Skrevet av Emne: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid  (Lest 37542 ganger)

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #30 : 30. november 2004, 22:39 »
Men eksentrisk arbeid består i å arbeide mot en ytre kraft/tyngdekraften..... Om kraften er høgare enn du vil være i stand til å gjøre konsentrisk eller ikkje, og du berre bremser bevegelsen, er uvesetlig.  Du jobber MOT tyngdekraft/ytre kraft uansett....

Om du bremser ein bil forsiktig når du ruller ned ein bakke, så jobber mot tyngdekraften, som vil at bilen skal rulle fortare. Du gjer altså ein form for eksentrisk arbeid. Gjør du derimot som meg å står på gassen heile vegen, så jobber du med tyngdekraften og hjelper tyngdekraften med motorkraft.  Det vil du kunne sjå i alle tunneler med helling her på vestlandet, at biler og motorsykler som vi kun får opp i 270-80 på flata, ofte får opp i over 300 i nedoverbakken i tunnelen

Du skrev: Du jobber mot tyngdekraften i eksentisk trening, det er jo heile poenget med all motstandstrening, men her er det tyngdekraften som vil vinne, siden du bruker tyngre vekter enn du vil klare å løfte/presse konsentrisk, eller rett og slett berre er for sliten til å klare det konsentrisk.

Dette svarte jeg på! Muligens jeg forklarte meg dårlig, men jeg poengterte bare at du hadde misforstått begrepene litt..

Det det dere har rett i er at tyngdekraften ofte er en motkraft (tenk newton gutter Smiley), men det blir allikevel helt feil å definere eksentrisk arbeid ved å bruke begrepet tyngdekraft, dette fordi det finnes flere andre mulige motkrefter. Wink

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #31 : 30. november 2004, 22:42 »
spurte biomekanikk professoren min om det der og han sa at det hadde ingenting med tyngdekraften å gjøre...man måtte bare se på hvilke muskler som jobbet for å vurdere fra tilfelle til tilfelle. I knebøy jobber man eksentrisk nedover feks. fordi det da er kneekstensorene som må bremese/ jobbe mot å bli strekt. Hvis jeg skal stå aktivt imot å få albuen flektert mens noen presser den i fleksjon er det triceps som må jobbe eksentrisk....osv osv Smiley

Helt riktig!!  Her er det som jeg har nevnt før bare et forhold mellom muskelens kontraksjonskraft og kraften som virker på musklen ved et gitt tidspunkt.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #32 : 01. desember 2004, 00:37 »


Du skrev: Dette svarte jeg på! Muligens jeg forklarte meg dårlig, men jeg poengterte bare at du hadde misforstått begrepene litt..

Det det dere har rett i er at tyngdekraften ofte er en motkraft (tenk newton gutter Smiley), men det blir allikevel helt feil å definere eksentrisk arbeid ved å bruke begrepet tyngdekraft, dette fordi det finnes flere andre mulige motkrefter. Wink



Missforstå har eg ikkje for vane å gjere, som du ser har eg konsekvent brukt tyngdekraft/ytrekraft. Dette for å vise at eksentrisk arbeid også består i å motvirke tyngdekraften, men også  å arbeide mot alle andre krefter som vil strekke ein muskel, og ikkje å jobbe med dei, som enkelte her meinte...
Men vi begge var egentlig enige, så vidt eg kan sjå, om eg ikkje har missforstått då:-)
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #33 : 01. desember 2004, 12:12 »
Man kan vel bruke tyngdekraften som en huskeregel kan man ikke? For å kanskje gjøre det lettere for seg selv?

Det stemmer nødvendigvis ikke helt med definasjoner ol., men dersom det gjør det lettere for deg, kan man vel bruke det som en regle?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #34 : 01. desember 2004, 13:06 »



Missforstå har eg ikkje for vane å gjere, som du ser har eg konsekvent brukt tyngdekraft/ytrekraft. Dette for å vise at eksentrisk arbeid også består i å motvirke tyngdekraften, men også å arbeide mot alle andre krefter som vil strekke ein muskel, og ikkje å jobbe med dei, som enkelte her meinte...
Men vi begge var egentlig enige, så vidt eg kan sjå, om eg ikkje har missforstått då:-)


Tror vi vi er ganske enige! Ikke noe vits i å flisespikke mer rundt dette:)

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #35 : 08. desember 2004, 15:18 »
"I knebøy jobber man eksentrisk nedover feks. fordi det da er kneekstensorene som må bremese/ jobbe mot å bli strekt."

Er man eksentrisk på veien ned? Er du sikker på dette? Klarer ikke å forstå det selv, men lurer på om du roter med hamstrings sin oppgave her (i en biceps-sammenlikning)
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #36 : 08. desember 2004, 18:00 »
Når man går ned på knebøy jobber jo musklene oppå låret eksentrisk. Ved at de jobber for å forhindre å bli strekt. Når man går opp igjen jobber de konsentrisk, ved at de trekker seg sammen, og presser vekten opp igjen.

Stemmer ikke det  litt? Har ikke peiling på temaet.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget elixiaftw

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #37 : 18. mars 2009, 23:24 »
Man jobber aldri MED tyngdekraften. Det ville være det samme som å kaste vektene i gulvet. Konsentrisk vs eksentrisk går kun ut på hvor mye man jobber mot. Tenk deg at du ligger med 100 kg i benkpress. Når du senker stanga kontrollert ned (som jeg går ut i fra at du gjør, og at du ikke slipper den), så presser du mot. Når stangen nærmer seg brystet presser du bare mer og mer slik at stangen går den andre veien. Du endrer ikke fra å dra til å presse på noen måte, musklene dine har alltid arbeidet den samme veien.

Studerer fysikk, så kan dette, men er elendig på pedagogikk Tongue

Utlogget TehKris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #38 : 18. mars 2009, 23:28 »
Haha, tidenes bump!

Utlogget elixiaftw

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #39 : 18. mars 2009, 23:37 »
Hahaha! Jeg glemte at jeg hadde søkt på tråden, og ikke bare tatt en av de nye som jeg pleier. Så ikke at den var fra 2004! Cheesy

Utlogget Geriljakardio

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

Sv: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #40 : 30. november 2012, 17:42 »
Man jobber aldri MED tyngdekraften. Det ville være det samme som å kaste vektene i gulvet. Konsentrisk vs eksentrisk går kun ut på hvor mye man jobber mot. Tenk deg at du ligger med 100 kg i benkpress. Når du senker stanga kontrollert ned (som jeg går ut i fra at du gjør, og at du ikke slipper den), så presser du mot. Når stangen nærmer seg brystet presser du bare mer og mer slik at stangen går den andre veien. Du endrer ikke fra å dra til å presse på noen måte, musklene dine har alltid arbeidet den samme veien.

Studerer fysikk, så kan dette, men er elendig på pedagogikk Tongue

Sant, så sant. ^^
It's amazing what you can accomplish if you just put your mind to it!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!