Skrevet av Emne: Sticky: Solarium - F.A.Q.  (Lest 78123 ganger)

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

Sticky: Solarium - F.A.Q.
« : 11. november 2004, 12:33 »
Hvor lenge kan jeg sole meg?
- Det varierer veldig fra person til person. Har du lett for å bli solbrent, sier det seg selv at du ikke bør ligge så lenge. Begynn med 15min., og øk med 10%.

Hvorfor får jeg hvite merker på ryggen?
- Dette er ikke et problem for alle, men nokså mange får hvite flekker på skulderblad og/eller nederst på korsryggen eller på baken. Disse flekkene kommer når vi ligger på platen så hardt på enkelte punkter at blodsirkulasjonen hemmes på disse stedene. Du kan lett fikse dette ved å røre på deg et par ganger under solingen slik at du letter trykket på disse punktene. Du vil da raskt få fin farge over hele kroppen. En del kunder liker heller ikke at de får hvite underarmer. Dette løser du ved å la solen komme til over alt. Legg armene bak hodet av og til.

Hvor ofte kan jeg sole meg?
- Om du vil oppnå en fin, brun farge raskt, kan du ta sol annenhver dag. Når du er fornøyd med fargen, ta sol 1-2 ganger i uken for å vedlikeholde den.

Er det nødvendig å bruke krem?
- Det er en stor fordel å bruke krem, både for fargen sin del, og for å forhindre uttørking av huden.   

Bør jeg bruke briller?
- Det er anbefalt å bruke briller. Den eventuelle skaden man kan risikere ved uforsiktighet er at man kan "brenne" hinnen ytterst på øyet, og på lang sikt utvikle grå stær. Om du er redd for hvite merker etter brillene; sol deg uten i 5 minutter.

Kan jeg dusje etter soling?
- Ja, det er klart du kan det. Brunfargen kan ikke vaskes bort. I den tiden da solariumbruk kom skikkelig i gang her i landet, het det at man skulle vente ca. 4 timer etter soling før man dusjet. Dette er ikke riktig.

Er det viktig å sole seg i solarium før sydentur?
- Ja, det er det. Det er litt misvisende informasjon ute og går på dette området. Grunnen til det er at "gamle" soler, blant annet de fleste solarium med firkantet ansiktspære (finnes også i bruk enkelte steder i dag) har solrør som bare inneholder UVA stråler.  De fleste husker den brunfargen disse rørene gav, gul/grå farge som ble kalt for "typisk solariumbrun". UVA-strålene bruner som sagt bare eksisterende pigmenter og kan gi falsk trygghet i form av en viss brunfarge, og gir ingen oppherding, som er viktig før sydenturen.

Er det farlig å sole seg i solarium?
- Statens Strålevern som er Norges kontrollorgan, har de strengeste krav i Europa når det gjelder hvilke stråler som kan være i et solrør, og styrken på dem. Det som kan være skadelig ved soling, både inne og ute (da dette er likt), er å bli solbrent og deretter sole seg videre på solbrent hud. Dette kan medføre permanent skade i huden. Det er denne typen skader som i verste fall, men svært sjelden, kan medføre hudkreft.

Hva er forskjellen på solen ute og solarium?
- Det er ingen forskjell(Her snakker vi om nyere solsenger). De inneholder det samme strålespekteret som du finner i solen ute; en naturlig blanding av UVA- og UVB-stråler.

Mange hudleger heller nå mer og mer mot den overbevisning at solarium er sunnere enn solen ute. Dette er på grunn av at man i et solarium har anledning til å fjerne de mest brennende strålene i solen ute (som for leger blir en større og større bekymring for hver sommer som kommer). Man har heller ikke varierende strålestyrke på forskjellige tidspunkt på dagen inne i et solstudio. Dette samt minuttinnstilling gjør det lettere å regulere solbestrålingen, slik at risikoen for solbrenthet er lavere i et solarium.



