Skrevet av Emne: Øyebettennelse  (Lest 3190 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Øyebettennelse
« : 21. desember 2004, 11:52 »
Noen som har erfaring med bettenelse i øyet? Min bror har fått det, og det er visst meget smittsomt. Jeg har et problem ved at jeg ikke klarer å ta øyedroper. Det går ikke. Derfor er jeg redd for å få det. Jeg kan ikke gå ut, ettersom jeg går på krykker, og det er 20 cm med snø ute.

Noen som har noen tips til hva som kan forebygge? Og noen som vet hvor lenge de pleier å vare?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Øyebettennelse
« #1 : 21. desember 2004, 21:04 »
Noen? Er ganske desperat. Det siste jeg trenger no, er en julaften bestående av en hel familie med øyebetennelse.  Sad
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Øyebettennelse
« #2 : 21. desember 2004, 23:13 »
Det han sikkert har fått er "sti" på øyet, (en akutt betennelse i de små kjertlene)

Har hatt dette før, og fikk da utskrevet Kloramenfinikol, som er en antibiotisk salve, denne har svært hurtiggivende effekt, og var bra allerede etter 2 dager.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Øyebettennelse
« #3 : 22. desember 2004, 17:23 »
Takk for svar!

Han fikk øyedråper. Vet ikke hva de het. Måtte du smørre salven på øyet då?

Legen sa at han hadde sikkert fått det pga han hadde vert forkjølt. Det høres litt merkelig ut for meg.

Noen sier at det ikke er smittsomt når man begynner på øyedråpene, og det begynte han på igår, så håper ikke hele familien blir smittet. Syns nesten det er rart at en bettennelse kan smitte. Forstod ikke helt hvordan det fungerer.

Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Øyebettennelse
« #4 : 22. desember 2004, 17:49 »
Salven legger du nederst i øyehulen ja.

Sikkert ikke så merkelig hvis han har fått dette i forbindelse ved en forkjølelse, - det kan være at bihulene er tette, ergo fyller det seg opp med væske og smuss, som igjen irriterer øyekanalene.

Det er smittsomt ja, men ikke etter samme døgn som en har startet behandlingen.


Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Øyebettennelse
« #5 : 22. desember 2004, 17:55 »
Så det er ikke smittsomt når han no har begynte med dråper? Men legen sa at smittefaren var stor.

Har vert noe forkjølelse virus i Bergen i det siste. Nesten "alle" er forkjølt. Kan hende det har noe med det å gjøre og. Vet ikke hvor lenge han har vert forkjølt.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Øyebettennelse
« #6 : 22. desember 2004, 17:58 »
Så det er ikke smittsomt når han no har begynte med dråper? Men legen sa at smittefaren var stor.

Har vert noe forkjølelse virus i Bergen i det siste. Nesten "alle" er forkjølt. Kan hende det har noe med det å gjøre og. Vet ikke hvor lenge han har vert forkjølt.
Ja, smittefaren er stor. Men, ikke etter første døgn en har startet behandlingen. Begynte han idag, er han ikke smittebærende imorgen.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Øyebettennelse
« #7 : 22. desember 2004, 23:33 »
Så siden han begynte behandlingen på tirsdag, og no er det (snart) torsdag. Det vil si at dersom ingen er smittet no, er det liten sjanse for at noen av oss blir smittet?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Øyebettennelse
« #8 : 23. desember 2004, 02:09 »
Kloramfenikol får man som både øyedråper og øyesalve og brukes ved øyekatarr/betennelse i øyet. Ved påbegyne behandling så skal det visstnok ikke være smittsomt, men ville ikke stolt 100% på det. Vær veldig nøye med vasking av hender og prøv å ikke ta deg til øynene/ansiktet.

Vil absolutt anbefale deg å ta øyedråper og/eller salve. Vet mange syns det er ubehagelig men det er faktisk ikke så ille. Uansett så bør man kunne bite tennene nok sammen til å klare en dråpe i hvert øye en gang iblandt når man vet man på den måten kan unngå noe som er MYE mer ubehagelig, nemlig betennelse på øynene. Betennelse er så ubehagelig at ubehaget med drypping ikke engang kan sammenlignes.

Jeg har det siste året vært gjennom tre slike dryppekurer med dattera mi som nå er seks år gammel. Hun liker absolutt ikke å dryppe øynene men til og med hun skjønner at det er nødvendig for at hun skal slippe å plages med en langvarig og kraftig betennelse, og med mammas hjelp så går det faktisk ganske greit.

Regner med Germ er litt tøffere enn ei seks år gammel jente!?
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Øyebettennelse
« #9 : 23. desember 2004, 11:51 »
Det virker som du har en føtt jente Zoria!

Skal aldri si aldri, men sånn sett er jeg kanskje tøffere enn din jente, på noen områder.

Men det er som noen har skrekk med sprøyter, noen klarer ikke se blod osv. Jeg klarer ikke å ta øyedroper eller ta meg selv på øyet. Da jeg var liten fikk jeg skjellsand på øyet, og måtte ta øyedroper. Det var rett og slett jævlig, fordi jeg nektet. Smiley

Heldigvis (?) er jeg nesten bare nede i kjelleren, mens han ligger i sengen sin. Det er vel mamma som er mest utsatt.

Men skal prøve å ikke ta meg i ansiktet og øynene! Også skal eg prøve å vaske hendene mye! Men det er og litt vanskelig da jeg for tiden hinker rundt på krykker!

Honnør til dere begge, Zoria og Hege. Smiley
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Doc

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

SV: Øyebettennelse
« #10 : 05. mars 2005, 11:53 »
Noen som har erfaring med bettenelse i øyet? Min bror har fått det, og det er visst meget smittsomt. Jeg har et problem ved at jeg ikke klarer å ta øyedroper. Det går ikke.

Litt vanskelig å hva slags øyebetennelse din bror fikk utifra hva du skriver. ANtagelig er han frisk nå. Vanligste type øyebetennelse man får er konjunktuvitt, betennelse i den røde huden under nedre og øvre øyelokk. Dette kan være allergisk men ofte også bakteriell. Som regel så får man dette først på det ene øye og så på den andre etter en dag el to. Symptomene er mange, men ofte så ser man litt gulig puss samle seg i øyekroken, dette er mest uttalt om morgenen....kan ha sammenklistrede øyne pga mye puss produksjon i løpet av natten. Ellers er det irriterende, det kan klø, noen er lysskye og man får ofte røde øyne. Bakterielle konkuntevitter er smittsomme. Behandlingen er enkel, enten fucithermic eller klorafenikol, begge er antibiotika og begge er effektive....og viktig å rense øyne for puss o.l. med saltvann. Værre er det hvis man har virus, disse vokser på selve epitelet på hornhinnen (bakterier kan også vokse her, men det forutsetter en rift el annet skade på hornhinnen fra tidligere...bakt. forekommer oftes under og over øyelokk), herpes simplex, herpez soster og adenovirus er de vanligste virusene på hornhinnen. Disse er litt mer vanskelig å behandle, den siste, adenovirus, er ekstrem smittsom....pasienter smitter øyelegen og øylegen smitter sine pasienter osv. God hånd hygiene er alfa og omega.

som sagt, de bakterielle er som regel greie (untatt noen mikrober som er litt værre enn andre), mens virus er vanskeligere å behnadle, ofte kan man gi antivirale meds som korter sykdomsforløpet...adenovirus er som sagt meget smittsomt og det kan være i 6 mnd og mer.

øyedråper,salve eller piller (brukes dog ikke ofte) er måter man gir medisiner mot betennelser i øyet mot.

snakkes

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!