Skrevet av Emne: Decline benk  (Lest 5120 ganger)

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Decline benk
« #30 : 13. oktober 2004, 15:22 »
man løfter som regel mer ved decline enn falt og incline, ja. men decline har noen baksider også.. det blir et større trøkk på skuldrene "feil vei" (horribelt dårlig forklart, men jeg har nå erfart det selv Cheesy ) når man kommer opp i antall kilo, noe som ikke er veldig gunstig og ikke rent lite smertefullt. derfor lønner det seg å ha god teknikk (som med alle andre øvelser Tongue )

men sånn generelt sett er det som de andre sier en meget god øvelse for størrelse, bare pass på å trene den øvre delen og Wink

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Decline benk
« #31 : 13. oktober 2004, 16:37 »


B-S! Hadde løftet mer i decline hadde det blitt til skryteøvelsen fordi man kan skryte av ennå fler kg..
Dere kan gjerne tro dere er sterkere i decline, prøv å se da... Jeg er mange kg svakere.

Det er hvertfall ikke tilfelle hos meg eller alle jeg har trent med.
Eat Lift Sleep

Utlogget Tvangsinnlagt-Kjekkas

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

SV: Decline benk
« #32 : 14. oktober 2004, 09:20 »
Neivel, er jo digg å få blod i huet og ha beina dinglende i løse lufta, da får man trøkk i løftet da...  Dance
Ingen over, ingen ved siden!

Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

SV: Decline benk
« #33 : 14. oktober 2004, 10:24 »
Neivel, er jo digg å få blod i huet og ha beina dinglende i løse lufta, da får man trøkk i løftet da...  Dance

kanskje du skulle vurdert en annen hobby istedet, da.
uansett hvor mye du vender og vrir på det så er det ikke til å komme bort ifra at decline er en av øvelsene som aktiverer mest muskelfibre i brystet.

Utlogget Tvangsinnlagt-Kjekkas

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

SV: Decline benk
« #34 : 14. oktober 2004, 11:37 »


kanskje du skulle vurdert en annen hobby istedet, da.
uansett hvor mye du vender og vrir på det så er det ikke til å komme bort ifra at decline er en av øvelsene som aktiverer mest muskelfibre i brystet.

Mest aktivert i brystet betyr ikke mer vekter på stanga, som jeg trodde vi diskuterte her... Eller vet vi diskuterer... Kickass
Ingen over, ingen ved siden!

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Decline benk
« #35 : 14. oktober 2004, 12:11 »
Ja hvordan kan vi diskutere det ? du sier jeg tar mer i vanlig benkpress enn decline, mens jeg sier jeg og så og si alle jeg har trent med har opplevd det motsatt.

Det kommer vel av at du er unormalt sterk i skuldre iforhold til bryst, og derfor løfter mer i benk som er en øvelse der skuldre blir mer aktivert. De fleste har jo større og sterkere brystmuskler enn fremside\side skuldre. Derfor klarer de løfte mer i øvelser som aktiverer mer av bryst enn av skuldre(decline) og motsatte som deg tydeligvis tar mer i skulderrelaterte øvelser som benkpress.

Og er jo bare latterlig den siste posten din....ligger jo faen meg ikke opp ned er snakk om 15-20grader, og føttene kan du da holde på benken?
Eat Lift Sleep

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Decline benk
« #36 : 14. oktober 2004, 12:33 »
Nå har jeg slettet noen direkte usaklige innlegg her. På tide å få tråden tilbake i fornuftig vendinger nå ?? Eller så blir den stengt !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tvangsinnlagt-Kjekkas

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

SV: Decline benk
« #37 : 14. oktober 2004, 13:43 »
Ja på tide å slette denne trådet.
La oss si verdensrekorden i tungvekts benkpress er 350kg. Flertallet her mener da at hvis han hadde løftet decline benk ville den vært ennå høyere, kanskje 360! HAHA! Hvis man tror det bør man kanskje tenke seg litt om, og bruke logisk tankegang i stedet for alt pisset om muskelfiber!  Argue
Ingen over, ingen ved siden!

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

SV: Decline benk
« #38 : 14. oktober 2004, 15:23 »
Ja på tide å slette denne trådet.
La oss si verdensrekorden i tungvekts benkpress er 350kg. Flertallet her mener da at hvis han hadde løftet decline benk ville den vært ennå høyere, kanskje 360! HAHA! Hvis man tror det bør man kanskje tenke seg litt om, og bruke logisk tankegang i stedet for alt pisset om muskelfiber!  Argue

Og når vi snakker om logikk... Hva har verdensrekorder med saken å gjøre? Hvis du spesialiserer deg i benk er du (som oftest) sterkest i benk, ikke en variant av øvelsen.

