Skrevet av Emne: Ondt i ryggen under skulderbladene.  (Lest 12223 ganger)

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Ondt i ryggen under skulderbladene.
« #30 : 05. februar 2005, 01:15 »
hehe..Ja, men det er jo egentlig ikke noe å bli skremt av. Det er jo som regel ikke farlig, bare vondt! Alle får jo slitasje og en eller annen skade på mellomvirvelskivene opp gjennom livet, det er ikke til å unngå. Men det er jo ikke alle som kjenner noe særlig til det. Men når det begynner å gjøre vondt, så er det jo ikke så dumt å få det behandla.

Farlig er det først hvis det er en større protrusjon, en prolaps, og når denne presser veldig bakover mot ryggmargen slik at man f.eks. ikke har kontroll med avføring etc. Det skjer ikke så ofte.

Når det ellers presser mer ut til siden og mot nerverøtter slik at man mister sensibilitet eller kraft i muskler, så er jo ikke det så heldig det heller akkurat, men ofte går det over med hvile, avlastning og progredierende aktivitet evt i kombinasjon med en form for behandling.

Er fysioterapeut til daglig, og driver med undersøkelse og behandling av all slags skader og plager i muskelskjelettsystemet.

Av en eller annen grunn er det vanskelig å la være å svare på endel innlegg her..Men mange kunne jo spart seg for en masse hodebry om de rett og slett gikk til en offentlig godkjent og profesjonell terapeut for å få klarhet i hva skaden gjelder...Det trenger ikke være så dyrt heller. 110,- for lege som skriver ut henvisning, og hos fysioterapeut og kiropraktor så får man jo dekt en masse av trygden i tillegg!!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Ondt i ryggen under skulderbladene.
« #31 : 18. februar 2005, 14:14 »
PP - skjønnte at du måtte være noe fysioterapeut eller noe sånnt ja Wink
Jobbet lenge eller?
Måtte forhøre meg litt om dette du sa om at porlaps i thorakalen var så vanlig - men ene læreren min var iaf ikke enig med deg der. Heller ikke at lumbalporlaps gikk så lett tilbake av seg selv.... men men.

er ellers enig med det siste du skrev - at folk heller bør oppsøke godkjente terapeuter istedet for å kanskje bruke masse dyrebar tid ( med hensyn til skaden) på å spørre ut folk her inne. Fryktelig å vanskelig å stille en diagnose over nett forresten.

Trives du som fysioterapeut forresten?

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Ondt i ryggen under skulderbladene.
« #32 : 22. februar 2005, 09:43 »
PP - skjønnte at du måtte være noe fysioterapeut eller noe sånnt ja Wink
Jobbet lenge eller?
Måtte forhøre meg litt om dette du sa om at porlaps i thorakalen var så vanlig - men ene læreren min var iaf ikke enig med deg der. Heller ikke at lumbalporlaps gikk så lett tilbake av seg selv.... men men.

er ellers enig med det siste du skrev - at folk heller bør oppsøke godkjente terapeuter istedet for å kanskje bruke masse dyrebar tid ( med hensyn til skaden) på å spørre ut folk her inne. Fryktelig å vanskelig å stille en diagnose over nett forresten.

Trives du som fysioterapeut forresten?

Trives godt som fysioterapeut. Hva driver du og utdanner deg til?

Det er endel kontrovers om prolaps/ikke-prolaps i ryggen. Skiveskader er udiskutabelt noe som er meget vanlig, og dette kan man verifisere med MR, røntgen og ved kirurgiske inngrep. Det var dette som la grunnlaget for ortopedisk medisin a.m. Cyriax, og som er grunnlaget for stort sett all vitenskapelig klinisk testing som foregår idag. Men endel retninger har utviklet seg på annet grunnlag, samt at endel retninger har utviklet seg og "glemt" sitt egentlige grunnlag. Dermed oppstår det endel krangling om hva som er hva. Endel retninger mener også at man kan palpere seg fram til diagnoser, noe som er høyst diskutabelt, da det er ca 7-8% sjanse for at palpasjonsdiagnosen er riktig.
Så ikke stol for mye på lærerne, det er i litteraturen og i forskningsartikler du finner den sikre kunnskap!!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget pumpitup

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

SV: Ondt i ryggen under skulderbladene.
« #33 : 29. mars 2005, 20:53 »
Hvordan går det med deg?
Sitter her med smerter under venstre skulderblad. Har også nerveutståling og maur ut i ve.tommel,peke og lang-finger.
Har fått påvist prolaps i C5/6-C6/7 jeg.
(les innlegget "prolaps i nakken" på side 1)
Ps. ikke for å skremme, men ta MR-scanning hvis plagene er der fortsatt!




Jeg har faktisk hatt en halveis "sovende" lillefinger i fire dager nå. Er det noe farlig? Skal jeg bare vente?

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Ondt i ryggen under skulderbladene.
« #34 : 29. mars 2005, 20:55 »
Hvordan går det med deg?
Sitter her med smerter under venstre skulderblad. Har også nerveutståling og maur ut i ve.tommel,peke og lang-finger.
Har fått påvist prolaps i C5/6-C6/7 jeg.
(les innlegget "prolaps i nakken" på side 1)
Ps. ikke for å skremme, men ta MR-scanning hvis plagene er der fortsatt!

Synd å høre det med deg. Plagene ble heldigvis borte kjapt hos meg.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Ondt i ryggen under skulderbladene.
« #35 : 31. mars 2005, 10:34 »
Hvordan går det med deg?
Sitter her med smerter under venstre skulderblad. Har også nerveutståling og maur ut i ve.tommel,peke og lang-finger.
Har fått påvist prolaps i C5/6-C6/7 jeg.
(les innlegget "prolaps i nakken" på side 1)
Ps. ikke for å skremme, men ta MR-scanning hvis plagene er der fortsatt!

Smerter under skulderbladet, akkurat som man kan forvente av et prolaps! Selv om det er mange som vil påstå at det bare er en "muskelstrekk" du har pådratt deg...Muskelstrekk er overvurdert!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!