Skrevet av Emne: Hvordan presse meg selv?  (Lest 10289 ganger)

Utlogget litaguru

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hvordan presse meg selv?
« : 18. april 2020, 10:32 »
Hei,

Selvtilliten når det kommer til løping er på bånn, noe som også er helt naturlig siden jeg ikke løper spesielt mye. Holder på med litt ballsport, men nå i innetidene blir det lite og dermed må jeg løpe.

Kort fortalt: 30 år, 78 kg, 180 høy.

Løpte i går 3000 m på løpsbane, og hadde den forferdelige tiden 17-et eller annet. Ble så forbanna og skuffet at jeg ikke gadd å registrere det skikkelig.
Problemet: Jeg er ikke spesielt sliten etterpå, fordi jeg rett og slett ikke jogger/løper så fort jeg kan, fordi jeg synes det er utrolig kjedelig.

Det første jeg lurer på er, burde det/hvorfor er det så viktig for meg å klare det fortere? Spiller det noen rolle? Jeg forstår ikke at en som har spilt fotball hele livet ikke klarer å gjennomføre f.eks 15 min lett som en plett. Hvem er det som sliter med 3000 m? Og hva burde man klare det på?

Hvordan kan jeg presse meg selv er vel hovedspørsmålet, men har dere flere tips så kjør på.

Mvh frustrert alt for voksen mann med en fornuftig livsstil som ikke skjønner en dritt.

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Hvordan presse meg selv?
« #1 : 18. april 2020, 16:37 »
Jeg er ingen psykolog, kun aktiv utdøver (tidligere)

burde det/hvorfor er det så viktig for meg å klare det fortere?

Svar: Aner ikke. Dette burde du spurt en psykolog om. Det er svært sjeldent livsviktig å kunne løpe 3000 meter i det hele tatt.

 Spiller det noen rolle?

Svar: Nei

 Hvem er det som sliter med 3000 m?

Tjukke folk, gamle folk, folk uten viljestyrke, utrente folk, skada folk


Og hva burde man klare det på?

Jeg mener helt seriøst at man bør greit klare å løpe 3000 meter på under kvarteret om man går inn for det.



Konklusjon:
Hvis du har større glede av å spille fotball enn av å løpe 3000 meter på bane (eneste måten å vite at man løper akkurat 3000 meter flatt på) så forstår jeg ikke hvorfor du løper 3000 meter??

Hvis du absolutt MÅ løpe 3000 meter under 17 minutter foreslår jeg at du legger opp en plan på 4-5 uker for å klare det.

2-3 intervalløkter i uka og 1-2 langkjøringsøkter. Drit kjedelig, men gjennomfører du det vil du klare 3000 meter på under kvarteret med 6 ukers innsats.

Gidder du ikke legge ned 6 ukers innsats for å nå et mål er det holdningene dine det er noe galt med, og det er jo helt greit, men da er det bare å slå seg til ro med at du har dårlige holdninger og ikke nødvendigvis dårlig form.
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget litaguru

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hvordan presse meg selv?
« #2 : 18. april 2020, 19:40 »
Takk for et ærlig svar!

Du har vel rett, jeg får bare legge inn litt innsats. Det er bare frustrerende at hele verden på 80 kg klarer det og ikke jeg, les Kompani Lauritzen.

Har du noen tips til hva og hvordan jeg kan gjøre de neste ukene? En god utdøvers hjelp er godt å få!


Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Hvordan presse meg selv?
« #3 : 18. april 2020, 20:05 »
Mandag: Intervalltrening

Tirsdag: Langkjøring

Onsdag: Fri

Torsdag: Intervalltrening

Fredag: Fri

Lørdag: Langkjøring

Søndag: Fri

Intervalltrening bør kjøres ca sånn her:

INTERVALLTRENING:

Hvis den blir på 3D-mølle:

Oppvarming:

10 minutter rolig jogg

5% oppoverbakke: 4 min drag - så fort du klarer, men du skal klare å fullføre draget (altså holde i 4minutter og ha litt å gå på - sånn ca at du skulle kunne holdt ut 30 sek til)

1% oppoverbakke: 3 min rolig jogg (ca 7km/timen)

5% oppoverbakke: 4 min drag - så fort du klarer, men du skal klare å fullføre draget (altså holde i 4minutter og ha litt å gå på - sånn ca at du skulle kunne holdt ut 30 sek til)

1% oppoverbakke: 3 min gange (ca 7km/timen)

5% oppoverbakke: 4 min drag - så fort du klarer, men du skal klare å fullføre draget (altså holde i 4minutter og ha litt å gå på - sånn ca at du skulle kunne holdt ut 30 sek til)

1% oppoverbakke: 3 min gange (ca 7km/timen)

5% oppoverbakke: 4 min drag - så fort du klarer, men du skal klare å fullføre draget (altså holde i 4minutter og ha litt å gå på - sånn ca at du skulle kunne holdt ut 30 sek til)

6-8 minutter gange på flatmark tilslutt - til pulsen er mer eller mindre nede.

Hvis du kjører utendørs – noe som kanskje er å foretrekke i dissa koronatider – så finn enten en lang slak motbakke eller en lang slette og kjør samme opplegg med minutter som ovenfor.

LANGKJØRING:

50-70 minutters rolig løpetur på mølle eller utendørs på mykt underlag (ikke asfalt hvis det er mulig å unngå)

Dette er ikke helt ulikt noe jeg kjørte i perioder som aktiv utdøver når jeg skulle ned i vekt. Dette opplegget i 4-5 uker så vil du smadre 15 minutter på 3000 meter.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du skal løpe 3000 meter når du hater det.

Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget litaguru

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hvordan presse meg selv?
« #4 : 19. april 2020, 08:29 »
Ok, da begynner jeg faktisk i morgen. Kjenner et snev av motivasjon, og grunnen er enkelt og greit at jeg bygge selvtillit og overbevise meg selv, og ikke minst kanskje sitte igjen med at jogging og løping ikke er det kjedeligste og verste i hele verden. Blir nok utendørs første måneden ja også skal jeg holde deg oppdatert. Håper jo som sagt at terskelen min for å kunne ta meg en løpetur blir mindre til slutt, selv om jeg ikke har planer om å bli en superløper. Tusen takk Smiley


Utlogget litaguru

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hvordan presse meg selv?
« #5 : 19. april 2020, 09:02 »
Har vel og merke lite muligheter til å finne bakke med 5% stigning som ikke er på asfalt, og asfalt går dårlig overens med plantar fascitten min. Kan jeg ta løpene opp bakke mot fjellet eller er det viktig at stigningen ikke er for høy?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!