Skrevet av Emne: Knekt "ankel"  (Lest 9427 ganger)

Utlogget Germ

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

• Let`s grow together
SV: Knekt "ankel"
« #15 : 08. desember 2004, 18:35 »
OK. Jeg er ikke akkuratt idrettsutøver, bare en ungdom som liker å trene og spise mye!

Går fint det, takker for at du svarer, selv om du er i Japan. Noen folk bryr seg!  Gull
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Etta

• .: Fighter Member :.
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Kvinne

« #16 : 09. desember 2004, 02:46 »
Det er ikke nødvendig å VÆRE idrettsutøver, det er bare å bruke det som grunn, så får du fysio terapi timene med en gang Smiley Må utnytte systemet så mye man kan, fra vi fyller 18 så betaler vi jo skatt til vi pensjoneres eller dør, så ta nytte av de pengene du må betale før eller siden.

Jo, bare hyggelig det. Liker å hjelpe til hvis jeg kan. Og vil hjelpe andre i å unngå å havne i samme situasjon som jeg havnet i.

Konkurrerende utøver i Kampsport.

*Bukker respektfullt*

Utlogget Germ

• Treningsnarkoman
  • Utlogget Utlogget

• Let`s grow together
« #17 : 10. desember 2004, 11:09 »
Er du helt frisk no da Etta?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Etta

• Utlogget Utlogget

« #18 : 12. desember 2004, 14:33 »
Jeg? Jeg blir aldri helt frisk. Jeg klarte å brekke løs en bit midt inne i ankel leddet, som var så skarp at den skrapte opp beinet som var helt, og noen nerver som kom i klem inni leddet, som ble knust litt ekstra av de bein bitene som lå inni slyngen av nerver. En bit sitter fast inne i en sene, og den får de ikke ut. Den rasper opp bein hele tiden, så, hvis legen ikke tar helt feil, så må jeg ta flere operasjoner, ettersom det bygger seg opp et "brusk egg" inni leddet, som må fjernes, og de splintrede bitene av beinet må slipes ned. Litt slitsomt, ettersom jeg vil trene maks, og må gi meg etter et par runder med jogging. Ser jo ut som om jeg er en skikkelig blautfisk, men det hadde knapt gjordt vondere om noen stakk en kniv inn...  Ops
Må bare finne meg i at dette ikke blir bedre, og prøve å holde operasjonene til et minimum... Hadde en drøm om OL i 2008 evt. 2012 en gang, men det er nok utelukket.  Ops

På den annen side, jeg hadde også maks uflaks, og lite erfaring med norske helse systemet, og ingen å få tips av da jeg skadet meg, og klatret f.eks. galdhøpiggen med brukket ankel (foreldrene mine trodde ikke på meg), og de førskte røntgenen viste ingen ting, og Ullevål hadde over 3 mnd. ventetid på konsultasjon.  Oppdaget ikke at det var brukket før nærmere 1 år etter skaden, og første operasjon var mislykket.

*Bukker respektfullt*

Utlogget Trib

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

« #19 : 15. desember 2004, 01:08 »
Hei, kanskje ikke like relevant, men sliter litt med vonde ankler selv. Aldri brukket(tror jeg) :Smiley , men driver en del med fotball og fikk en megastrekk for en tid tilbake.. Kunne ikke gå på foten på dager. Kjenner ikke så veldig mye til det nå, men i perioder får jeg meg en liten smell. Da er det ikke alltid like kjekt, særlig siden det ikke føles som om den blir helt bra igjen!
Noen som har tips til hvordan man kan trene opp ankelen til å tåle veldig mye "trøkk"?
Tips til "øvelser" og liknende?

Utlogget Stockman

• Litt godt kjent
  • **
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

• You never know what you get
« #20 : 15. desember 2004, 11:01 »
For å trene opp ankel så er det behandlingsopplegg for instabile ankler som fungerer bedre enn noenting annet. Det går ut på nervøs tilpasning, altså sansemotorisk trening.

Det som må til er store doser med trening, det anbefales 10minutter om dagen (effektivt) 5 dager i uka i minst 5 uker.

Øvelser som skal utføres er balanseøvelser på vond fot, altså stå på ett ben og kaste ball i veggen, enten på gulvet, på balansematte eller på balansebrett. Når det er snakk om 10 minutter så gjelder dette som sagt effektiv tid, det er da snakk om tid hvor balansen til ankelen blir utfordret. 10 min på en fot.

Eksempler:
En-fot: stå på gulvet, kast ball, lukk øynene, få noen til å dytte litt bort i deg. Det er viktig at du ikke mister balansen. Kan gjerne ta knebøy på en fot.

Som sagt det viktige er at en utfordrer balansen!

Men nå har jeg ikke tid til å skrive mer....må løøøpe...
Trening er kunnskap!

