Skrevet av Emne: Slik redusere du kolesterolet  (Lest 5021 ganger)

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Slik redusere du kolesterolet
« #15 : 04. mai 2006, 00:00 »
Hvem er HITman? Her er ingen HITman, bare en SHITman Grin Grin Grin

Edit: Venter spent på en bra artikkel!
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Asse

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • Ny dag - nye nederlag!
SV: Slik redusere du kolesterolet
« #16 : 04. mai 2006, 14:49 »
I know.  Smiley
Men dette er ikke så lett, fordi flere faktorer er vevet inn i hverandre.
Et par kommentarer til dette:

1) ApoB/apoA-ratio er en meget sensitiv markør for insulinresistens, som er det grunnleggende fenomenet bak både diabetes og økt hjerte-kar-risiko. Men det er ikke det samme som ugunstig lipidprofil (selv om det indirekte forteller om grad av omsetning av triglyserider, som er økt i intraabdominalt fettvev), og da heller ikke mye brukt i klinisk praksis, der lipidprofil stort sett bedømmes ut ifra forholdet mellom totalkolesterol, LDL, HDL og triglyserider.
Følgende tre blodprøver vil være tilnærmet "ideelle" for å identifisere insulinresistens på et tidligst mulig stadium: ApoB/ApoA, fastende insulin og LDL-partikkelstørrelse.

2) Fedme (best definert i klinisk praksis gjennom forøket midjemål) er assosiert med både økt tidlig hjerte-kar-sykelighet og dødelighet (BMI>30 forkorter forventet levetid med >7år). Høye kolesterolverdier (total- og LDL) er ikke assosiert med redusert forventet levetid (med mindre de på grunn av alvorlige arvelige defekter er skyhøye), og enda viktigere: Statiner (kolesterolsenkende medisiner) er ikke vist å føre til øket overlevelse. Dette er etter min mening også nokså logisk, fordi statiner ikke gjør noe med fedme/forøket midjemål/de "toksiske" intraabdominale fettdepotene/"magefettet" (flere ord på det samme).

3) Røyking er selvsagt en kjemperisikofaktor!!!

H

Jeg er enig med deg i at dette er komplisert fordi mange faktorer påvirker hverandre. I INTERHEART-studien som så mange andre studier så prøver de dermed å justerte for de ulike risikofaktorene slik at man kan si om de er uavhengige av hverandre. Man mener derfor at midjemål og kolesterol er uavhengige risikofaktorer.

1) ApoB/ApoA-ratio sier vel ingenting om insulinresistens direkte? Denne ratioen sier noe om forholdet mellom antallet LDL- og HDL-partikler og ikke bare konsentrasjonen slik klassiske målinger gjør. Dette er viktig fordi små LDL-partikler (som vil gi en forholdsvis lav konsentrasjon, typisk for f.eks. diabetikere) er mer aterogene enn store LDL-partikler. Ved insulinresistens og hypertriglyseridemi/postprandial tryglyseridemi vil man få mindre LDL-partikler og færre HDL-partikler som vil føre til en høyere ApoB/ApoA-ratio, men ikke som et direkte mål på insulinresistens?

2) Statiner har i flere store studier (4S, HPS, LIPID og GREACE),  gitt økt overlevelse, dvs. utsatt død i det minste siden ingen overlever...

Du ser bort fra mange viktige risikofaktorer ved å kun fokusere på det toksiske magefettet. Hva er farligst: magefettet eller de farlige avfallstoffene som stammer fra transporten av fettet dit fra lever, nemlig LDL som avleires i åreveggen? Chylomicron-rester har vist seg også å kunne avleires i åreveggen, altså flere partikler fra fett-transporten som kan føre til aterosklorese og dermed ischemiske hendelser.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Slik redusere du kolesterolet
« #17 : 05. mai 2006, 19:16 »
Jeg er enig med deg i at dette er komplisert fordi mange faktorer påvirker hverandre. I INTERHEART-studien som så mange andre studier så prøver de dermed å justerte for de ulike risikofaktorene slik at man kan si om de er uavhengige av hverandre. Man mener derfor at midjemål og kolesterol er uavhengige risikofaktorer.

