Skrevet av Emne: Øvre del og midtre del av bryst  (Lest 2526 ganger)

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Øvre del og midtre del av bryst
« : 23. desember 2004, 17:09 »
Jeg har nå trent et par år og den muskelgruppen jeg har fått størst fremgang på er bryst. Problemet er at jeg har lagt på meg en del masse på nederste delen og ytterste delen av brystmusklene og ikke så mye på øverste delen og inn mot midten. Ja, jeg har trent både skråhantelpress og flyes og cablecross en stund men får ikke den effekten jeg ønsker. Vil ha den stripa mellom brystmusklene som går helt opp til der brystmusklen stopper om dere skjønner hva jeg mener. Noen forslag? Har ikke lyst til at brystmusklene om noen år ser ut som pupper...  blush
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #1 : 23. desember 2004, 17:22 »
Dette er nok genetisk og vanskelig å påvirke i noen særlig grad. Desverre..... du kan alltids fokusere mest på skrå press øvelser men ikke forvent deg for mye. Midtre del klarer du ikke å isolere ut. Bygge heller brystet stort, så ser det jevnere ut.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #2 : 23. desember 2004, 17:25 »
Dette er nok genetisk og vanskelig å påvirke i noen særlig grad. Desverre..... du kan alltids fokusere mest på skrå press øvelser men ikke forvent deg for mye. Midtre del klarer du ikke å isolere ut. Bygge heller brystet stort, så ser det jevnere ut.... Wink

Ja men akkurat nå føler jeg nedre del av brystet er stort nok og vil ikke ha det større slik at det ser teit ut, det viktigste for meg er å bevare symmetrien... forsetter jeg å trene tungt med øvelser som tar på nedre del også vil jo denne delen bli enda større...
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #3 : 23. desember 2004, 17:28 »
Eneste du kan forandre på ang. muskelutseende på en muskel er størrelse desverre, alt det andre er allerede genetisk betinget. Hvor mye fett har du nå?
Eat Lift Sleep

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #4 : 23. desember 2004, 17:32 »
Eneste du kan forandre på ang. muskelutseende på en muskel er størrelse desverre, alt det andre er allerede genetisk betinget. Hvor mye fett har du nå?

Er vel ikke akkurat på deff nå for å si det sånn, så jeg vil nok ha en god del midre fett til sommeren. Kanskje stripa kommer frem da?
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #5 : 23. desember 2004, 17:52 »
Eneste du kan forandre på ang. muskelutseende på en muskel er størrelse desverre, alt det andre er allerede genetisk betinget. Hvor mye fett har du nå?

Dette gjelder alle muskler der fiberorienteringen i muskelen er parallell eller tilnærmet parallall hele veien mellom senefestene (de fleste muskler) men ikke alle. Tre unntak er deltoideus, trapezius og nettopp bryst (pectoralis major), der fiberorienteringen endrer seg i ulike deler av muskelen FORDI de har et bredt seneutspring og et smalere senefeste, slik at fibrene antar "vifteform". Skuldre kan således treffes noe ulikt via endring av vinkelen i pressøvelsene hva angår stimulering av fremre, midtre og bakre deltoideus-hode. Øvre trapezius treffes med shrugs da fibrene her har et mer vertikalt forløp enn midtre og nedre del, som treffes best av roøvelser.

Pectoralis major springer bredt ut fra siden av brystbeinet, ribbene og kragebeinet, og fester med en smal sene øverst på overarmen, og har således et vifteformet forløp. Muskelfibre aktiveres mest når de er orientert parallellt med press- eller dragretningen. Skråbenkøvelser vil treffe øvre bryst bedre enn flatbenkøvelser, fordi øvre pecs-fibrene i skråbenkøvelsen er orientert mer parallellt med pressretingen enn nedre pecs-fibrene. Det blir motsatt i decline-benk. Det er altså en forskjell her, men som UAC og kim- nevner, kan det være snakk om små forskjeller alt etter dine genetiske forutsetninger (formen på brystet, lokalisering av senefester m. m.). I tunge pressøvelser for bryst vil stort sett hele brystet aktiveres uansett, men altså i noe ulik grad avhengig av vinkling og dermed fiberorientering.

Mine favorittøvelser for øvre bryst: Skråbenk hantler og skrå smalbenkpress med stang (skviser øvre bryst skikkelig!). Spesielt den siste øvelsen har helt tydelig satt fart på utviklingen min i øvre bryst, da jeg etter at jeg begynte med denne helt tydelig har fått fibre i midtre, øvre del som jeg "sverger på ikke var der før".  Wink

Når det gjelder andre muskelgrupper, f. eks. biceps, der fiberorienteringen er parallell hele veien, er muskelens form stort sett helt og holdent avhengig av genetikk - du trener her opp størrelsen, ikke formen!!  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #6 : 23. desember 2004, 18:09 »


Er vel ikke akkurat på deff nå for å si det sånn, så jeg vil nok ha en god del midre fett til sommeren. Kanskje stripa kommer frem da?

