Skrevet av Emne: Sarotex og Atacand mot migrene, rygg- og nakkeproblemer og søvnproblemer.  (Lest 16137 ganger)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Ei dame i femtiårene jeg kjenner har startet med disse medikamentene nå. Jeg lurer på om noen har noen umiddelbare innvendinger på det (erfaringer e.l.).

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Atacand mot migrene er i ferd med å bli en etablert behandling, og har effekt hos mange. Når det gjelder Sarotex, håper jeg dette er et supplement til, og ikke en erstatning for andre ikke-medikamentelle tiltak (livsstilsendringer) mot hennes muskel- og skjelett- og søvnproblemer, da dette medikamentet har mange uheldige bivirkninger. Dette vet selvfølgelig hennes egen lege mer om.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

har aldri hørt om disse medikamentene, men man skal alltid være forsiktig med å pøse på for mye med slikt. Å ta piller mot nakke, muskel og skjelettplager er sjelden en god løsning - det er bare å skyve problemene under teppet.  Hun bør heller finne ut hva disse plagene skyldes og prøve å finne en løsning på det - oppsøk fysioterapeut eller kiropraktor - de kan hjelpe henne med å løse opp eventuelle spenninger og gi henne råd om hvordan å unngå at spenningene kommer tilbake. Migrene kan komme av disse spenningene og mye stress f.eks.
Jeg har selv vært plaget med migrene, men det går heldigvis lengre og lengre mellom hver gang, men kommer gjerne hvis jeg stresser/grubler mye, spiser dårlig og drikker for lite.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Baah: sjekk rxlist.com for alle mulig legemidler.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Atacand mot migrene er i ferd med å bli en etablert behandling, og har effekt hos mange. Når det gjelder Sarotex, håper jeg dette er et supplement til, og ikke en erstatning for andre ikke-medikamentelle tiltak (livsstilsendringer) mot hennes muskel- og skjelett- og søvnproblemer, da dette medikamentet har mange uheldige bivirkninger. Dette vet selvfølgelig hennes egen lege mer om.

H

Takk for svar. Ja, det er bivirkningene til Sarotex jeg har blitt rimelig skeptisk til. Jeg tror faktisk ikke at hun har prøvd noen andre medikamenter mot nakke- og søvnproblemene sine. Hun skal riktignok ikke bruke så mye (10mg, såvidt jeg husker), men etter alt jeg har lest om akkurat det medikamentet (blant annet redusert livsgnist) er jeg rimelig skeptisk! Jeg begynte igår en triggerpunktmassasje på henne, i håp om at det vil fungere.

Migrene, nakke- og søvnproblemer henger ofte sammen med depresjon (noe jeg vet hun har slitt med), så det kan også en av grunnene til at hun bruker det. Forresten, er det i det hele tatt noe man kan gjøre for å motvirke kronisk høyt kortisolnivå?

Har du noen tips til andre medikamenter/tilskudd som kan hjelpe, uten så alt for ille bivirkninger?

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

har aldri hørt om disse medikamentene, men man skal alltid være forsiktig med å pøse på for mye med slikt. Å ta piller mot nakke, muskel og skjelettplager er sjelden en god løsning - det er bare å skyve problemene under teppet. Hun bør heller finne ut hva disse plagene skyldes og prøve å finne en løsning på det - oppsøk fysioterapeut eller kiropraktor - de kan hjelpe henne med å løse opp eventuelle spenninger og gi henne råd om hvordan å unngå at spenningene kommer tilbake. Migrene kan komme av disse spenningene og mye stress f.eks.
Jeg har selv vært plaget med migrene, men det går heldigvis lengre og lengre mellom hver gang, men kommer gjerne hvis jeg stresser/grubler mye, spiser dårlig og drikker for lite.

Ja, det er jeg helt enig. Men hun har hatt migrene siden hun var atten, og har rimelig bred erfaring på hvordan hun kan begrense det (til anfall kanskje hver tredje uke). De verste anfallene varer ofte i tre dager hvor det er å ligge rett ut på senga, uten å klare å spise noe særlig ol..

Men jeg er selvsagt enig med deg at medikamenter er siste utvei.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Baah: sjekk rxlist.com for alle mulig legemidler.

