Skrevet av Emne: Fett/sterk varme  (Lest 1780 ganger)

Utlogget bull

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

  • Ungdomsloftet!
Fett/sterk varme
« : 17. november 2002, 22:18 »
Når jeg steker biffer, bruker jeg temmelig sterk varme. Jeg bruker olivenolje eller rapsolje. Synes jeg har hørt en eller annen plass at oljer ved sterk varme kan gå over til svært skadelige fettsyrer, såkalte transfettsyrer. Stemmer dette ? Bør jeg steke kjøtt på svak varme ?

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re: Fett/sterk varme
« #1 : 17. november 2002, 22:26 »
Legg vekt på å få i deg enumettet fettsyrer, enumettet fettsyrer har ingen virkning på det paracrine hormonsystemet (prostaglandiner)
alle hormoner i kroppen blir laget på basis av fettsyrer i det paracrine systemet.(altså de lokale vekstfaktorene som blir produsert i muskulatur pgf2 etc... blir dannet av fett, om du får dårlig fett ideg produserer kroppen de faktorene som er nedbrytende , derimot om du inntar bra fett vil den gode andelen av prostaglandiner være dominerende å du vil få bedre vekst og fremgang.

Enumettede fettsyrer har ingen virkning på om det blir dannet gode eller dårlige prostaglandiner , den er såkalt nøytral i disse sammenhenger, å det er best å legge vekt på denne fett typen , da vil man unngå åreforkalkning etc som er en lokal reaksjon styrt av prostaglandiner (hormoner) som er en effekt av inntak av hovedsaklig dårlig fett, herdet margarin etc..

Flerumettede fettsyrene er pga dobbeltbindingene mer ustabile og har lavere smelte og koketemperaturer. Dette er grunnen til at linfrøolje og andre oljer med høyt innhold av flerumettet fett harskner om de ikke oppbevares kaldt, og også grunnen til at de ikke skal brukes til steking.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: Fett/sterk varme
« #2 : 18. november 2002, 09:39 »
Tenker det var et informativt og velbegrunnet svar fra Number1..
Power is everything...

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Re: Fett/sterk varme
« #3 : 18. november 2002, 13:14 »
Ja, ved sterk varme er det bedre å bruke vanlig margarin en planteoljer fordi de skjer noe molekyl forandringer ved høye temperaturer som gjør the umetta fettet enda "farligere" en det metta fettet. Hadde jeg tatt biologi og kjemi så hadde jeg kune forklart det bedre Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!