Utlogget Germ

• Treningsnarkoman
  • Utlogget Utlogget

• Let`s grow together
« #21 : 15. desember 2004, 21:58 »
Jeg? Jeg blir aldri helt frisk. Jeg klarte å brekke løs en bit midt inne i ankel leddet, som var så skarp at den skrapte opp beinet som var helt, og noen nerver som kom i klem inni leddet, som ble knust litt ekstra av de bein bitene som lå inni slyngen av nerver. En bit sitter fast inne i en sene, og den får de ikke ut. Den rasper opp bein hele tiden, så, hvis legen ikke tar helt feil, så må jeg ta flere operasjoner, ettersom det bygger seg opp et "brusk egg" inni leddet, som må fjernes, og de splintrede bitene av beinet må slipes ned. Litt slitsomt, ettersom jeg vil trene maks, og må gi meg etter et par runder med jogging. Ser jo ut som om jeg er en skikkelig blautfisk, men det hadde knapt gjordt vondere om noen stakk en kniv inn... Ops
Må bare finne meg i at dette ikke blir bedre, og prøve å holde operasjonene til et minimum... Hadde en drøm om OL i 2008 evt. 2012 en gang, men det er nok utelukket. Ops

På den annen side, jeg hadde også maks uflaks, og lite erfaring med norske helse systemet, og ingen å få tips av da jeg skadet meg, og klatret f.eks. galdhøpiggen med brukket ankel (foreldrene mine trodde ikke på meg), og de førskte røntgenen viste ingen ting, og Ullevål hadde over 3 mnd. ventetid på konsultasjon. Oppdaget ikke at det var brukket før nærmere 1 år etter skaden, og første operasjon var mislykket.

Off, kunne ønske eg kunne trylle deg frisk! Smiley

Utlogget Etta

• Utlogget Utlogget

« #22 : 16. desember 2004, 06:37 »
Smiley Det hadde vært fint Smiley

*Bukker respektfullt*

Utlogget Trib

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

« #23 : 16. desember 2004, 23:45 »
Takk til Stockman! Cheesy

Utlogget Germ

• Treningsnarkoman
  • Utlogget Utlogget

• Let`s grow together
« #24 : 27. desember 2004, 17:20 »
Var på kontroll i dag på Haukeland.

Alt var grodd, og alt sto bra til. Det er no gått ca. 5 uker siden bruddet. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne begynne å trå med foten, og skulle ikke vere super-avhengig av krykkene lenger. Kunne begynne å trene igjen, til og med knebøy, men ikke med altfor tunge vekter. Fikk fysio-rekvisisasjon, men uten at jeg trengte det sa legen. Men jeg sto på mitt og sa at jeg SKULLE ha det, fordi det får meg til å føle meg tryggere! Platen og de 6 skruene som er inni foten min, skulle bare taes ut dersom det var en plage. Jeg skal på ny kontroll om ca et halvt år.

Ble litt sjokkert i dag, desverre...

Været i Bergen er snø/regn/is. Meg og min mor tok drosje fra hjemme, mot Haukeland klokken 08.00 i dag tidlig. Min far måtte vere hjemme å passe min bror som bla. har øyebetennelse. Bilen våres er ikke helt trygg for tiden.
Taxi opp, og helt går helt fint.
Gode tilbakemelding fra legen. Kunne trakke ned, som sagt. Men jeg fikk ikke lov til å ta drosje hjem igjen. Det kom ikke på tale! No no Jeg og min mor måtte ta buss hjem fra Haukeland! Det er tre mil, to busser og ca 1t 30 min. I is, snø og regn. Skulle visst klare meg selv, selvom det er første dagen min fot får berøre bakken. Min mor hadde til og med ringt opp til Haukeland, og legene sa at jeg skulle få taxi hjem, når jeg skulle på kontroll. Men det gjaldt visst ikke lenger. Og jeg har tross alt fått beskjed om at 6-ukers kontrollen (den heter det) skal bare vere en vanlig kontroll, ikke en friskmelding. Og dette var ikke en gang etter 6 uker, men 5 uker. Holdt på å falle flere ganger, og var veldig sliten når jeg kom hjem. Det tar på! Mer enn jeg trodde før jeg knakk foten! 

Utlogget Etta

• Utlogget Utlogget

« #25 : 30. desember 2004, 10:09 »
Hmmm... De skal betale for drosje, men ofte er ikke legene helt klar over det, så det lønner seg å høre i resepsjonen... Jeg fikk til og med betalt drosje for å komme til og fra en blodprøve som ikke var pålagt, men som var for å finne ut hva reaksjonen etter narkosen var for noe...

Det er slitsomt, og spesiellt nå som det er glatt (er det det i Norge forresten?). Fikk skikkelig træler i hendene...

Lykke til med beinet!

*Bukker respektfullt*

Utlogget Germ

• Treningsnarkoman
  • Utlogget Utlogget

• Let`s grow together
« #26 : 31. desember 2004, 15:25 »
takk!

Det var glatt når jeg var hos legen. Fikk betalt drosje til sykehuset, men ikke hjem igjen...

Lykke til med alt ditt, og takk for all hjelpen og tipsene!

Honnør igjen! Wink

Utlogget Etta

• Utlogget Utlogget

« #27 : 31. desember 2004, 15:31 »
Jo, takk Smiley Vet ikke helt om jeg fortjener det, men jeg takker og bukker (skulle vel egentlig neie, men jeg bor jo tross alt i Japan nå) Wink

Lykke til med opptreningen!

*Bukker respektfullt*

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!