Dorian Yates gir Mentzer mye av æren pga av at han kom så langt som han gjorde i BB-verden! Og Dorian Yates trening er definitivt HIT-trening! 1 set til failure etter enten 1 eller flere oppvarmingset... Har lest bøkene hans samt sett videoen + at jeg leste det han skrev i Flex i mange år....
Selvom Joe Weider hater Mentzer pga av hans anklagelser når det gjelder mr. Olympia i 1980, så tilegenet Dorian Mentzer mye av æren for fremgangen han i Weiders blader... Get the facts right Tric....
Kan jo forsåvidt være enig i at Dorians trening ser lik Menzers HIT-tilnærming PÅ PAPIRET. Men når du ser hvor mange OG tunge oppvarmingssett Dorian reellt sett kjører fram mot makssettet - som ofte ikke bestod av mer enn 4-8 repper iblandet forced reps så kan en jo spørre seg hvor mye som er igjen av den orginale HIT. At fire av settene før failuresettet ikke var til failure er jo for pokker helt vanlig i mange av dagens filosofier også. I tillegg kjørte han flere øvelser/muskelgruppe fy fy!!!! Egentlig er det jo et under at han vokste i det hele tatt.

Når det gjelder Treners kommentar vedr. skader ved HIT, så kan jeg bare henge meg på den - i allefall dersom du kjører slik Menzer foreskriver. Det er en myte at HIT gir lavere skaderisiko. Det er i tillegg totalt ulogisk at det skal være mindre skaderisk i å nesten gå rett på et "all-out"-sett enn å trappe gradvis opp mot en "maksvekt".
Når det gjelder Weider og Menzer sitt forhold så kjenner ikke jeg alle de delikate detaljene, men det som er sikkert er at Menzer- og det har nå en gang Menzer selv sagt i intervjuer - var ravende psykotisk på slutten av 70- og det meste av 80-tallet. Da han i tillegg var tungt avhengig av diverse droger - spess amfetamin. Dersom du har sett den siste filmen hans så ser det ikke ut til at han var helt fri fra drogene på slutten heller........ Rene karikaturen på en eks heroinist......
Akkurat den filmen var for øvrig ikke noen god avslutning for hans deltagelse i HIT-hysteriet......... makkverk!!!!!
At han i tillegg arbeidet for div konkurrerende magasiner bidro sikkert også til at tonen var noe anspent. At Weider er en slem gutt betviles imidlertid ikke.....
Du beskylder meg for å ha manglende kunnskaper - greit nok. Når det gjelder meg og facts så må det jo bare erkjennes at det er haugevis av saker og ting jeg ikke har lest eller hørt om. Det jeg imidlertid kan skilte med er ganske mye egenerfart dill og dall. Når en har trent mer eller mindre seriøst i 20 år og veiledet haugevis av personer både mht den ene og den andre treningsfilosofien (jada HIT også), så har jeg i alle fall rett til å mene noe om det jeg har egne erfaringer med - hmpf

I de nevnte artiklene er det som sagt masse teser som nærmest presenteres som verifiserte sannheter - da blr det etter min mening mye "søl"...... At den norske artikelen tilsynelatende er skrevet av en student indikerer om ikke annet noe om erfaringsgrunnlag...... (her kan jeg seff ta sykt feil...). At han presenterer seg som med.stud er jo også med på å underbygge litt dårlig selvtillit - kanskje jeg skulle begynne å tiluere meg som Dr.scient Tric - i grunn litt synd det ikke gir større troverdighet...... Jeg skal strekke meg til å være med på at det er en god oversettelse - og at det seff står mye bra der også.. Uansett burde han tatt ex-phil om igjen og hørt nøye etter hva som ble presentert i vitenskapsteorien.... I allefall mht å fremme påstander basert på vitenskaplige publikasjoner.......
Den ene av artiklene derimot var meget bra selv om den ikke ressulterte i noe konkret treningsopplegg
mvh
Tric