Skrevet av Emne: Alkohol IGJEN  (Lest 15238 ganger)

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: Alkohol IGJEN
« #30 : 18. juli 2005, 00:01 »
Leve livet, er det det det kalles å ligge å kaste opp, og ikke huske en døyt dagen derpå? Ser ikke helt det morsomme i dette. Men jeg må vel bare innse at på denne tråden er vi avholdsmenn i sterkt undertall.....:p Venter kraftig hets på dette innlegget, btw....

man kan bli full uten spying og hukommelsestap...


leste et sted at fedon sa at omkring halvparten av kaloriene fra alkohol går vekk til forbrenning av alkoholen, økt kroppstemp osv.

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

SV: Alkohol IGJEN
« #31 : 18. juli 2005, 13:30 »
Første innlegg har rett. Kaloriene i alkohol kan ikke omdannes til fett. Men alt du eter mens du drikker blir lagret siden kroppen fokuserer på å kvitte seg med alkoholen.

Og katabol tilstand med lav testosteron sørger for at det lagres som fett - ikke muskel.

Men hvis du gjør følgende unngår du nesten hele negative effekten:

Drikk lite.
Drikk på rimelig tom mage.
Spis lite mens du drikker.
Spis lite dagen etter du drakk.
Drikk masse kaffe. (hjelper lever å få alkohol ut av kropp)
Et multivitamintilskudd. (sult etter drikking kommer av underskudd på vitaminer som brukes opp under alkoholforbrenning)

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Alkohol IGJEN
« #32 : 18. juli 2005, 15:11 »
Spise lite dagen derpå? Trenger ikke kroppen masse næring etter en fyllekule da?  :Smiley
Av egen erfaring, blir jeg bare kvalm og dårlig hvis jeg drikker på tom mage.
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Alkohol IGJEN
« #33 : 18. juli 2005, 15:31 »
Første innlegg har rett. Kaloriene i alkohol kan ikke omdannes til fett. Men alt du eter mens du drikker blir lagret siden kroppen fokuserer på å kvitte seg med alkoholen.

Og katabol tilstand med lav testosteron sørger for at det lagres som fett - ikke muskel.

Men hvis du gjør følgende unngår du nesten hele negative effekten:

Drikk lite.
Drikk på rimelig tom mage.
Spis lite mens du drikker.
Spis lite dagen etter du drakk.
Drikk masse kaffe. (hjelper lever å få alkohol ut av kropp)
Et multivitamintilskudd. (sult etter drikking kommer av underskudd på vitaminer som brukes opp under alkoholforbrenning)

Hvor mye man må drikke for at leveren skal fortsette å konsumere alkoholen dagen etter? Viktig å skille mellom å ta et par pils og å drikke seg sveiseblind. Hvor mye alkohol mener du skal til for at leveren ikke klarer å ta opp noe næring i det hele tatt?

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

SV: Alkohol IGJEN
« #34 : 18. juli 2005, 15:36 »
Spise lite dagen derpå? Trenger ikke kroppen masse næring etter en fyllekule da?  :Smiley
Av egen erfaring, blir jeg bare kvalm og dårlig hvis jeg drikker på tom mage.

Så lenge det er alkohol i blodet forbrenner kroppen kun det. Dvs at når du eter dagen derpå og blodsukkeret ditt stiger, må kroppen sende alt sukkeret til lagring.

Men kroppen tømmes for en del vitaminer når den jobber med alkohol, og dette skaper et 'sug' etter mat.

Prøv å drikke litt saktere så går det fint Smiley Husk at det ikke skal så mye til heller når du ikke har spist.

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

SV: Alkohol IGJEN
« #35 : 18. juli 2005, 15:44 »
Hvor mye man må drikke for at leveren skal fortsette å konsumere alkoholen dagen etter? Viktig å skille mellom å ta et par pils og å drikke seg sveiseblind. Hvor mye alkohol mener du skal til for at leveren ikke klarer å ta opp noe næring i det hele tatt?

De artiklene jeg har lest påstår at det bare forbrennes alkohol til det ikke er mer alkohol igjen. Sikkert en litt forenklet forklaring.

Har lest at kaffe har voldsomt positiv effekt på leverns evne til å prosessere alkohol, samtidig som den beskytter svært bra mot slitasje/skrumplever. Hvis halvparten av det positive jeg har lest om kaffe stemmer burde koffeinfri pulverkaffe være et ypperlig kosttilskudd..

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Alkohol IGJEN
« #36 : 18. juli 2005, 15:52 »
De artiklene jeg har lest påstår at det bare forbrennes alkohol til det ikke er mer alkohol igjen. Sikkert en litt forenklet forklaring.

Har lest at kaffe har voldsomt positiv effekt på leverns evne til å prosessere alkohol, samtidig som den beskytter svært bra mot slitasje/skrumplever. Hvis halvparten av det positive jeg har lest om kaffe stemmer burde koffeinfri pulverkaffe være et ypperlig kosttilskudd..

Men betyr det at kroppen automatisk lagrer alt som fett bare man får i seg tre kalde. Det har jeg liten tro på, egentlig. Det er nok veldig avhengig av om man drikker mye eller lite. Men gode tips du kommer med, jeg måtte bare påpeke at det er litt mengdeavhengig.

Når det gjelder kaffe, så har faktisk koffein mye/mest av æren for mange av de positive egenskapene. Så litt kaffe hver dag er ikke å forakte, men den bør ikke være koffeinfri.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Alkohol IGJEN
« #37 : 18. juli 2005, 15:55 »
jeg vil tro det er avhengig av mengde ja. Drikker du bare 3 øl, så er vel bare forbrenningen fokusert på alkoholen til det er borte? rimelig logisk, vel?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Alkohol IGJEN
« #38 : 18. juli 2005, 20:30 »
Så lenge det er alkohol i blodet forbrenner kroppen kun det. Dvs at når du eter dagen derpå og blodsukkeret ditt stiger, må kroppen sende alt sukkeret til lagring.

