Skrevet av Emne: Karate og styrketrening  (Lest 7768 ganger)

Utlogget Kalleanka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Karate og styrketrening
« : 10. mars 2003, 13:51 »
Hei.

Er en gutt på 28 år som trener karate, men som i tillegg har et ønske om å øke styrken/muskelmassen. Det bør da ikke gå ut over hurtigheten. Nå vet jeg lite om temaet, men jeg har hørt at mye styrketrening går ut over hurtigheten. Stemmer det? Uansett, er det noen som har et tips/treningsprogram jeg kan følge for å øke muskelmassen i brystmuskler og armer, men samtidig så godt det lar seg gjøre hindre at det påvirker hutigheten i særlig negativ grad.

Håper på raskt svar.... Wink

Sauron
1. Dan

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Karate og styrketrening
« #1 : 10. mars 2003, 14:55 »
Tror ikke det går utover hurtigheten hvis man trener eksplosivt. Alle profesjonelle fightere trener med vekter og følger normale vektløftingsprogram, men med 10-15reps.Bruce Lee trente med vekter, og han var rask som faan.

http://www.ast-ss.com/training/exercises/arms/arm-intro.asp <-her er beskrivelser av øvelser du kan bruke på de forskjellige musklene.
sjokk og vantro

Utlogget IsbJ0rN_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 258

Re:Karate og styrketrening
« #2 : 10. mars 2003, 15:34 »
Pass på at du ikke blir så stor at muskelmassen begrenser bevegeligheten din da:P
Kjenner en fyr som ikke greier legge albuene sammen pga for stor brystkasse..

men det pleier vel uansett å la seg kombinere så lenge du vedlikeholder smidigheten du får av kampsport eller hva? er jo en del tøying og bøying der og?

Utlogget Kalleanka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Re:Karate og styrketrening
« #3 : 10. mars 2003, 17:25 »
Takk til dere som har svart til nå. Fin link forresten.

Jeg trener karate 3 ganger i uken. Så er spørsmålet; hvor mye styrke bør jeg trene i tillegg? Jeg er 172 cm høy og veier for tiden ca 67 kg. Kunne tenkt meg å komme opp rundt +/- 73 kg.

Hvor ofte og hvor lange treningsøkter bør man ha?

Hvor mange serier og hvor lange pauser imellom ved trening av de enkelte muskelgrupper?

Hvor lang tid vil det ta før man ser resultater?

Nå er jeg klar over at det har mye og si hvor mye man trener, men jeg tviler på at jeg har tid til mer enn et par ganger i uken. Er dette lite?

Som dere skjønner så har jeg ikke så mye peiling på dette så jeg er takknemlig for alle svar... Wink

På forhånd takk!

Sauron

 

Utlogget Kenteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Re:Karate og styrketrening
« #4 : 30. juni 2003, 06:35 »
Du skal ikke være redd for at muskler gjør deg tregere, for det er heller stikk motsatt. Styrkeløftere f.eks. ser jo veldig klumpete og trege ut, men er veldig hurtige og eksplosive....

De beste sprinterene er ikke akkurat noen tynne pingler de heller, men raske er de jo...

Som tidligere nevnt kan du godt bruke "standard styrke/bygge program"

Jeg ville lagt vekt på de store muskelgruppene og vektlagt basisøvelser som f.eks. knebøy,  benkpress, militærpress osv....

kjør gjerne 4 set, med 8 - 12 reps og med maks 1-2 min hvile mellom hvert sett, IKKE mer en 2 min!! Og husk UTTØYNING!

2 økter i uka er bedre enn ingen, men jeg ville nok prøvd å få til tre, pga. at jeg synes det er greit å "dele kroppen" i tre, og da kan jeg jo vise hvordan jeg legger opp min styrke trening: (Sikkert mange som kan dette bedre enn meg... Wink)

Mandag: Bryst og triceps
Onsdag: Ben og biseps
Fredag: Skuldre og rygg
(Hender også jeg legger inne en ekstra "knuse biceps" økt, fordi det er så godt å ha vondt i arma.. Wink)

Man bør nok ha min. 2 dager hvile før man trener samme muskelgruppe igjen, husk det er når man hviler at musklene vokser.....

PS! Ikke glem mat/kosthold, liten vits å engasjere en dyktig murer for å bygge for deg, dersom du ikke gir han murstein!! PROTEIN!!

Selv trener jeg Taekwondo og Kickboxing, og har først nå i det siste blitt seriøs med tanke på styrketrening, tidligere var det veldig "fra og til" Treneren min i Kickboxing er veldig "glad i " knebøy, og mener at dette (blandt flere) er en veldig viktig styrkeøvelse for boksere og kickboksere. (Og sikkert også for Karate-ka´s)

Lykke til med treningen!!  Grin Grin

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:Karate og styrketrening
« #5 : 01. juli 2003, 13:11 »
jasså Kent!  trener kickboxing Smiley  er vel noen mnd siden vi så deg, Men du trener kansje ett annet sted


Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:Karate og styrketrening
« #6 : 01. juli 2003, 13:48 »
mye bra skrevet oppover her, Leste i svenke fighter mag for 3-4 år siden ett styrkeprogram som var skrevet for svenske kamsport landslag, programet var utarbeidet av den svenske landslags treneren i styrkeløft.