Takker. Smiley

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Baah: ja kjipt å bli så dårlig..men i det lange løp er ikke medisiner den besteløsningen uansett. Du sier hun har vært mye deprimert...da er mitt råd at hun bør finne ut hva som er årsaken til dette - snakke med profesjonelle og kanskje finne ut hva som forårsaker migrenen. Hvis hun får jobbet med o får bukt på de faktorene som gjør henne deprimert - iaf blir klar over dem så kanskje migreneanfallene blir mindre/sjeldenere.

Kan du noe om triggerpunkmassasje? Man skal alltid være litt forsiktig med massasje hvis man ikke kan så mye om det- men lett berøring og omsorg er alltid bra Wink
Hun kan jo prøve akupunktur...jeg har hatt god effekt av det i forhold til min astmabl.a iaf.
Ellers kan jo det å ta seg et avslappende bad med gode oljer med jevne mellomrom ha god effekt på velvære og avspenning ( velvære også viktig for å ha det bra Smiley)


Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Baah: ja kjipt å bli så dårlig..men i det lange løp er ikke medisiner den besteløsningen uansett. Du sier hun har vært mye deprimert...da er mitt råd at hun bør finne ut hva som er årsaken til dette - snakke med profesjonelle og kanskje finne ut hva som forårsaker migrenen. Hvis hun får jobbet med o får bukt på de faktorene som gjør henne deprimert - iaf blir klar over dem så kanskje migreneanfallene blir mindre/sjeldenere.

Kan du noe om triggerpunkmassasje? Man skal alltid være litt forsiktig med massasje hvis man ikke kan så mye om det- men lett berøring og omsorg er alltid bra Wink
Hun kan jo prøve akupunktur...jeg har hatt god effekt av det i forhold til min astmabl.a iaf.
Ellers kan jo det å ta seg et avslappende bad med gode oljer med jevne mellomrom ha god effekt på velvære og avspenning ( velvære også viktig for å ha det bra Smiley)

Ja, hun har vært litt hos fagfolk, og er litt oppdatert på seg selv. Ja, det er nok en klar sammenheng mellom depresjon og migrene, så hun kan nok hente en del der, ja.

Jeg er nok ingen ekspert på massasje, nei. Men jeg har brukt de samme prinsippene på skulderen min med gode resultater. Det skal nok godt gjøres å gjøre stor skade på den måten, vil jeg tro (PS! Jeg bruker ikke nåler Wink). Jeg bruker en hard kule, på størrelse med en sprettball til å melke triggerpunktene. Jeg har faktisk ganske stor tro på det, da jeg har hørt veldig mange positive resultater av det.

Her er en veldig, veldig fin tråd: http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp?ForumID=1&TopicID=586&SearchPagePosition=1&search=triggerpunkt+melke&searchMode=allwords&searchIn=Thread&forum=0&searchSort=dateDESC&ReturnPage=Search


Ja, avslappning og velvære er god medisin. Hun får nok prøve å bruke mer tid på seg selv. Smiley


Jeg er helt enig at hun bør begrense bruken av medikamenter så mye som mulig. Håper triggerpunkt massasjen kan hjelpe.

Takk for svar forresten. Smiley

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Må lese igjennom den tråden senere Cheesy Men har aldri hørt at man bruker ball for å massere triggerpunkt. Hver muskel har gjerne sine faste triggerpunkt ("sammlingssted" for smerte kan man si) Disse triggerpunktene finnes det kart over. Det vanlige er å trykke  direkte på disse...holde en stund og så slippe. ( iaf det lille av triggerpunkt jeg har lært) Treffer man et riktig triggerpung vil pas. kjenne en utstrålende smerte med en gang og etterhvvert er planen at denne smerten skal gi seg...

Men ellers veldig snillt at du prøver å hjelpe henne. Ofte kan lett berøring være den beste medisin Smiley

Vil absolutt nok en gang anbefale at hun prøver akupunktur. ( hvis hun tør å la seg stikke av nåler da). Litt skummelt første gang, men det er ikke så ille som mange tror. Hun må bare passe på at hun går til en godkjent akupunktur.

