Skrevet av Emne: Er proteiner bare tull og fjas?  (Lest 850 ganger)

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Er proteiner bare tull og fjas?
« : 16. november 2004, 19:58 »
Jeg trenger 4 harde styrketreningsøkter i uka, trener for volum, og tar meg godt ut på hvert sett. Jeg har hele tiden jevn progresjon og alt det der. Er 16 år (mai-88 modell) og har trent i over 1 år.

Mitt spørsmål er, holder det med et normalt norsk kosthold? dvs 3 kanskje 4 måltider om dagen, hvorav 1 kjøttmåltid(fisk/kylling o.l) og resten brødskiver med smør og 1 eller 2 lag kokeskinke?

Eller bør jeg ha et byggerkosthold med gjerne 6 måltider om dagen og supplere med proteinpulver o.l. for å få i meg nok, og sørge for en endel proteiner til hvert måltid

Og hvor mye proteiner trenger jeg? Er proteintilskudd bare tull og fjas, i den sammenheng at 1 kjøttmåltid om dagen holder i massevis sammen med noen brødskiver og litt sånn som folk flest spiser?

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #1 : 16. november 2004, 20:06 »
Jeg trenger 4 harde styrketreningsøkter i uka, trener for volum, og tar meg godt ut på hvert sett. Jeg har hele tiden jevn progresjon og alt det der. Er 16 år (mai-88 modell) og har trent i over 1 år.

Mitt spørsmål er, holder det med et normalt norsk kosthold? dvs 3 kanskje 4 måltider om dagen, hvorav 1 kjøttmåltid(fisk/kylling o.l) og resten brødskiver med smør og 1 eller 2 lag kokeskinke?

Eller bør jeg ha et byggerkosthold med gjerne 6 måltider om dagen og supplere med proteinpulver o.l. for å få i meg nok, og sørge for en endel proteiner til hvert måltid

Og hvor mye proteiner trenger jeg? Er proteintilskudd bare tull og fjas, i den sammenheng at 1 kjøttmåltid om dagen holder i massevis sammen med noen brødskiver og litt sånn som folk flest spiser?

Proteiner er IKKE tull og fjas. Nei, 3-4 måltider er ikke nok. Ja, du bør spise hver tredje time, 6-8 måltider om dagen. Du bør supplere med proteintilskudd dersom du ikke klarer å få i deg nok proteiner til hvert måltid. Viss du oppgir kroppsvekt, høyde og hva du vil oppnå så vil man kunne hjelpe deg litt på vei.

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #2 : 16. november 2004, 20:08 »
Jeg veier ca 81kg, er 182 cm høy og vil gjerne få mere volum, og styrke sånn i den rekkefølgen:) Altså bulke litt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #3 : 16. november 2004, 20:09 »
Jeg har et råd til deg. Spis det du kaller "byggerkosthold" med 6-7 måltider pr. dag, med bra med protein og NOK mat. Se om du merker noe forskjell.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #4 : 16. november 2004, 20:10 »
Ligg på 2,5 til 3g protein pr. kg kroppsvekt, jeg ville tro at du ville trenge litt proteinpulver da for å opprettholde det, med mindre du spiser uhorvelige mengder kylling, tunfisk etc.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #5 : 16. november 2004, 20:44 »
Proteinpulver er sjølvsagt ingen nødvendighet, men 3-4 måltider er for lite. Det er ikkje nødvendig å strekke seg til 6-8. Det blir et voldsom sprang fra 3-4. Men eg anbefaler at du eter minimum 5 solide måltider om dagen.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!