Skrevet av Emne: RYP og hvileperiode  (Lest 2388 ganger)

Utlogget bkm

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

RYP og hvileperiode
« : 10. november 2004, 18:44 »
Har planer om å starte med RYP, men har et spørsmål angående hvileperioden man skal ha før man begynner. Har forstått det sånn at man skal ha en hvileperiode på 9 dager.

Hadde siste økt på mitt forrige treningsprogram sist onsdag (03.11), hvor jeg kjørte tungt med ca. 6 reps. Da kunne jeg jo ha begynt på RYP førstkommende mandag (11 hviledager), men i dag måtte jeg teste 10 Rep Max på alle øvelsene jeg skal bruke i løpet av RYP-opplegget.

Det jeg lurer på er om jeg må vente 9 dager fra i dag før jeg kan starte på RYP-grunnprogrammet for å ”nullstille” musklene, siden jeg kjørte relativt tungt i dag? Eller går det greit å begynne på mandag, med bare 4 dager hvile? Vil jo få mest mulig ut av det… Er redd for å miste styrke hvis jeg har for lang pause, men for kort pause kan jo hindre optimal muskelvekst. Noen som kan hjelpe her?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: RYP og hvileperiode
« #1 : 10. november 2004, 18:46 »
Vent 9 dager fra i dag av. Begynner du for fort oppnår du ikke den oppgangen du egentlig kan få.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget bkm

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

SV: RYP og hvileperiode
« #2 : 11. november 2004, 18:13 »
Takk for svaret. Tror jeg satser på det da.

Lurer på en ting til. Merket at belastingen i RYP-programmet går ned fra M*1,05 på siste dag i uke 3 til M*1.0 på første dag i uke 4, ergo en reduksjon i vektene når man begynner med 5 reps. Trodde man skulle ha en konstant vektøkning (progresjon) gjennom hele programmet. Er dette en trykkfeil?

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: RYP og hvileperiode
« #3 : 11. november 2004, 18:24 »
Det er ikke en trykkfeil, men en liten "nedtrapping". Noe som gjør at du kan holde på med programmet litt lenger, og som gir deg litt overskudd før vektene blir skikkelig tunge igjen. Bruk disse litt lettere treningene til å fokusere 110% på teknikk. Godt mulig det er flere gode grunner  Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: RYP og hvileperiode
« #4 : 11. november 2004, 18:27 »
Det som er hentydet med en liten nedgang der, er det som betegnes som en "zig-zag" hvor man går litt ned på vektene. Dette skjer gjenre når man reduserer rep-antallet en del. F.eks fra 10 til 5. Når jeg kjører HST/RyP kjører jeg zig-zag fra 12 til 8 og når jeg går fra 8 til 4-5. Men dette er ikke nødvendig strengt tatt, men det er heller ingen bakdel. Så lenge du har progresjon der de store linjene peker oppover er du på god vei. Helst skal man øke minst hver 14. dag - og det gjør du jo selv med en slik liten "pause".
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget bkm

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

SV: RYP og hvileperiode
« #5 : 11. november 2004, 18:30 »
Takk igjen for to kvalitetssvar. Skal si dere er raske til å svare her 2thumbsup

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: RYP og hvileperiode
« #6 : 15. november 2004, 10:16 »
Hm, så man kan si at RYP starter med 10RM test, så følger strategisk nedtrening før man starter på grunnprogrammet?

Man må altså ta SN mellom 10rm test og grunnprogrammet, uansett om man hadde SN før 10rm testen også?
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: RYP og hvileperiode
« #7 : 15. november 2004, 10:31 »
Det stemmer !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: RYP og hvileperiode
« #8 : 15. november 2004, 10:31 »
Hm, så man kan si at RYP starter med 10RM test, så følger strategisk nedtrening før man starter på grunnprogrammet?

Man må altså ta SN mellom 10rm test og grunnprogrammet, uansett om man hadde SN før 10rm testen også?

Det vil helt klart være en fordel å ta 10RM-testen i slutten av programmet, før SN, men husk at bindevevstilpasninger skjer over tid. Det er ingen av- eller på-bryter som gjør det meningsløst å trene lettere enn det man løftet èn trening forrige uke.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: RYP og hvileperiode
« #9 : 15. november 2004, 10:36 »


Det vil helt klart være en fordel å ta 10RM-testen i slutten av programmet, før SN, men husk at bindevevstilpasninger skjer over tid. Det er ingen av- eller på-bryter som gjør det meningsløst å trene lettere enn det man løftet èn trening forrige uke.

Og nettopp derfor er det ofte innlagt zig-zag for å samle litt overskudd igjen. Trenden er det som teller - du har veldig rett i det !
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!