1) ApoB/ApoA-ratio sier vel ingenting om insulinresistens direkte? Denne ratioen sier noe om forholdet mellom antallet LDL- og HDL-partikler og ikke bare konsentrasjonen slik klassiske målinger gjør. Dette er viktig fordi små LDL-partikler (som vil gi en forholdsvis lav konsentrasjon, typisk for f.eks. diabetikere) er mer aterogene enn store LDL-partikler. Ved insulinresistens og hypertriglyseridemi/postprandial tryglyseridemi vil man få mindre LDL-partikler og færre HDL-partikler som vil føre til en høyere ApoB/ApoA-ratio, men ikke som et direkte mål på insulinresistens?

2) Statiner har i flere store studier (4S, HPS, LIPID og GREACE),  gitt økt overlevelse, dvs. utsatt død i det minste siden ingen overlever...

Du ser bort fra mange viktige risikofaktorer ved å kun fokusere på det toksiske magefettet. Hva er farligst: magefettet eller de farlige avfallstoffene som stammer fra transporten av fettet dit fra lever, nemlig LDL som avleires i åreveggen? Chylomicron-rester har vist seg også å kunne avleires i åreveggen, altså flere partikler fra fett-transporten som kan føre til aterosklorese og dermed ischemiske hendelser.

Vi er vel i grunnen nokså enige, og diskusjonen omkring LDL- og HDL-partikkelstørrelse og -tetthet er et viktig klargjørende element.
En av verdens fremste forskere på insulinresistens, H.E. Lebovitz, mener at måling av ApoB/ApoA-ratio, LDL-partikkelstørrelse og fastende insulin (som hver for seg har en noe ulik vinkling på "problematikken") og en samlet vurdering av disse blodprøvesvarene er en meget sensitiv markør på insulinresistens og dermed også risiko for aterosklerotisk hjerte-kar-sykdom.
Heftet hans "Cinician´s Manual on Insulin Resistance" er noe av det beste jeg har lest på området, og han fokuserer meget sterkt på intraabdominale fettreserver og de skadelige cytokinetiske, hormonelle og immunologiske effektene dette fettet har.

De gode studiene på statiner har påvist betydelig redusert risiko for primær og sekundær hjerte-kar-sykdom og -hendelser, redusert risiko for tidlig død av hjerte-kar-sykdom hos risikopasienter, men faktisk ikke signifikant reduksjon av totaldødelighet (av alle sykdommer/dødsårsaker sett under ett). Dette er interessant, og dr. Uffe Ravnskog mener å ha vist at statinbrukere bl. a. har en øket dødelighet av infeksjonssykdommer i luftveier og tarmsystemet. Uansett er statiner, ikke minst på grunn av prisen, en av de minst kostnadseffektive medikamentgruppene vi har i vanlig klinisk praksis, og f. eks. er acetylsalisylsyre (Albyl-E) nesten 1000 ganger(!!!) mer kostnadseffektivt enn atorvastatin (Lipitor), det mest "potente" av statinene (og også det kraftigst markedsførte, av Pfizer). Etter min mening bør statinbruken ikke overdrives, og statiner bør kun brukes på høyrisikopasienter, selv om Pfizer sikkert vil mene at atorvastatin bør tilsettes drikkevannet vårt. Sad

Selvfølgelig bør man kartlegge summen av alle risikofaktorer, og særlig de modifiserbare risikofaktorene (som det går an å gjøre noe med, ulikt de ikke-modifiserbare, som alder, kjønn og (genetisk) arv) best mulig.
Men en grunn til at jeg fokuserer mye på faktorene fedme, fysisk inaktivitet og røyking er at modifisering av disse vil ha en positiv effekt på nesten alle andre risikofaktorer (som høyt blodtrykk, dyslipidemi, insulinresistens og diabetes), mens f. eks. senking av kolesterolet med statiner og senking av blodtrykket med antihypertensiva og senking av blodsukkeret med insulin IKKE vil gjøre noe som helst med verken fedmen, inaktiviteten eller røykingen (og i svært liten grad den grunnleggende insulinresistensproblematikken).