Ellers hvis du vil lære mer om massasje og velvære kan jeg anbefale to bøker : Massasje av clare maxwell hudson og spa av sian rees.

har bestillt en bok om askupressure nå ( samme som akupunktur uten nåler Smiley) ...den kan jo kanskje være verdt en kikk. Har ikke fått den enda så vet ikke, men hvis du er interessert så kan jeg fortelle litt om den når jeg får den Smiley

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Må lese igjennom den tråden senere Cheesy Men har aldri hørt at man bruker ball for å massere triggerpunkt. Hver muskel har gjerne sine faste triggerpunkt ("sammlingssted" for smerte kan man si) Disse triggerpunktene finnes det kart over. Det vanlige er å trykke  direkte på disse...holde en stund og så slippe. ( iaf det lille av triggerpunkt jeg har lært) Treffer man et riktig triggerpung vil pas. kjenne en utstrålende smerte med en gang og etterhvvert er planen at denne smerten skal gi seg...

Men ellers veldig snillt at du prøver å hjelpe henne. Ofte kan lett berøring være den beste medisin Smiley

Vil absolutt nok en gang anbefale at hun prøver akupunktur. ( hvis hun tør å la seg stikke av nåler da). Litt skummelt første gang, men det er ikke så ille som mange tror. Hun må bare passe på at hun går til en godkjent akupunktur.

Ellers hvis du vil lære mer om massasje og velvære kan jeg anbefale to bøker : Massasje av clare maxwell hudson og spa av sian rees.

har bestillt en bok om askupressure nå ( samme som akupunktur uten nåler Smiley) ...den kan jo kanskje være verdt en kikk. Har ikke fått den enda så vet ikke, men hvis du er interessert så kan jeg fortelle litt om den når jeg får den Smiley

Ja, Børge forklarer det godt i den tråden. Han referer til en bok som visstnok er ganske bra der og, skrevet av en fyr som visstnok skal være helt gud innenfor det emnet.

Ja, det gjør ekstremt vondt i starten, det har jeg selv erfart. Men etterhvert går det over som du sier, da man får stimulert det og blodgjennomstrømmningen blir bedre.

Nåler er nok litt bedre, men jeg tror hun har fått litt skrekk da hun leste om en som hadde blitt lam av et feilstikk i ryggen.

Smiley

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Nettopp derfor man må gå til folk som har godkjenning for å drive med akupunktur! Men hvis man skal gå rundt å være redd for alt som kan gå galt fordi man har hørt slike historier om akupunktur eller andre ting...ja da er man vel egentlig nokså ferdig.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Nettopp derfor man må gå til folk som har godkjenning for å drive med akupunktur! Men hvis man skal gå rundt å være redd for alt som kan gå galt fordi man har hørt slike historier om akupunktur eller andre ting...ja da er man vel egentlig nokså ferdig.

Hehe, det er sant. Men vi får fortsette triggerpunktmassasjen min nå med det første, så får se etterhvert, om hun tør å ta turen til en "stikker".

Utlogget Doc

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Hei,
Ei dame i femtiårene jeg kjenner har startet med disse medikamentene nå. Jeg lurer på om noen har noen umiddelbare innvendinger på det (erfaringer e.l.).

Hei,

Nå sitter jeg her og lurer fært på hvorfor din bekjent fikk atacand mot migrene, rygg og nakkeproblemer?? Atacand er annenlinjes blodtrykksbehandling.....og ikke indisert mot det denne damen har utifra hva du her skriver. Hjelp meg her??

Sarotex er antideppressiva, den er forholdsvis sterk og har en sterk sederende effekt....og derfor skal den ikke være førstevalget hos eldre. Den brukes først og fremst ved agitert-engslige depresjoner, men hjelper også mot kroniske smerter og nattlig vannlatningsproblemer.

Men du....hvia dama ikke har høyt blodtrykk så skal hun ikke ha atacand!!!!



antihypertensjonsbehandling

Utlogget Doc

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Atacand mot migrene er i ferd med å bli en etablert behandling, og har effekt hos mange. Når det gjelder Sarotex, håper jeg dette er et supplement til, og ikke en erstatning for andre ikke-medikamentelle tiltak (livsstilsendringer) mot hennes muskel- og skjelett- og søvnproblemer, da dette medikamentet har mange uheldige bivirkninger. Dette vet selvfølgelig hennes egen lege mer om.

H

hei hitman!

er det sant det med atacand og migrene? har angitensin 2 reseptor blokkere effekt ved migrene? dette er noe nytt for meg....snakker vi om samme preparat? hvor får jeg info om dette?
vh

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!