Skrevet av Emne: Les litt om HIT  (Lest 58984 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Les litt om HIT
« : 29. mars 2003, 13:35 »
http://www.trulyhuge.com/mm.html
http://www.ageless-athletes.com/flawed_training.shtml
http://www.members.shaw.ca/saskcoach/hit.htm
http://folk.uio.no/mortenma/HIT.htm (Norsk artikkel, svært bra!)

Dorian Yates, Mike Mentzer m.fl. trente etter HIT. Prøv det du også. Anbefales!
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Re:Les litt om HIT
« #1 : 30. mars 2003, 12:19 »
er ikke yates versjon litt annerledes.

Kjører endel "oppvarmingssett" som er ganske tunge. Så slik ut i blood and guts i hvertfall

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Les litt om HIT
« #2 : 30. mars 2003, 15:33 »
Nja, har ikke sett filmen hans men programmene og filosofien hans i boka Blood And Guts er HIT lignende.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Les litt om HIT
« #3 : 31. mars 2003, 12:09 »
http://folk.uio.no/mortenma/HIT.htm (Norsk artikkel, svært bra!)

Takk for det, Number1  Smiley
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:Les litt om HIT
« #4 : 31. mars 2003, 13:14 »
Det var mye søl der ja. den eneste av de artiklene som hadde noe for seg var etter min mening: http://www.ageless-athletes.com/flawed_training.shtml Den var til gjengjeld meget reflektert og bra.

Å påstå at Dorian Yates kjører etter et Mike Menzersk  HIT system er en grov missforståelse. Yates sin trening ligger langt nærmere en tradisjonell tilnærming enn en tradisjonell HIT-tilnærming. Den største likheten ligger muligens i forbindelse med treningsfrekvens tradisjonelt sett. Yates sin frekvens er forøvrig på linje med 99% av dagens treningsfilosofier der tanken er less is better......... mht frekvens om ikke annet.......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #5 : 31. mars 2003, 16:47 »
Mye rare påstander ja.....
Forøvrig så synes jeg det beste argumentet, for ikke å la HIT bli noe annet enn et av mange variasjonsprinsipp, er åpenbart: Det finnes INGEN bodybuildere, styrkeløftere eller idrettsfolk på høyt nivå noen plass, som har HIT som basis i treningen sin. Det er et faktum som taler for seg selv.
Forskningen som enkelte refererer til faller selvfølgelig helt igjennom i forhold til relevans for seriøse idrettsfolk, som har treningen som prioritet 1.

HIT har kun noe for seg dersom du har STORE begrensninger i tid du kan legge ned på trening, eller som variasjon i kortere perioder.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Viper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 495
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 495

Re:Les litt om HIT
« #6 : 31. mars 2003, 18:44 »
Jeg er litt enig i det "trener" sier, selv om jeg egentlig stiller et spørsmålstegn ved HIT prinsippet grunnet manglende kompetanse.... MEN.. virker det ikke litt puslete å f.eks trene to ganger i UKA når man holder på med HIT, når de fleste av de store bodybuilderne trener minst en gang, noen faktisk 2 ganger om DAGEN for å oppnå solide resultater.
1. Noen tanker/svar på dette?
2. Er det skadelig å trene til failure på samme muskel to ganger i uka?

Mvh
Our greatest glory is not in never falling,
but in rising everytime we fall...

-Confucius-

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Re:Les litt om HIT
« #7 : 31. mars 2003, 18:49 »
alt er individuelt guttær.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Les litt om HIT
« #8 : 31. mars 2003, 19:03 »
Mye rare påstander ja.....
Forøvrig så synes jeg det beste argumentet, for ikke å la HIT bli noe annet enn et av mange variasjonsprinsipp, er åpenbart: Det finnes INGEN bodybuildere, styrkeløftere eller idrettsfolk på høyt nivå noen plass, som har HIT som basis i treningen sin. Det er et faktum som taler for seg selv.
Forskningen som enkelte refererer til faller selvfølgelig helt igjennom i forhold til relevans for seriøse idrettsfolk, som har treningen som prioritet 1.