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Decline benk
« #39 : 14. oktober 2004, 15:48 »
Ja på tide å slette denne trådet.
La oss si verdensrekorden i tungvekts benkpress er 350kg. Flertallet her mener da at hvis han hadde løftet decline benk ville den vært ennå høyere, kanskje 360! HAHA! Hvis man tror det bør man kanskje tenke seg litt om, og bruke logisk tankegang i stedet for alt pisset om muskelfiber!  Argue


ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, les igjennom postene en gang til og tenk deg om det siste innlegget. Eller forresten skal gjøre det lett for deg:



Er enig i at declinebenk er en bra øvelse, men tror ikke at elitestyrkeløftere ville tatt mer i 1RM i declinebenk enn i vanlig benk, blant annet fordi det er vanskelig å få til et skikkelig spenn i kroppen i en declinebenk. Et skikkelig spenn er viktig for å kunne håndtere slike enorme vekter som elitestyrkeløftere løfter, og krever at beina er godt plantet i bakken og at skulderbladene og setet skyves kraftig mot hverandre - vanskelig å få til i en declinebenk. Dertil kommer at du blir sterk i øvelser du trener mye, og ikke så sterk i øvelser du trener lite (sentralnervøs tilpasning/"baning" av øvelser for mest mulig rasjonell muskelbruk). Styrkeløftere trener jo nettopp mye benk, og ikke så mye declinebenk. Dessuten kjører styrkeløftere benkøvelsen med så mye spenn i kroppen at den blir en slags "decline" likevel. Et annet moment som kan spille inn, er benkskjorten, som jo er spesialtilpasset benkøvelsen.

H

Satt det vel litt på spissen der, men det gir mening det du sier Hitman:). Vett jeg selv tar mer i decline og dips enn jeg tar i benk og skråbenk. Men det er vel noe som jevner seg ut og gjerne forandrer seg med hvor sterk du blir og\eller hvorvidt du velger å spesialisere deg i benk med alt det medbærerer.

Mulig jeg er dum, men jeg har ikke sett flertallet påstå at elitstyrkeutøvere tar mer i benkpress. Det mesteparten gjor var å motbevise påstanden din om at decline ikke tar mer på bryst enn benk. Var btw du så dro inn styrke.
Eat Lift Sleep

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Decline benk
« #40 : 16. oktober 2004, 22:43 »
... trekker pusten dypt... teller til ti... saaakte....

Ok, here goes;

1. Man blir sterkest i den øvelsen man trener mest, og eller er best disponert for. alle er vi forskjellige, med forskjellig lengde på knokler og med muskelfester plassert forskjellig.

2. Mye riktig har blitt skrevet her, om fordeling mellom skuldre og bryst osv... så jeg regner med at enhver med anatomisk forståelse vet at Pectoralis' nedre feste er det på høyde med vårt mellomgulv, og øvre oppe ved skulderen... så Brystmyskelen er Sterkest i alle bevegelser som går mest i muskelens egen bane... ergo fra øvre feste mot nedre.... dvs Dips-bevegelsen og Decline... Hvorvidt en person greier MER eller MINDRE i decline enn i flat benk avhenger av mer enn bare bryststyrke.

Ta med triceps i decline og dips, ryggkrumming i flatbenk imiterer brystmuskelens posisjon i decline hvis man er god til å få spenn....  En himla mengde ting å ta med i betraktningen her, så ingen grunn til å gå helt bananas på hverandre...

 Offtopic

Spørsmålet var; " Er decline benk LETTERE enn vanlig benk?

Svaret er at det er 100% individuelt, for det kommer an på i hvilke muskler man er sterkest. En kar med Psycho skulderstyrke vil måtte si nei. Men en fitnessfyr som tar 40 dips sier ja... Dessuten syns jeg svaret om at declinebenker veier mest var det beste!! headbang

hang loose

Utlogget DNG

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 000
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 000

  • Face the pain, It's ripping me into pieces
SV: æææh?
« #41 : 17. oktober 2004, 19:21 »


Hmm enda ein giskøying på forumet alså! Kjekt å sjå deg Tongue Eller var det godøying?  Huh Wink

Gisking ja Grin takk de samme!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!