Skrevet av Emne: Blod og svimmelhet  (Lest 8756 ganger)

Utlogget Sasha

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 39

  • Jente, 25 år, 173cm, 72kg. Mål: 60 kg, stram kropp
SV: Blod og svimmelhet
« #15 : 14. april 2004, 21:28 »
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Selv har jeg aldri hatt noe som helst problemer med å se blod, eller å få satt en sprøyte eller hva det måtte være. Men de gangene jeg har vært hos legen og de har tatt blodprøver av meg, så har det likevel skjedd at jeg straks blir veldig svimmel, og dersom jeg ikke blir sittende og drikke et glass vann ihvertfall  i 10 minutter før jeg reiser meg, så svartner det helt for meg og jeg går rett i bakken. Jeg trodde jeg hadde mangel på jern i blodet, men det viste seg å være feil. Så jeg lurer også på dette her...

Og jeg tror ikke det har noe med å være pysete å gjøre, som noen her hinter innpå... For noen kan det sikkert være årsaken, men for andre tror jeg det har andre kjemiske årsaker i kroppen.
.: Sasha :.

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Blod og svimmelhet
« #16 : 15. april 2004, 09:16 »
Og jeg tror ikke det har noe med å være pysete å gjøre, som noen her hinter innpå... For noen kan det sikkert være årsaken, men for andre tror jeg det har andre kjemiske årsaker i kroppen.
Det har IKKE NOE med å være pysete. Kroppen vår har egne instinker som skal beskytte oss, og ved visuelle inntrykk eller i situassjoner vi føler ubehag, kan kroppen sende ut signalstoffer og det skjer ting med nerver, muskler og blodbanen... ut fra hva det jeg har skjønt så har de vel ikke helt funnet ut eksakt hva som skjer i slike situasjoner... Men selvsagt, det hjelper ikke å være nervøs eller redd for å gå til legen. Når det er sagt så svimte jeg av når jeg var yngere pga. synet av mitt eget blod, og har siden det ikke likt blod og sår noe særlig, men etter at jeg ble blodgiver endret alt seg, blod, kanyler og selv stor åpne sår gjør meg lite... så det har litt med trygghet å gjøre også. Vi mennesker vil jo ha kontroll  Wink

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Blod og svimmelhet
« #17 : 15. april 2004, 09:41 »
 Wink Er ikke pysete dette det skjer mange mennesker inkl. meg selv, blir kald svett og kvalm. We are all differen`t.
 2thumbsup
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

nann-rosita

  • Gjest
SV: Blod og svimmelhet
« #18 : 15. april 2004, 09:44 »


Anemi=jernmangel, ikke blodmangel.

Jeg har diagnose Anemi, pga for lite blod. Kroppen har store jernlagre  , men produserer ikke blodlegemer!!! Ergo anemi i følge legene på ullevål!!

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Blod og svimmelhet
« #19 : 15. april 2004, 10:12 »
Jeg har diagnose Anemi, pga for lite blod. Kroppen har store jernlagre  , men produserer ikke blodlegemer!!! Ergo anemi i følge legene på ullevål!!
Det er riktig det... Anemi=Blodmangel - DVS. at blodet har for lite hemoglobin. MEN de vanligste årsakene til anemi er nettopp jernmangel, fordi uten jern så kan ikke kroppen produsere hemoglobin.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Blod og svimmelhet
« #20 : 15. april 2004, 10:16 »

Det er riktig det... Anemi=Blodmangel - DVS. at blodet har for lite hemoglobin. MEN de vanligste årsakene til anemi er nettopp jernmangel, fordi uten jern så kan ikke kroppen produsere hemoglobin.

mange anemikere har mye jern, men kan ikke omdanne dette til hemoglobin. jeg har skyhøye jernlagre, men veldig lite blod! menstruasjon er jo et mareritt, for da svimer jeg av støtt og stadig!!

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Blod og svimmelhet
« #21 : 15. april 2004, 10:25 »
mange anemikere har mye jern, men kan ikke omdanne dette til hemoglobin. jeg har skyhøye jernlagre, men veldig lite blod!
Hva skyldes dette egentlig... har aldri hørt om slikt? Må være kjipt i de røde dagene da skjønner jeg, man blir jo generelt veldig trett og sliten også med lite blod...

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Blod og svimmelhet
« #22 : 15. april 2004, 10:26 »


Jeg har diagnose Anemi, pga for lite blod. Kroppen har store jernlagre  , men produserer ikke blodlegemer!!! Ergo anemi i følge legene på ullevål!!
2thumbsup jepp mangel på blodlegemer.  2thumbsup ::biggrin::Anemi vil si at det er for lite i blodet av et stoff som heter hemoglobin. Hemoglobin er ansvarlig for transport av oksygen til de forskjellige organer i kroppen, og finnes i de røde blodlegemene. Det er hemoglobinet som gjør blod rødt.

chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

nann-rosita

  • Gjest
SV: Blod og svimmelhet
« #23 : 15. april 2004, 10:29 »

 2thumbsup jepp mangel på blodlegemer.  2thumbsup ::biggrin::Anemi vil si at det er for lite i blodet av et stoff som heter hemoglobin. Hemoglobin er ansvarlig for transport av oksygen til de forskjellige organer i kroppen, og finnes i de røde blodlegemene. Det er hemoglobinet som gjør blod rødt.


hmmm  mitt er blått     biggrin
neida, jeg vet det, er et stort problem dette.....

