Skrevet av Emne: "No questions asked!"  (Lest 13231 ganger)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
"No questions asked!"
« : 01. november 2004, 01:59 »
Har lest en god del innlegg på www.intensemuscle.com (der Doggcrap-trening diskuteres mest ivrig på nettet) nå, og det er tidvis både spennende og nyttig lesning.

Likevel får jeg en litt ekkel følelse av å bli forsøkt "hjernevasket" der inne, folk fremstår jo nærmest som medlemmer i en religiøs sekt med Doggcrap "himself" som den store, allmektige og allvitende "Gud", og der alle som ikke følger hans ord går den evige fortapelse i møte (les: oppnår ikke den beste fysikken du ut ifra dine genetiske forutsetninger kan oppnå).

Det har opp gjennom tidene eksistert flere slike "sekt-forum", bl. a. Mike Mentzers på mikementzer.com og i nyere tid hypertrophyspesific.com (HST-forumet). Felles for dem er at de har en "hard kjerne" av svergende og svært engasjerte medlemmer som svermer rundt en selvoppnevnt "guru". Når så "guruen" en gang innimellom stiger ned fra tordenfjellet sitt og gjaller ut sitt budskap, har alle kun å adlyde uten å mukke, "no questions asked!". Ja, vi ser parallellene til diverse kristne sekter (der Bibelen er lov), islam (der Koranen er lov) m. fl.

OK, dette er iallfall følelsen jeg har inne på intensemuscle-forumet, og selv om det skrives mye fornuftig der inne, er det ikke alt som skrives som er like bra begrunnet, og spørsmål omkring begrunnelser på bastante påstander blir ofte avvist. Selv om Doggcrap (eller hva pokker han nå EGENTLIG måtte hete) helt sikkert er en lynende intelligent og fornuftig kar, har han ikke monopol på naturlovene, ei heller de som styrer utviklingen av kraftfull fysikk. Må nesten le litt når de i det ene øyeblikket (på spørsmål fra en nybegynner, et meget fornuftig spørsmål som faktisk blir bryskt mottatt, naturlig nok fordi det stiller spørsmålstegn omkring "sektens" eksistensgrunnlag  Smiley ) må innrømme at nesten ingen proffer trener DC (angivelig fordi de ikke vet bedre/"famler i blinde" som oss andre "der utenfor"), og i det andre øyeblikket med største selvfølgelighet påstår at Ronnie Coleman ville vært MYYYE større og kraftigere hvis han hadde trent DC.  Tongue

DC-trening virker spennende, og jeg har definitivt tro på at det har mye for seg, og kommer til å prøve det. Gleder meg også - elsker failure-trening, lenge siden sist nå. Men dette "No questions asked!"-opplegget DC kjører, som uvegerlig gir sekt-assosiasjoner, har jeg fint lite sansen for. Jada, lager man et treningsprogram for en person, er det greit nok å si at dette bør følges 100% for best resultater, men det må da for pokker også være greit å stille spørsmål omkring det man holder på med for å oppnå størst mulig forståelse og kunnskap!! Hvis noen (som DC faktisk anbefaler) sier til meg: "Drikk litervis med grønn te hver morgen", er mitt naturlige svar: "Hvorfor?" Og da er jeg ikke fornøyd med å bli avfeid med et "Fordi JEG sier det...", jeg vil ha en saklig begrunnelse!

Nok en gang: Et spennende forum, men det hersker dessverre en fordummende stemning der inne.

H

PS: Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar  Cheesy
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: "No questions asked!"
« #1 : 01. november 2004, 05:52 »
Grin Grin Grin

Jeg må innrømme jeg sitter å smiler av deg litt nå HITman. For det første, tror jeg du har misforstått litt. Humoren der inne henger løst, og dette er nok en liten del av den. Dette med at Ronnie ville vært større med DC er nok i beste fall ment som et humoristisk sideslag...