HIT har kun noe for seg dersom du har STORE begrensninger i tid du kan legge ned på trening, eller som variasjon i kortere perioder.

http://www.kalibergym.no/jon_morten_thomassen.shtml

Her blir det nevnt litt om hans treningsfilosofi...
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #9 : 31. mars 2003, 21:49 »
Hitman, Fobi er vel ikke rette beskrivelsen Smiley
Slik jeg ser det er denne problemstillingen kun relatert til kunnskap(teori og erfaring fra seriøse miljøer)
At HIT skulle være en gunstig modell for hvermannsen er jeg totalt uenig i. Dette selvfølgelig først og fremst knyttet til skaderisiko. Har vel selv lagt opp mellom 500 og 1000 programmer for folk på ulikt nivå de siste 10-15 årene  i tillegg til å jobbe opp mot prosjekter med styrketrening og livsstil/helse/motivasjon/skadeforebygging etc.
Selvfølgelig har jeg testet ut HIT prinsippet i kortere faser og ikke minst, sett mange som har fulgt prisippet. Det samme skjer hver gang: Stagnasjon- innslag av skader etc. Dette i et LENGRE perspektiv.


Nr.1
Thomassen, en hyggelig kar(de få gangene jeg har vekslet noen ord med han) har vel ikke bygd sin fysikk på HIT-trening først og fremst, etter det jeg vet.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #10 : 02. april 2003, 00:05 »
Hitman, Fobi er vel ikke rette beskrivelsen Smiley
Slik jeg ser det er denne problemstillingen kun relatert til kunnskap(teori og erfaring fra seriøse miljøer)
At HIT skulle være en gunstig modell for hvermannsen er jeg totalt uenig i. Dette selvfølgelig først og fremst knyttet til skaderisiko. Har vel selv lagt opp mellom 500 og 1000 programmer for folk på ulikt nivå de siste 10-15 årene  i tillegg til å jobbe opp mot prosjekter med styrketrening og livsstil/helse/motivasjon/skadeforebygging etc.
Selvfølgelig har jeg testet ut HIT prinsippet i kortere faser og ikke minst, sett mange som har fulgt prisippet. Det samme skjer hver gang: Stagnasjon- innslag av skader etc. Dette i et LENGRE perspektiv.


Nr.1
Thomassen, en hyggelig kar(de få gangene jeg har vekslet noen ord med han) har vel ikke bygd sin fysikk på HIT-trening først og fremst, etter det jeg vet.

Skader og stagnasjon ved HIT-type trening?? Da har de ikke absolutt ikke fulgt kriteriene til HIT-trening!

Stagnasjon er ikke noe spesielt fenomen når det gjelder HIT-trening, det skjer alle treningsformer såfremt det ikke introduseres variasjon...


Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #11 : 02. april 2003, 00:09 »
Det var mye søl der ja. den eneste av de artiklene som hadde noe for seg var etter min mening: http://www.ageless-athletes.com/flawed_training.shtml Den var til gjengjeld meget reflektert og bra.

Å påstå at Dorian Yates kjører etter et Mike Menzersk  HIT system er en grov missforståelse. Yates sin trening ligger langt nærmere en tradisjonell tilnærming enn en tradisjonell HIT-tilnærming. Den største likheten ligger muligens i forbindelse med treningsfrekvens tradisjonelt sett. Yates sin frekvens er forøvrig på linje med 99% av dagens treningsfilosofier der tanken er less is better......... mht frekvens om ikke annet.......

Dorian Yates gir Mentzer mye av æren pga av at han kom så langt som han gjorde i BB-verden! Og Dorian Yates trening er definitivt HIT-trening! 1 set til failure etter enten 1 eller flere oppvarmingset... Har lest bøkene hans samt sett videoen + at jeg leste det han skrev i Flex i mange år....

Selvom Joe Weider hater Mentzer pga av hans anklagelser når det gjelder mr. Olympia i 1980, så tilegenet Dorian Mentzer mye av æren for fremgangen han i Weiders blader... Get the facts right Tric....

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:Les litt om HIT
« #12 : 02. april 2003, 08:04 »
Dorian Yates gir Mentzer mye av æren pga av at han kom så langt som han gjorde i BB-verden! Og Dorian Yates trening er definitivt HIT-trening! 1 set til failure etter enten 1 eller flere oppvarmingset... Har lest bøkene hans samt sett videoen + at jeg leste det han skrev i Flex i mange år....