Kilde: Brun og Blid

"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
SV: Solarium - F.A.Q.
« #1 : 11. november 2004, 14:14 »
Fin post, honnoer til deg =)
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

SV: Solarium - F.A.Q.
« #2 : 11. november 2004, 14:33 »
Takk. Det er så mange rykter som går om solarium, tenkte denne posten ville gjøre ting klarere.
"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget Lissa

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 206

SV: Solarium - F.A.Q.
« #3 : 11. november 2004, 16:10 »
Så solarium er bra, men også jævlig dyrt. Og man får ikke kjøpt solpass hos brun og blid overalt.
164 cm
55 kg

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

SV: Solarium - F.A.Q.
« #4 : 11. november 2004, 16:11 »
Det koster å se bra ut Smiley
"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Solarium - F.A.Q.
« #5 : 11. november 2004, 19:04 »
"endelig"

honnør 2thumbsup
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Solarium - F.A.Q.
« #6 : 11. november 2004, 19:53 »
Supert Supah, men vet ikke helt hvor enig jeg er i første punktet ditt. For mange går det nok veldig bra å begynne med 15min for så å øke, men ikke for alle. AHr ikke ejg tatt sol på ei stund så bør jeg ikke ta mer enn 10min første gang, blir solbrent av 15 min i solarium. Først etter 3-4 ganger med sol kan jeg ta 15 min så blir man fort brent bør man være veeeldig forsiktig i begynnelsen.

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget supah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 998
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 998

SV: Solarium - F.A.Q.
« #7 : 11. november 2004, 20:09 »
Ja, jeg vet at dette er veldig individuelt. 15 minutter var forslaget fra Brun og Blid.
"Do you smell the fitness? I do."

"You don't win silver - You lose gold"

Utlogget Pigg_Power

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 126

SV: Solarium - F.A.Q.
« #8 : 11. november 2004, 21:28 »
qouteSå solarium er bra, men også jævlig dyrt. Og man får ikke kjøpt solpass hos brun og blid overalt


dyrt nei.... betaler 10,- for 10 min jeg, ekke dyrt det biggrin
Puls Hokksund.

Benk rekorder:
135x1
115x8
110x15

Utlogget Lissa

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 206

SV: Solarium - F.A.Q.
« #9 : 11. november 2004, 22:38 »
Da er du heldig. Her er det ett alternativ og det er brun og blid. De tar ti kroner for 4 min.30 sek., eller 10 kroner for 3 min.30 sek. Altså et jævlig dyrt alternativ og ett enda dyrere. Og i tillegg ligger du og hører på reklamen deres om solpass som vi ikke får kjøpt her.
164 cm
55 kg

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Solarium - F.A.Q.
« #10 : 11. november 2004, 22:53 »
Er gratis der jeg trener!  biggrin

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

SV: Solarium - F.A.Q.
« #11 : 04. februar 2005, 21:31 »
Blir ikke solbrent av 30 min jeg..

Tøffe deg...

neida.. Wink

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Solarium - F.A.Q.
« #12 : 06. februar 2005, 09:39 »
Er det farlig å sole seg i solarium?
- Statens Strålevern som er Norges kontrollorgan, har de strengeste krav i Europa når det gjelder hvilke stråler som kan være i et solrør, og styrken på dem. Det som kan være skadelig ved soling, både inne og ute (da dette er likt), er å bli solbrent og deretter sole seg videre på solbrent hud. Dette kan medføre permanent skade i huden. Det er denne typen skader som i verste fall, men svært sjelden, kan medføre hudkreft.

Dette er direkte galt. Man trenger ikke å bli solbrent for å øke sjan sjanse for å utvikle hudkreft.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget xTraining Angelx

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 31

SV: Solarium - F.A.Q.
« #13 : 06. februar 2005, 14:14 »
Skal på ferie i påsken, og jeg lurer på om det kan være lurt å ta solarium? Moren min er helt hysterisk, og mener at solarium er livsfarlig.... Ble litt usikker her nå....

Utlogget Kovenant

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 979
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 979

  • Kongen av skriveleif
SV: Solarium - F.A.Q.
« #14 : 11. februar 2005, 00:06 »
Å ta et solarium blir vel vanskelig, men om du er sterk går det vel bra. Kommer ann på sola, om solrørene er nye eller ikke. gamle solrør kan du ligge lenge i! Nye, kan du ikke ligge så veldig lenge i!  Lite effektiv etter mange timer!  Smiley
Benkpress: 1x195kg
Markløft: 1x230kg 15x180kg
Militærpress: 10x100kg
93kg - 183cm

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!