Det er nok også et image. Og om du spør, vel så får du nok svar - ingen fare. Dette "No questions asked" har jeg jo selv mottatt i mail - men i det ligger det ikke at "du skal f... ikke spørre, bare gjør som jeg sier !!!". Det er mer i retning av at dette må vi gjøre fordi jeg mener dette er et must. For min del så gjelder absolutt det at spør jeg - ja da får jeg svar. Gnåler man derimot, vel da blir de i hvert fall litt mer utålmodige - og det er kanskje ikke så rart.

Mye av uttrykket du refererer til er også rettet mot de som typisk kan spørre "... jammen jeg pleier å kjøre bicepscurl med litt knekk i knea og føttene litt ut for å treffe ytre hode litt bedre....". Satt på spissen riktignok.

Men jeg skal gi deg rett i noe. Han kjører en filosofi som han fullt og helt tror på, og som han kan vise gode resultater fra. Og dette er utviklet over mange år. At folk stadig vil sette spørsmål ved dette er jo helt naturlig, men at han ikke vil bruke en masse tid på det har jeg faktisk litt forståelse for. For han og mange med han funker det jo.

Ellers tror jeg vi to er enige om en ting HITman - det er alltid sundt å ha et kristisk blikk på ting man gjør og leser Smiley. Men fordummende vil jeg ikke si det er der inne, med mindre man er litt dum i utgangspunktet. Noe du i stor grad viser at du ikke er!


Jada, lager man et treningsprogram for en person, er det greit nok å si at dette bør følges 100% for best resultater, men det må da for pokker også være greit å stille spørsmål omkring det man holder på med for å oppnå størst mulig forståelse og kunnskap!!

Her er faktisk det geniale, eller genialt og genialt..... , med det som er trainees. De får slike svar for man får mulighet til å føre en dialog på tomannshånd. Man er ikke nødvendigvis enig i alt i utgangspunktet. Men jeg kan si for min egen del at skitt la gå. Jeg gir det 2 måneder og blir ting bra så hvorfor ikke. Men som tidligere nevnt, det er mange om beinet for å være med på 2 måneder. Og jeg tror du er enig i at om du kan velge en som er 100 % dedikert til oppgaven, er oppgående og fornuftig og søker kunnskap er mye lettere å jobbe med enn en som hele tiden kverrulerer og setter deg opp mot veggen. Som mentor hadde jeg faktisk selv også gått videre da.

Tror forøvrig at du finner svar på det aller meste inne på forumet der egentlig, i hvert fall de grove linjene.

Men det skal også sies her, at det er mange som trener DC som ikke akkurat gjør det også - eller det jeg mener å si er at det er mange som ikke har fått med seg alle detaljene. Hvorvidt dette har så mye å si kan sikkert diskuteres i det uendelige.

Skal vel kanskje også legge til at DC ikke er for nybegynneren. Det er mer ment for de som har møtt et platå - og følgelig vil man jo ha opparbeidet seg meninger om mye og mange før man kommer dit. Det er i hvert fall forventet at man har et greit grunnlag og at basics er noe som sitter.

Tror foresten jeg har til gode å ha hørt eller lest om noen som har vært misfornøyd etter å ha vært med på et slikt opplegg i 2 måneder. At de som er med kanskje har en innstilling til å bli fornøyd er jo en selvfølge, men at ikke en er oppegående nok til å si i fra om han ikke var fornøyd har jeg litt vanskelig for å se for meg.

Måtte dette bli en artig diskusjon !! Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: "No questions asked!"
« #2 : 01. november 2004, 09:50 »
Noen som kan forklare de grunnleggende prinsippene i dette programmet?
Etter det jeg leser så er det slik: Tren 3 ganger pr. uke, gå til failure, bruk tunge vekter, baseøvelser, og spis maksimalt.
Er det riktig? Må legge til at jeg kun var inne 10min på intensemuscle.com.


Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: "No questions asked!"
« #3 : 01. november 2004, 09:58 »
Tja.... ikke fullt så enkelt, men du er inne på noe. Man kjører kroppen 3 ganger i uken, 2-splitt. Man går til failure hver gang og man trener 1 sett. Evnt. med en kort pause før man skviser ut noe reps til osv osv....