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Blod og svimmelhet
« #24 : 15. april 2004, 10:30 »
Det er hemoglobinet som gjør blod rødt.
Hva med oss som har blått blod?

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Blod og svimmelhet
« #25 : 15. april 2004, 10:48 »

Hva med oss som har blått blod?
biggrin dere har såkalt hemoglobinus+  :18smileysleep: Nei det er ikke noe å spøke med dette her.
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blod og svimmelhet
« #26 : 15. april 2004, 13:53 »
Når det gjelder anemi så finnes det flere typer og flere årsaker. Anemi betyr at man har nedsatt produksjon av røde blodceller - hovedsakelig pga jernmangel. grunnen til at dette kan føre til svimmelhet kan være at det er jern som binder oksygenet til de røde blodcellene, hvis jernet mangler vil det altså også bli mangel på oksygen derav svimmelheten.
Det sier seg selv at kroppen vil redusere blodtrykket dersom man får en stor blødning - spesiellt til området der blødningen er. Dette nettopp for å hindre at blodtapet bli for stor. I slike situasjoner vil også blod til vitale organer som hjerne og hjerte bli prioritert....

Når det gjelder jernmangel bør dette konstateres hos lege før man begynner å pøse i seg jerntabeletter, det er nemlig farlig med for mye hjern også! har du jernmangel er det særlig kjøtt, fisk, lever,egg og friske grønnsaker som inneholøder mye jern. Før tilsatte de ekstra jern i brunost også men det har de sluttet med så jeg tror ikke dette er en spesiellt god hjernkilde lenger.

Noen andre årsaker til anemi kan være mangel på vitamin B12 og folsyre. i tilleg kan både akutte og kroniske blødninger gi anemi. Sistnevnte fører ofte til jernmangelanemi...
Så få sjekket hos legen at du iallefall ikke mangler noen stoffer som kroppen trenger.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Blod og svimmelhet
« #27 : 15. april 2004, 14:11 »
Når det gjelder anemi så finnes det flere typer og flere årsaker. Anemi betyr at man har nedsatt produksjon av røde blodceller - hovedsakelig pga jernmangel. grunnen til at dette kan føre til svimmelhet kan være at det er jern som binder oksygenet til de røde blodcellene, hvis jernet mangler vil det altså også bli mangel på oksygen derav svimmelheten.
Det sier seg selv at kroppen vil redusere blodtrykket dersom man får en stor blødning - spesiellt til området der blødningen er. Dette nettopp for å hindre at blodtapet bli for stor. I slike situasjoner vil også blod til vitale organer som hjerne og hjerte bli prioritert....

Når det gjelder jernmangel bør dette konstateres hos lege før man begynner å pøse i seg jerntabeletter, det er nemlig farlig med for mye hjern også! har du jernmangel er det særlig kjøtt, fisk, lever,egg og friske grønnsaker som inneholøder mye jern. Før tilsatte de ekstra jern i brunost også men det har de sluttet med så jeg tror ikke dette er en spesiellt god hjernkilde lenger.

Noen andre årsaker til anemi kan være mangel på vitamin B12 og folsyre. i tilleg kan både akutte og kroniske blødninger gi anemi. Sistnevnte fører ofte til jernmangelanemi...
Så få sjekket hos legen at du iallefall ikke mangler noen stoffer som kroppen trenger.


jepp til det meste ovenfor. jeg har blitt sjekka for det meste og de finner ikke ut hvorfor kroppen ikke produserer nok blod. eneste gangen jeg hadde normal blodprosent var faktisk da jeg gikk gravid .. av alle ting!!! 
De har prøvd folat ( folsyre) , b12, og masse forskjellig , men hjelper ikke... har jo kronisk matallergi, kan jo være at ting henger sammen??? hvem vet. jeg klarer jo å jobbe, og trene da ( greit nok , har seilt i gulvet et par ganger på gymmen, men de veit jo om hva som feiler)... blush

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blod og svimmelhet
« #28 : 15. april 2004, 14:39 »
Nann rosita: Hmm kanskje du har en arvelig tilstand som årsak til dette? Ikke greit å si...

Når folk sier at anemi skyldes for lite blod blir jo dette litt feil - det er for lite røde blodlegmer som er problemet . det er en forskjell der blod betår nemlig også av plasma og hvite blodlegmer og det trenger ikke å være mangel på noen av disse tingene selv om andel røde blodlegmer er for lav.
Det er forresten et fargestoff som heter bilirubin som gir blodet den røde fargen ikke hemoglobinet Wink

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Blod og svimmelhet
« #29 : 15. april 2004, 15:17 »



 eneste gangen jeg hadde normal blodprosent var faktisk da jeg gikk gravid .. av alle ting!!! 

Hehe, du er ikke den eneste. Slitt med jernmangel siden jeg var 6 år gammel jeg (!), eneste gangen jeg har hatt bra verdier var da jeg gikk gravid!
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!