Fettet legger seg som oftest nederst på brystet, hvis du får mer muskelmasse vil du fylle ut brystet mer, fjerner du fettet i etterkant vil muskelen se mer estetisk ut. Desverre har det uansett plagsomt mye med gener å si. Jeg har selv trent skråbenk i større deler av "treningskarrieren" min, men har ikke merket di helt store endringene på brystformen. Elektrolyse(?) testser viser jo at skråbenkøvelser bare aktiverer et par prosent mer av øvre delen av brystet enn chest dips og benk f.eks.
Eat Lift Sleep

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #7 : 23. desember 2004, 18:17 »
Etter slike elektrolyse(?) tester viser det jo bare at skråbenkøvelser aktiverer øvre delen av brystet en marginal del mer!

EMG (elektromyografi) - tester.  Smiley Er enig med deg i at forskjellen i aktivering av øvre og nedre bryst ofte er liten, men den er i stor grad også genetisk betinget som jeg skrev: Noen med stort bryst (arealmessig) har nedre fibre som går hele 45 grader på de øvre, og her kan forskjellen være STOR mellom skråbenkøvelser og flatbenkøvelser, mens andre har lite/høyt bryst (kort sternum/brystbein) med mye mer parallelliserte fibre, og disse merker kanskje ingen forskjell i det hele tatt. Man får prøve seg fram...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #8 : 23. desember 2004, 19:15 »
Takker for flott og utfyllende svar HITman, honnør til deg.

kim: ja kanskje jeg ikke bør bekymre meg så meget, er mulig at det har samlet seg opp en del fett i nedre del av brystmuskelaturen. Så er vel bare å kjøre på med vekter, men skal uansett konsentrere meg om øvelser som skrå flies, skrå hantelpress, og skrå smalbenk ettersom disse som dere sier aktiverer øvre, del om ikke så mye, så ihvertfall noen % mer en vanlig rettbenk øvelser gjør. Er vel ikke dumt å kjøre cablecross heller, føler jeg får tatt rimelig lang inn på brystet med den øvelsen?
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #9 : 24. desember 2004, 00:05 »


Dette gjelder alle muskler der fiberorienteringen i muskelen er parallell eller tilnærmet parallall hele veien mellom senefestene (de fleste muskler) men ikke alle. Tre unntak er deltoideus, trapezius og nettopp bryst (pectoralis major), der fiberorienteringen endrer seg i ulike deler av muskelen FORDI de har et bredt seneutspring og et smalere senefeste, slik at fibrene antar "vifteform". Skuldre kan således treffes noe ulikt via endring av vinkelen i pressøvelsene hva angår stimulering av fremre, midtre og bakre deltoideus-hode. Øvre trapezius treffes med shrugs da fibrene her har et mer vertikalt forløp enn midtre og nedre del, som treffes best av roøvelser.

Pectoralis major springer bredt ut fra siden av brystbeinet, ribbene og kragebeinet, og fester med en smal sene øverst på overarmen, og har således et vifteformet forløp. Muskelfibre aktiveres mest når de er orientert parallellt med press- eller dragretningen. Skråbenkøvelser vil treffe øvre bryst bedre enn flatbenkøvelser, fordi øvre pecs-fibrene i skråbenkøvelsen er orientert mer parallellt med pressretingen enn nedre pecs-fibrene. Det blir motsatt i decline-benk. Det er altså en forskjell her, men som UAC og kim- nevner, kan det være snakk om små forskjeller alt etter dine genetiske forutsetninger (formen på brystet, lokalisering av senefester m. m.). I tunge pressøvelser for bryst vil stort sett hele brystet aktiveres uansett, men altså i noe ulik grad avhengig av vinkling og dermed fiberorientering.

Mine favorittøvelser for øvre bryst: Skråbenk hantler og skrå smalbenkpress med stang (skviser øvre bryst skikkelig!). Spesielt den siste øvelsen har helt tydelig satt fart på utviklingen min i øvre bryst, da jeg etter at jeg begynte med denne helt tydelig har fått fibre i midtre, øvre del som jeg "sverger på ikke var der før".  Wink

Når det gjelder andre muskelgrupper, f. eks. biceps, der fiberorienteringen er parallell hele veien, er muskelens form stort sett helt og holdent avhengig av genetikk - du trener her opp størrelsen, ikke formen!!  Smiley

H

Dette er lærerikt!  Bow

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Øvre del og midtre del av bryst
« #10 : 24. desember 2004, 01:32 »
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!