Man skal bruke tunge vekter ja, men man skal ha progresjon hver gang!! Man kjører også 3 forskjellige øvelser for hver muskelgruppe slik at man roterer dette over en 2 ukers periode. Klarer man ikke progresjonen i øvelsen går den ut....

Ikke helt i retning spis så mye du kan, det blir litt for lett. Men vi snakker om MYE protein og til dels mye mat ja....

Men for å gjøre en lang historie kort, ligger det en ypperlig norsk oversettelse inne på Best-Of-Treningsforum. Les gjennom den, og jeg tror du vil skjønne en del av basics i hvert fall.


Les denne : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12149.0
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: "No questions asked!"
« #4 : 01. november 2004, 10:33 »
Ja ok,
Sikkert greit for noen men tror jeg hopper over....
Ikke det at det ser så utrolig hardt ut, tror jeg trener like hardt eller hardere, men det appelerer bare ikke til meg. Ellers så minner det veldig mye om Mentzers Heavy Duty....

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: "No questions asked!"
« #5 : 01. november 2004, 10:34 »
Ikke hardt ?? Da utfordrer jeg deg til å prøve i 6-8 uker......
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: "No questions asked!"
« #6 : 01. november 2004, 10:36 »
"Felles for dem er at de har en "hard kjerne" av svergende og svært engasjerte medlemmer som svermer rundt en selvoppnevnt "guru". Når så "guruen" en gang innimellom stiger ned fra tordenfjellet sitt og gjaller ut sitt budskap, har alle kun å adlyde uten å mukke, "no questions asked!""

Jo, det er jo unektelig noe i dette med guru-dyrkelsen, og jeg kjenner meg igjen i dette å bli fascinert av en enkelt filosofi, særlig hvis man i perioder har svært god framgang med et system. Men det kan også ofte være slik at det er mer menigheten enn profeten det er noe galt med også. Når det gjelder DCs tilhengere tror jeg ikke de er noe verre enn de troende i andre "sekter", og som UAC sier synes jeg faktisk både DC og mange av de på intensemuscle har mye selvironi; på mange måter en mye mindre selvhøytidelig atmosfære der enn andre steder.
Når det gjelder DCs trening og råd kan man si mye, og jeg håper noen av dere eller flere av oss i fellesskap kan skrive en artikkel om DC trening om en stund (gjerne flere artikler også, hva med en presentasjon og sammenstilling av ulike opplegg?, personlig har jeg ikke prøvd DC lenge nok, og jeg må ha minimum 8 uker for å ha noen som helst indikasjon på om det virker for meg.
At jeg likevel synes DC er fascinerende tror jeg har å gjøre med 3 ting:

1) Det økende antall trenende som rapporterer god framgang med dette opplegget

2) DCs evne til å få folk til å fokusere på det som faktisk er virkelig viktig for å legge på seg muskler; planmessig trening, progresjon, variasjon, og ikke minst ernæring

3) DC har en spesiell egenskap jeg er svak for: han er en slags "motkulturell" aktør i kroppsbyggingens verden. Med det mener jeg at han har utformet sitt eget system som dels bryter med etablerte forestillinger, selvom vi ser tydelig inspirasjon fra en del andre i det han skriver. Jeg synes dette er i ferd med å bryte ned noen veldig seiglivede myter om trening og kost for muskelvekst som vi finner i den kulørte muskelpresse..