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Slik redusere du kolesterolet
« #18 : 05. mai 2006, 21:19 »
Jeg ligger altså enda dårligere an, siden jeg har lite fett på utsiden av magemusklene, men likevel stor mage? Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Asse

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • Ny dag - nye nederlag!
SV: Slik redusere du kolesterolet
« #19 : 06. mai 2006, 14:36 »
Vi er vel i grunnen nokså enige, og diskusjonen omkring LDL- og HDL-partikkelstørrelse og -tetthet er et viktig klargjørende element.
En av verdens fremste forskere på insulinresistens, H.E. Lebovitz, mener at måling av ApoB/ApoA-ratio, LDL-partikkelstørrelse og fastende insulin (som hver for seg har en noe ulik vinkling på "problematikken") og en samlet vurdering av disse blodprøvesvarene er en meget sensitiv markør på insulinresistens og dermed også risiko for aterosklerotisk hjerte-kar-sykdom.
Heftet hans "Cinician´s Manual on Insulin Resistance" er noe av det beste jeg har lest på området, og han fokuserer meget sterkt på intraabdominale fettreserver og de skadelige cytokinetiske, hormonelle og immunologiske effektene dette fettet har.

De gode studiene på statiner har påvist betydelig redusert risiko for primær og sekundær hjerte-kar-sykdom og -hendelser, redusert risiko for tidlig død av hjerte-kar-sykdom hos risikopasienter, men faktisk ikke signifikant reduksjon av totaldødelighet (av alle sykdommer/dødsårsaker sett under ett). Dette er interessant, og dr. Uffe Ravnskog mener å ha vist at statinbrukere bl. a. har en øket dødelighet av infeksjonssykdommer i luftveier og tarmsystemet. Uansett er statiner, ikke minst på grunn av prisen, en av de minst kostnadseffektive medikamentgruppene vi har i vanlig klinisk praksis, og f. eks. er acetylsalisylsyre (Albyl-E) nesten 1000 ganger(!!!) mer kostnadseffektivt enn atorvastatin (Lipitor), det mest "potente" av statinene (og også det kraftigst markedsførte, av Pfizer). Etter min mening bør statinbruken ikke overdrives, og statiner bør kun brukes på høyrisikopasienter, selv om Pfizer sikkert vil mene at atorvastatin bør tilsettes drikkevannet vårt. Sad

Selvfølgelig bør man kartlegge summen av alle risikofaktorer, og særlig de modifiserbare risikofaktorene (som det går an å gjøre noe med, ulikt de ikke-modifiserbare, som alder, kjønn og (genetisk) arv) best mulig.
Men en grunn til at jeg fokuserer mye på faktorene fedme, fysisk inaktivitet og røyking er at modifisering av disse vil ha en positiv effekt på nesten alle andre risikofaktorer (som høyt blodtrykk, dyslipidemi, insulinresistens og diabetes), mens f. eks. senking av kolesterolet med statiner og senking av blodtrykket med antihypertensiva og senking av blodsukkeret med insulin IKKE vil gjøre noe som helst med verken fedmen, inaktiviteten eller røykingen (og i svært liten grad den grunnleggende insulinresistensproblematikken).

H

Jeg er helt enig i at statiner kun bør forbeholdes høyrisikopasienter, og det er inge tivil om at den høye forekomsten av hjerte- og karsykdom ikke kommer av en "statinmangel" - dette er som du så riktig påpeker livsstilssykdommer.

Men jeg vil likevel påpeke at statiner har vist reduksjon i totalmortalitet og ikke bare reduksjon i kardiovaskulær dødelighet slik som du hevder. Sjekk ut 4S- og HPS-studien (Pedersen et al. 1994 og Collins et al. 2002).

ASA er kostnadseffektivt, ja, men det finnes sparsommelig med dokumentasjon for bruk i brede populasjoner.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!