den aller beste måten å øke oksygenopptaket er ifølge Ulrik Wisløff å bruke såkalte 4x4-intervaller, der du kjører 4min på rundt 90% av makspuls (kraftig andpusten) og 3 min aktiv hvile i form av lett jogging, så gjentar du det hele 4 ganger.

Snakka nylig med en gammel mann på 55 år på gymmen, og han trener slik intervalltrening 5 ganger per uke! Slik at jeg er ikke i tvil om at kroppen tåler mere enn man skulle tro!

Teoretisering av mulig framgang på 2 måneders intervalltrening
Om man legger til grunn at du trener 4 intervalløkter per uke i 2 måneder i strekk og på nåværende tidspunkt løper 3000meteren på 11:00, så vil du etter 2 måneder teoretisk springe 3000-meteren på ned i 9:30. Dette er beregnet ut ifra at oksygenopptaket øker med 0.5% hver økt, ifølge Wisløffs artikkel i linken under.

Ang seighet og utholdenhet
Hadde selv trent vekter et helt år før jeg gikk inn i militæret og hadde lagt på meg masse muskler. Men jeg erfarte faktisk at alle musklene gjorde at jeg ble lite seig og utholdene, slik at det faktisk gjorde vondt værre. Så en bedre taktikk er å gå en/flere timers marsjer i fjellet med tung sekk for å venne kroppen på lang og varig belastning.

http://www.sport1.no/sw4557.asp

Takk for all informasjonen.

Er ihvertfall målet det å komme inn.  Wink

EvenS

  • Gjest
SV: Knut M trener mot opptak til befalskole
« #539 : 02. juni 2006, 20:25 »
Hvordan kan en så lett kropp være så dårlig til å løpe, Even? Grin Jeg sprang 3000 i rekrutten på 13.38 på 100 kg kroppsvekt. Når jeg sprang den ved avslutningen av militæret løp jeg på samme tid på en kroppsvekt på 105 kg. Ved det siste tilfellet løp jeg alene med en 65-kilos tidligere langrennsløper som hare. Målet var 13 blank, men han kjørte meg litt for hardt slik at det var gått 6,10 ved 1500 meter. Jeg måtte derfor stoppe og gå 3 ganger underveis før jeg fullførte 3000 - men altså på samme tid som ved rekrutten når jeg var 5 kilo lettere og løp i flokk uten pauser.

Fanker'n å!  Angry Vi hadde en 3000-meter som var ganske kupert, og vil tro at det blir litt tyngre da enn en helt flat 3000meter. Vi sier det iallefall, som en unnskyldning iallefall!  Wink

Men hva springer du 3000metern på nå da Einar?  Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!