Opplegget til Kent ser bra ut, litt uenig med det Kent skriver med 8-12 rep. det er fint å kjøre såpass  på hjelpeøvelsene. Men på basisøvelsene (knebøy/benk og markløft )bør du trene spesefik eksplotivitet dette gjøres med å kjøre 3 reps og 8-10 arbeidsett. Kjør Benkpress med stopp du treneri ikke espolitivetet med å sprette stangen på brystet. samme med knebøy (ikke stopp) men kjør rolig ned og ekploder/hurtig opp.

vektene dette bør kjøres er ca 60-65 % av en rep max.
på benk 45sek-1min pause. i bøy ca 1,5 min.
dette er fodi vi er ute etter å trene sentralnervesystemet ikke bare musklaturen, tar vi for lange pauser nullstiller nervesystemet seg og vi mister den effekten slik trening har på eksplotivet.

jeg deler op kroppen slik:
dag1 :bryst,skuldre og triceps (dette fordi du bruker disse mye sammen under alle tre gruppene.
dag2 : Ben
dag tre Rygg og Biceps (biceps er viktig i kamsport gir sterk Gard)

øvelser :
Dag 1: benk, skrå hantelbenk, millitærpress , back latheral, side latheral Dips, triceps puchdown
dag 2 : Knebøy, markløft med bred benstilling ,legg extension lår curl ( tøy godt etterpå)
dag 3 : markløft, Chins (foran), Chins (bak nakke) sittende roing. alternde hantelcurl, konsentrasjons curl ( på scott brett) , hammer curl ( scott brett)
Chins kan byttes ut med nedtrekk, eller som jeg gjør når jeg er i form henger vekt i beltet slik at det ikke blir for mye rep


Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget Kenteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Re:Karate og styrketrening
« #7 : 02. juli 2003, 09:53 »
jasså Kent!  trener kickboxing Smiley  er vel noen mnd siden vi så deg, Men du trener kansje ett annet sted

He, he, he......

Du vet, alle store "Martial Artists" må ha et år i fjellet hvor meditasjon er viktig........ Wink

Neida, nå som jeg føler jeg har kommet skikkelig igang med styrketrening  må jeg vel inrømme at jeg "klør" etter å få på meg hanskene igjen!!

Jeg har også fått litt andre arbeidstider slik at jeg får bedre mulighet til å trene, særlig egen trening på f.eks. et "helsestudio"

Så jeg for se å komme meg "ned fra fjellet" og besøke dere igjenn!!

 Wink Wink Wink

Utlogget svrundh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Karate og styrketrening
« #8 : 14. juli 2003, 11:33 »
Ser ut som et bra opplegg boXer, men jeg lurer på: vil denne treningsmetoden øke muskelmassen mye eller mest styrken

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:Karate og styrketrening
« #9 : 15. juli 2003, 13:06 »
denne treningen vil gi deg styrkeøkning uten så mye masseøkning,  har du lite vektrening i kroppen i fra før vil du også legge på deg endel muskelmasse. har du noe styrke/bygge trening i fra før vil du merke enn minde eller ingen økning av kroppsvekt/masse

dette fordi du trener funkjon/oppbyggning av muskelcellene ifra og være lange celler til å være korte ekspolsive muskel celler ( forenklet fortalt)



Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget svrundh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Karate og styrketrening
« #10 : 18. juli 2003, 12:05 »
Vil det ha negativ virkning på explosjonstreningen om jeg i tilleg trener annenver uke med standard styrke/bygge pogram med 3x10 rep og annenver uke explosivitet?

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:Karate og styrketrening
« #11 : 19. juli 2003, 10:13 »
opplegget jeg har kjørt er lagt opp til at du kjører "byggetrening" med mye rep og skikkelig pump hver tredje eller fjerde trening ( på hver muskelgruppe) , det er nok ikke noen fordel å kjøre 2-3 treninger med "pump/reps" for så å kjøre styrketrening igjen på 2-3 treninger. legg opp en 8 ukers periode med styrke trening løpende program ( jeg trener hver muskelgruppe hver fjerde dag, det vil si at jeg kjører pump/reps med ca 12 dagers mellomrom)


Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget Shadow85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

Re:Karate og styrketrening
« #12 : 21. september 2003, 11:11 »
Hei,

Bare lurer på hva militærpress er for noe. Har ikke hørt om det før.

8) Shadow85 8)
For å bli en mester, må du først kjenne dine svakheter...

Utlogget Småen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 252

  • If you want peace, prepare for war!
Re:Karate og styrketrening
« #13 : 21. september 2003, 13:27 »


Militærpress... Øvelse for fremside skuldre...
Size matters...

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Karate og styrketrening
« #14 : 21. oktober 2003, 18:13 »
har dere september utgaven til muscle & fitness?Der står det komplett treningsprogram som Frank Mir bruker. han er jo bare en av de tøffeste gutta i ultimate fighting championship. anbefaler å ta en titt i det bladet....
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!