Men kroppen tømmes for en del vitaminer når den jobber med alkohol, og dette skaper et 'sug' etter mat.

Prøv å drikke litt saktere så går det fint Smiley Husk at det ikke skal så mye til heller når du ikke har spist.

Nei, det skal lite alkohol til hvis du ikke har spist, men jeg sulter meg ikke timene i forveien. Det er rett og slett uaktuelt. De dagene jeg vet det kommer til å bli mye drikke, spiser jeg derimot mye frukt og grønt. Dagen derpå, fråtser jeg i kylling. Jeg vet ikke hva det er, men jeg har et sterkt sug etter det.

Hvordan har det seg at enkelte går årevis med ukentlige fyllekuler, men likevel holder fettprosenten nede på et akseptabelt nivå og har god treningsfremgang? Fantastiske gener?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

SV: Alkohol IGJEN
« #39 : 18. juli 2005, 21:12 »
Hvordan har det seg at enkelte går årevis med ukentlige fyllekuler, men likevel holder fettprosenten nede på et akseptabelt nivå og har god treningsfremgang? Fantastiske gener?

Har ikke sett noen enda jeg Tongue

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Alkohol IGJEN
« #40 : 18. juli 2005, 21:26 »
Hvordan har det seg at enkelte går årevis med ukentlige fyllekuler, men likevel holder fettprosenten nede på et akseptabelt nivå og har god treningsfremgang? Fantastiske gener?

De trener og spiser bra.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Alkohol IGJEN
« #41 : 18. juli 2005, 21:45 »
Så lenge det er alkohol i blodet forbrenner kroppen kun det. Dvs at når du eter dagen derpå og blodsukkeret ditt stiger, må kroppen sende alt sukkeret til lagring.

Dette medfører ikke helt riktighet. Metabolsk aktive vev som hjerne og skjelettmuskulatur vil fortsette å ta opp og forbrenne glukose selv om man har alkohol innabords. Hjernen klarer seg kun i få minutter uten glukosetilførsel, og forbrenner ca. 100 gram glukose i døgnet. Alt sukkeret går derfor ikke til lagring, men en større andel enn vanlig gjør det på grunn av leverens nedsatte kapasitet: Med promille i blodet prioriterer leveren nedbryting av alkohol framfor andre oppgaver, f. eks. glukoseomsetning.

Leveren bryter ned alkohol (etanol) via to enzymsystemer:
*Enzymet alkohol dehydrogenase omdanner etanol til acetaldehyd, og videre til CO2 og vann.
*Cytokrom P450-systemet. Dette systemet kan "trenes opp" ved at enzymmengden oppjusteres etter en periode med drikking, og gjør at man tåler mer tredje kvelden på rad med driking enn man gjorde den første kvelden (alkoholen omdannes fortere).

Vanligvis forbrenner leveren ca. 0,15 promille alkohol i timen, og etter en vanlig "kule" med topp-promille på 1,5-2, vil det ta 10-15 timer fra siste pils til all alkoholen er nedbrutt.

Det er riktig at kaloriene i alkoholen i seg selv ikke lagres, mens en større andel av kaloriene fra maten man inntar utenom vil lagres, det meste som fett. Jeg vil likevel påstå at det lønner seg å spise jevnlig under og etter drikking, for selv om man lagrer noe fett (avhengig av kaloribalansen, som man bør passe litt på!), så bevarer man også muskulatur som man ellers vil miste fordi kroppen uten mat blir mer katabol (høye kortisolverdier) enn ellers. De ekstra kaloriene får man heller trimme av seg etterpå vha. spaserturer; ofte deilig med frisk luft søndagen derpå.  Smiley

At kaffe/koffein øker omsetningan av alkohol, var nytt for meg, men det kan hjelpe veldig bra på dagen derpå-plager. Det samme gjelder store mengder vann, Zyrtec og Bronkyl.  Wink

Det er lov å kose seg innimellom, men pass på kaloribalansen hvis det blir "for ofte", og vær nøye med timing av styrketreningsøkter og måltider, samt spe på med cardio!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Alkohol IGJEN
« #42 : 18. juli 2005, 22:28 »
Har ikke sett noen enda jeg Tongue

Neivel, men jeg sa enkelte. Det betyr noen, ikke nødvendigvis dine bekjente.

De trener og spiser bra.

.. i tillegg til gode gener?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Alkohol IGJEN
« #43 : 18. juli 2005, 22:51 »
Neivel, men jeg sa enkelte. Det betyr noen, ikke nødvendigvis dine bekjente.

.. i tillegg til gode gener?

Man trenger ikke spesielt gode gener for å kunne ha framgang til tross for en fyllekule i uken. Det er snakk om 7-12 timer i uken.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Alkohol IGJEN
« #44 : 18. juli 2005, 22:54 »
.. i tillegg til gode gener?

Helt klart det også.  Smiley

Jeg tror ikke et glass rødvin i ny og ne eller en månedlig helgefyll vil ha mye å si for treningsframgangen for de fleste, men blir det veldig mye drikking, vil du aldri klare å nå ditt fysiske potensiale, som selvfølgelig avhenger av gener. Og jo mer du drikker, jo mindre sannsynlig er det at du vil nå langt. Når det er sagt, har mange myyye å gå på når det gjelder å optimalisere trening og kosthold i forhold til drikkingen!  Wink

H

Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!