Skrevet av Emne: Stekt mat = fy?  (Lest 1652 ganger)

Utlogget GummiTarzan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Stekt mat = fy?
« : 11. november 2004, 21:46 »
Hallo, godtfolk!

Er i gang med mitt første deffe prosjekt noensinne.. Er egentlig en ganske lang, mager fyr, (1,91 høy, 78 kilo) men har de siste årene lagt på meg fett på magen, og enda mer irriterende, under haka.. Har lest en del om fettbrenning og har vel ganske klart for meg hva som skal spises/gjøres.. Spørsmålet mitt går ut på at det i de bøkene jeg har lest mest i, står at man skal sky stekt mat som pesten. Jeg bor et sted hvor jeg bare har kokeplater og har lyst til å steike kyllingfileter som proteinkilde (til risen/pastaen) Begynner å bli lei sardiner, laks og tunfisk til nesten hvert eneste måltid..  Vet det går an å kjøpe ferdig grilla kyllinger, men jeg skal bare ha brystet.. (pga mer fett i lårene) Har lett litt i store butikker og ennå ikke funnet bare kyllingbryst grilla.

Så er stekt kyllingfilet så katastrofalt for resultatene som jeg har fått inntrykk av? I så fall, noen som har noen ideer til hvordan jeg kan få spist noe annet kjøtt enn fisk når jeg bare har plater hjemme?

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: Stekt mat = fy?
« #1 : 11. november 2004, 22:17 »
Pappa skal alltid fortelle meg at stekt mat er ikke bra for magen... Det irriterer meg noe grenseløst!

Ikke noe gærnt med å steke maten. Bare ikke bruk veldig mye olje så. Vurder å skaffe deg en orntlig non.stick panne. De er dritbra!
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Stekt mat = fy?
« #2 : 11. november 2004, 22:17 »
Du kan godt steke kyllingfilet i olje, så lenge du bruker en olje som egner seg til steking (altså en olje som ikke bryter ned fettmolekylene til skadelige transfettsyrer).
Rapsolje og olivenolje egner seg til steking, da de i stor grad består av enumettede fettsyrer.

Du får også kjøpt teflonplater, hvor du hverken trenger smør eller olje til steking.

Utlogget GummiTarzan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

SV: Stekt mat = fy?
« #3 : 11. november 2004, 23:21 »
Takk for svar!

Så det er ikke så gæernt allikevel? Hvorfor står det at kylling absolutt må være grilla, tro.. ? Er det for folk som er unødvendig fanatisk nøye på ting?

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Stekt mat = fy?
« #4 : 12. november 2004, 08:30 »
Takk for svar!

Så det er ikke så gæernt allikevel? Hvorfor står det at kylling absolutt må være grilla, tro.. ? Er det for folk som er unødvendig fanatisk nøye på ting?
Kylling må ikke absolutt være grilla. Tanken bak har helt sikkert med tilberedningen å gjøre. - Grillet kylling kan du grille i folie, uten smør/olje. - Men som sagt, det samme kan du gjør i teflonpanne, eller bruke oljer som egner seg til steking.


Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

SV: Stekt mat = fy?
« #5 : 12. november 2004, 10:08 »
Sett kyllingbryst-fileten i ovnen på 230 grader i 15 minutter. Da forblir det meget saftig.

Utlogget Thorn2003

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

SV: Stekt mat = fy?
« #6 : 12. november 2004, 12:31 »
Hevdet tildligere at steikt mat var fy fy, fordi man ofte brukte mye smør til steking. Dette er jo selvsagt noe man ler av i dag, fordi man vet hvilke oljer som holder samme kvalitet i forhold til steking og kan dermed bruke stekt mat som kilde til sunne fettsyrer som gir spenning. Å måke innpå med spisesje etter spisesje med rå olje er ikke alltid så veldig spennende. Og det kan fort gå en jævel i den spisesjeen og til sisst orker du den ikke mer. Derfor er steking fine saker om man bruker riktige oljer til jobben.

Bilde tatt med digital cam 01.11.2004

Utlogget Doze

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

SV: Stekt mat = fy?
« #7 : 30. januar 2005, 22:06 »
Sett kyllingbryst-fileten i ovnen på 230 grader i 15 minutter. Da forblir det meget saftig.


best i ovn ja!  Kokk

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Stekt mat = fy?
« #8 : 02. februar 2005, 19:54 »
Takk for tipset!! neste gang blir det ovn istedenfor panne Kokk

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Stekt mat = fy?
« #9 : 03. februar 2005, 15:40 »
Selv brukte jeg nesten kun olivenolje til steking av kyllingfiletene mine tidligere - inntil jeg fikk høre at det nærmest var for gift å regne om en skulel bruke såpass høy varme at det blei litt steikeskorpe på kjøttet (og det er jo best liksom...).

Rapsolje derimot tåler høy varme og smaker lite, så det er et godt alternativ om en vil unnga de giftige "transfettsyrene" som dannes i for varm olivenolje.....

Ellers er jo grilling fint, men det er jo litt mer træl dah.... i allefall på en stressende morgenøkt.....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!