Selvom Joe Weider hater Mentzer pga av hans anklagelser når det gjelder mr. Olympia i 1980, så tilegenet Dorian Mentzer mye av æren for fremgangen han i Weiders blader... Get the facts right Tric....

Kan jo forsåvidt være enig i at Dorians trening ser lik Menzers HIT-tilnærming PÅ PAPIRET. Men når du ser hvor mange OG tunge oppvarmingssett Dorian reellt sett kjører fram mot makssettet - som ofte ikke bestod av mer enn 4-8 repper iblandet forced reps så kan en jo spørre seg hvor mye som er igjen av den orginale HIT. At fire av settene før failuresettet ikke var til failure er jo for pokker helt vanlig i mange av dagens filosofier også. I tillegg kjørte han flere øvelser/muskelgruppe fy fy!!!! Egentlig er det jo et under at han vokste i det hele tatt.  Wink

Når det gjelder Treners kommentar vedr. skader ved HIT, så kan jeg bare henge meg på den - i allefall dersom du kjører slik Menzer foreskriver. Det er en myte at HIT gir lavere skaderisiko. Det er i tillegg totalt ulogisk at det skal være mindre skaderisk i å nesten gå rett på et "all-out"-sett enn å trappe gradvis opp mot en "maksvekt".

Når det gjelder Weider og Menzer sitt forhold så kjenner ikke jeg alle de delikate detaljene, men det som er sikkert er at Menzer- og det har nå en gang Menzer selv sagt i intervjuer - var ravende psykotisk på slutten av 70- og det meste av 80-tallet. Da han i tillegg var tungt avhengig av diverse droger - spess amfetamin. Dersom du har sett den siste filmen hans så ser det ikke ut til at han var helt fri fra drogene på slutten heller........ Rene karikaturen på en eks heroinist......  Grin  
Akkurat den filmen var for øvrig ikke noen god avslutning for hans deltagelse i HIT-hysteriet......... makkverk!!!!!

At han i tillegg arbeidet for div konkurrerende magasiner bidro sikkert også til at tonen var noe anspent. At Weider er en slem gutt betviles imidlertid ikke.....

Du beskylder meg for å ha manglende kunnskaper - greit nok. Når det gjelder meg og facts så må det jo bare erkjennes at det er haugevis av saker og ting jeg ikke har lest eller hørt om. Det jeg imidlertid kan skilte med er ganske mye egenerfart dill og dall. Når en har trent mer eller mindre seriøst i 20 år og veiledet haugevis av personer både mht den ene og den andre treningsfilosofien (jada HIT også), så har jeg i alle fall rett til å mene noe om det jeg har egne erfaringer med - hmpf  Angry

I de nevnte artiklene er det som sagt masse teser som nærmest presenteres som verifiserte sannheter - da blr det etter min mening mye "søl"...... At den norske artikelen tilsynelatende er skrevet av en student indikerer om ikke annet noe om erfaringsgrunnlag......  (her kan jeg seff ta sykt feil...).  At han presenterer seg som med.stud er jo også med på å underbygge litt dårlig selvtillit - kanskje jeg skulle begynne å tiluere meg som Dr.scient Tric - i grunn litt synd det ikke gir større troverdighet...... Jeg skal strekke meg til å være med på at det er en god oversettelse - og at det seff står mye bra der også.. Uansett burde han tatt ex-phil om igjen og hørt nøye etter hva som ble presentert i vitenskapsteorien.... I allefall mht å fremme påstander basert på vitenskaplige publikasjoner.......
Den ene av artiklene derimot var meget bra selv om den ikke ressulterte i noe konkret treningsopplegg


mvh
Tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget shivac

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

Re:Les litt om HIT
« #13 : 02. april 2003, 10:05 »
Forstår ikke åssen jeg skal få de øktene på under en time jeg altså. Men nå skal jeg ta meg skikkelig sammen å få det til! Skal handle meg en del glukose sirup og kutte ned øvelser og ta kortere pauser. No more shitchat også!

Er det andre som har dette problemet ?

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #14 : 02. april 2003, 12:56 »
Henger meg på Tricepsman angående kommentar om vitenskapsteori. Har du noen vekttall her, så VET du hvor syltynne påstandene om HIT`s faktagrunnlag er.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!