Når det gjelder "no questions asked" har jeg stor forståelse for synsmåtene dine, HITman! La meg likevel tilføye et par småting. Jeg synes DC bør skrive en bok om trenings-filosofien sin, for han har nok lest mer om trening enn man av og til kan få inntrykk av. Vil tippe at flere av anbefalingene hans, som jeg i utgangspunktet var skeptisk til, så som stretching og bruk av anti-oksydanter, vil få mer støtte framover.
Den andre siden av denne mynten er at DC også preker et veldig enkelt evangelium. I en tid hvor vi tutes ørene fulle av spørsmål om alle mulige kost-tilskudd, hvordan de eksakt skal brukes, den minste lille detalj om hvor mange sekunder en repetisjon skal ta etc etc, kutter DC ned til beinet: det er rett og slett treningsinnsats og kosthold som sammen med dine genetiske forutsetninger er avgjørende. Jeg tror DC av og til uttrykker seg slik han gjør for å understreke at det er dette som avgjør, ikke om du tar 5 eller 7 gram kreatin etter trening, og om du tar dette med eller uten eplejuice! Det er i slike øyeblikk noen og hver av oss har lyst til å skrive "Stop overanalyzing!"

Endelig kan det være at DCs trening kan fungere godt uten at han har noen uttømmende "vitenskaplig" dokumentasjon på at dette er det "riktige" systemet. Nå er jeg selv litt interessert i treningslære, men må jo bare innrømme at idrettsmedisinske forskning kan gi resultater som spriker så mye at det er vanskelig å gi så veldig skråsikre svar.
Tipper at DC-trening vil komme i litt forskjellige varianter og modifikasjoner i årene framover, det samme vil skje med flere ulike treningssystem, og personlig tipper jeg at det enda vil gå mange år før noe enkelt system vil vise seg overlegent alle andre.

Var så interessant tråd dette at jeg ikke greide å la være å tenke litt høyt. :Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: "No questions asked!"
« #7 : 01. november 2004, 10:40 »
3) DC har en spesiell egenskap jeg er svak for: han er en slags "motkulturell" aktør i kroppsbyggingens verden. Med det mener jeg at han har utformet sitt eget system som dels bryter med etablerte forestillinger, selvom vi ser tydelig inspirasjon fra en del andre i det han skriver. Jeg synes dette er i ferd med å bryte ned noen veldig seiglivede myter om trening og kost for muskelvekst som vi finner i den kulørte muskelpresse..

Når det gjelder "no questions asked" har jeg stor forståelse for synsmåtene dine, HITman! La meg likevel tilføye et par småting. Jeg synes DC bør skrive en bok om trenings-filosofien sin, for han har nok lest mer om trening enn man av og til kan få inntrykk av. Vil tippe at flere av anbefalingene hans, som jeg i utgangspunktet var skeptisk til, så som stretching og bruk av anti-oksydanter, vil få mer støtte framover.
Den andre siden av denne mynten er at DC også preker et veldig enkelt evangelium. I en tid hvor vi tutes ørene fulle av spørsmål om alle mulige kost-tilskudd, hvordan de eksakt skal brukes, den minste lille detalj om hvor mange sekunder en repetisjon skal ta etc etc, kutter DC ned til beinet: det er rett og slett treningsinnsats og kosthold som sammen med dine genetiske forutsetninger er avgjørende. Jeg tror DC av og til uttrykker seg slik han gjør for å understreke at det er dette som avgjør, ikke om du tar 5 eller 7 gram kreatin etter trening, og om du tar dette med eller uten eplejuice! Det er i slike øyeblikk noen og hver av oss har lyst til å skrive "Stop overanalyzing!"


Veldig bra 25års. Og VELDIG enig med deg.


For all del - tenk høyt så mye du vil 2thumbsup
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: "No questions asked!"
« #8 : 01. november 2004, 11:28 »
Doggcrap, HIT, RYP? Hold kjeft og tren! KISS!
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: "No questions asked!"
« #9 : 01. november 2004, 11:30 »
Hold kjeft og tren!

I korte ordlag er det Doggcrap det.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: "No questions asked!"
« #10 : 01. november 2004, 11:54 »
Herlig diskusjon! Det er så godt å lese argumentene til folk som har satt seg inn i hva DC-trening er for noe. Selv "oppdaget" jeg DC for godt over et år siden via min bror Ambiguous (som også har skrevet den norske oversettelsen her inne).

Dette har utvilsomt bidratt til at min treningshverdag har endret seg dramatisk i positiv retning. Har både lest og trent i mange år (av og på) og trodde jeg visste "alt" om trening, men "etter" DC fikk jeg på en måte åpenbaringen som gjorde at jeg skjønte hva som skal til og hva som avgjør om man har framgang eller ikke. Prøvde ut systemet på egenhånd første gang i august i fjor, og jeg må si jeg ble meget forbløffet over hvor effektivt det var. Jeg hadde konstante økninger i alle øvelser i hele perioder mens jeg trente på denne måten!

Det er morsomt å fortelle folk hvordan jeg trener, fordi de fleste bare ser rart på meg og kan ikke fatte hvordan et slikt opplegg i det hele tatt kan bygge muskler.

Thank you Doggcrapp! Grin
Treningsloggen min finner du her

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: "No questions asked!"
« #11 : 01. november 2004, 11:58 »
Grin Grin Grin
Skal vel kanskje også legge til at DC ikke er for nybegynneren. Det er mer ment for de som har møtt et platå - og følgelig vil man jo ha opparbeidet seg meninger om mye og mange før man kommer dit. Det er i hvert fall forventet at man har et greit grunnlag og at basics er noe som sitter.


Jeg for min del hadde trent nokså seriøst i bortimot 20 år før jeg følte at jeg nådde det "endelige" platået med konvensjonell trening. Kanskje jeg skulle punga ut litt til den DC'en jeg også.

Det som imidlertid forundrer meg mest etter å ha sett bilder av DC er at han ser ut som en hvilken som helst annen stor kar med noen runder på baken - finnes ikke eksepsjonell i det hele tatt liksom.......... snodige greier - men man kan jo alltids skylde på dårlige gener......  Grin


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: "No questions asked!"
« #12 : 01. november 2004, 12:01 »
Skjønner jo hvor du vil Tric... - men her snakker vi vel om både kroppslig, og ikke minst motivasjonsmessige platåer... Wink

Selvsagt - DC er ikke kjempestor, men han er nok godt over snittet skulle jeg tro. Om han hadde klart det med annen type trening, tja si det. Men det skal sies at han var ikke rare karen når han begynte. Men det var vel kanskje ikke så mange av oss.... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: "No questions asked!"
« #13 : 01. november 2004, 12:15 »
Skjønner jo hvor du vil Tric... - men her snakker vi vel om både kroppslig, og ikke minst motivasjonsmessige platåer... Wink

Selvsagt - DC er ikke kjempestor, men han er nok godt over snittet skulle jeg tro. Om han hadde klart det med annen type trening, tja si det. Men det skal sies at han var ikke rare karen når han begynte. Men det var vel kanskje ikke så mange av oss.... Grin

Selvfølgelig hadde han klart det - i allefall med det "kostholdet" vi her snakker om........

RP-trening og progresjon/øvelsesrotasjon på den måten DC foreskriver er en fin måte å trene på for de som synes det er givende å føre loggbøker..... , men jeg personlig synes ikke det er noe forenklende med denne treningsformen framfor en rekke andre.
Det funker åpenbart bra mht muskelbygging også, men jeg vil tro at dersom du skreller bort de litt "spesielle" kostholdsrådene (mengden først og fremst) så vil jeg tro den ikke skiller seg nevneverdig fra mange andre måter å sette opp treningshverdagen på.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: "No questions asked!"
« #14 : 01. november 2004, 13:04 »
Ikke hardt ?? Da utfordrer jeg deg til å prøve i 6-8 uker......

Jeg mener ikke at det ikke ser hardt ut, men bare at andre opplegg også kan være harde eller hardere.......
Ser at opplegget går mye på mange rep og det er bra. Ellers så er jo prinsippene i seg selv ikke så mye nytt kanskje, bortsett fra dette med den ekstreme stretchingen. Det var noe nytt for meg. Fokus på den negative fasen er forsåvidt også litt uvanlig, negativer er jo ikke nytt, men egentlig lite brukt.
Holder meg til 5+1 splitten min, men interesant med noen nye innspill.

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!