Skrevet av Emne: slå hardt.  (Lest 22798 ganger)

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:slå hardt.
« #60 : 01. oktober 2003, 07:43 »
... jeg skjønner hva han mente han som viste meg dette forumet og sa at intelligensnivået ikke var helt så høyt som testosteronnivået...

jeg sammenlignet bare hans råd om tricepstrening med alle de ironiske morsomhetene om "haha, du kan trene knebøy".. for føttene _er_ faktisk veldig viktig for å få slagstyrke.. og jeg ville heller trent rotasjonsmuskulatur  i hofte/mage /skulderpartiet enn noe annet..
hva er det du trener da? selv trener jeg kickboxing og boksing, og boksetreneren min sa at eksplosiv benkpress er bra for slaget. Hva slags slag slår du når du bruker et ekslosivt frasspark? rotasjon i hoftene osv. er viktig, men jeg bruker aldri noe voldsomt fraspark i slagene mine. Er det karate du trener? Der sparker de fra mens de går fram i stiv stil og slår. Husk: her snakker vi om skikkelige slag, ikke fancy-jalla-ubrukelige-ballètaktige karateslag.

Kan ikke du fortelle meg hvor og hvem som trener deg?

har over 10 år på nasjonalt topp nivå
har trent med landslagtrenere i både boksing og kickboxing.
Du slår kansje 1-3 slag harde ved strek triceps/bryst. men du slår hardere og flere harde slag før utmattelse tar deg ved å bruke hofter/ ben ( kroppsrotasjon).
KNEBØY ER FASITØVELSEN !!!
men det selvfølgelig viktig med styrke i alle deler av kroppen. Og da tren opp til eksplosiv musklatur og ikke "pump" musklatur som kroppsbggere har.



Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:slå hardt.
« #61 : 01. oktober 2003, 10:21 »
jeg har aldri sagt at kroppsrotajon ikke er viktig, men reagerte på påstanden om å bruke et voldsomt fraspark når man slår. Han sa man skulle trene knebøy for frasparkene. Sånn JEG forstår fraspark, er det slik de gjør i f.eks sprinting når startskuddet går, eller i karate når de går fremover og slår. I boksing roterer man hoftene,løfter/vrir hælen i f.eks en rett høyre, men man bruker ikke voldsomt fraspark.

sjokk og vantro

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:slå hardt.
« #62 : 01. oktober 2003, 12:54 »
"frasparket" er mellom ca 25-40% av en rett høyre, avhengig av teknisk dyktighet osv.

at knebøy er "fasitøvelsen" kan vel diskuteres... styrkerykk og andre mere hamstring-dominante øvelser bør også være med.

de som anbefaler kun press-øvelser for trening av slag viser at de har liten forståelse for hvordan et slag som f.eks en rett høyre fungerer/ skal fungere.
question everything

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:slå hardt.
« #63 : 01. oktober 2003, 14:08 »
du har rett, knebøy er ingen fasit øvelse men en seriøs utøver burde innkludere dette i styrkeprogrammet

jeg er også glad i øvelser som rykkdrag og frivendinger, dette gir meg mye også når det gjelder trening av nervesystemet (styring av musklaturen, viktig å ha skikkelig avfyrringsystem slik at all musklatur jobber sammen)



Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:slå hardt.
« #64 : 01. oktober 2003, 15:37 »
jeg trener thaiboxing stående jeg.. om dere kaller det en "jallating" får være deres sak.. Wink


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:slå hardt.
« #65 : 01. oktober 2003, 16:00 »
hehe,thaiboxing er "godkjent". Bedre stående-kampart finner man ikke. Har bare vært fovirret hva som ble ment med fraspark.
sjokk og vantro

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:slå hardt.
« #66 : 01. oktober 2003, 21:25 »
ok, hvis du tror du har slått. uten noen gang å ha brukt lår/legg og hofte.. så tror jeg du må revidere teknikken din en smule.. ok? Smiley


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:slå hardt.
« #67 : 01. oktober 2003, 23:13 »
herregud,såklart bruker jeg lår/legg/hofte! har jeg sagt noe annet? jeg bare misforsto hva du mente med fraspark! greit?
sjokk og vantro

Utlogget xerion

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 396
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 396

  • kroppen min er som chili.. STERK!
Re:slå hardt.
« #68 : 01. oktober 2003, 23:39 »
skal du i det hele tatt slå så sørg for at du har strak arm og ikke bøy håndleddet, får et bedre slag da og evt. sterkere. Vet også at et slag rett fram mot f.eks ansiketet er vanskligere å blokkere enn et slag fra siden(kung fu erfaring), hvis du skjønner..?

men slå heller innen kampsport/konkurranse, ikke i f.eks byen osv. Glattcella er ikke akkurat en suite for å si det sånn Wink

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:slå hardt.
« #69 : 02. oktober 2003, 15:09 »
bøyer du håndleddet når du slår skader du deg.. men å rette ut albuen 100% er heller ikke å anbefale.. prøv rundt 95%


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:slå hardt.
« #70 : 15. oktober 2003, 11:11 »

Kan ikke du fortelle meg hvor og hvem som trener deg?

har over 10 år på nasjonalt topp nivå
har trent med landslagtrenere i både boksing og kickboxing.
Du slår kansje 1-3 slag harde ved strek triceps/bryst. men du slår hardere og flere harde slag før utmattelse tar deg ved å bruke hofter/ ben ( kroppsrotasjon).
KNEBØY ER FASITØVELSEN !!!
men det selvfølgelig viktig med styrke i alle deler av kroppen. Og da tren opp til eksplosiv musklatur og ikke "pump" musklatur som kroppsbggere har.



Se der ble kroppsbyggeren fornærmet også...... endelig!
Eksplosiv styrke hjelper vel lite dersom den ikke er utholdende repeterbar - med mindre en treffer gruelig på ett av de første forsøkene da.... Det finnes nok av boksere som har voldsom hastighet og kraft bak slagene, men som ikke greier å levere så fælt mange av dem...... En mann med fornavn Mike er vel en eksponent for den noe mindre utholdende varianten men som har, slik jeg som amatør ser det, ekstrem effektiv kraftoverføring helt fra storetåa og opp i ringefingerknoken......

Innen vekttreningen kallles det vel ofte "speed strength" det du som bokser el.l. er ute etter.
Jeg tror ikke standard kroppsbygging er det verste en kan gjøre mht å få god punch, til det er forskjellene fra ren eksplosiv trening for liten. Dessuten er eksplosiv trening i seg selv et viktig moment i et helhetlig byggeprogram. De bokserne og kick-bokserne som trener på mitt gym trener slik jeg vurderer det på rent byggervis, men i langt mindre doser seff, samt all den andre bokserelaterte treninga i tillegg.

At knebøy og markløft er nøkkeløvelser for et maksslag er vel hevet over tvil.
For en god jabb så vil jeg tro det er viktigere med f.eks benk (styrker triceps, biceps, skuldre og bryst) pluss god tverrmuskulatur i magen.

For meg virker det som om slagstyrken, sett bort fra den vekt en kan legge bak slaget,  er bortimot gitt genetisk for enkelte boksere og at forbedringsportensialet ofte er marginalt.

Kraften i slaget er jo en funksjon av vekten og hastigheten. Vekten mht den vekt en greier å legge bak slaget direkte kan en jo gjøre noe med, men hastigheten er nok ikke like lett å forbedre vesentlig så lenge teknikken/kraftoverføringen er rimelig bra i utgangspunktet. En ser jo støtt boksere som har ekstrem hastighet i slagene, men der treffen ofte ser ut som en lett jabb, men enda oftere boksere som greier å legge stor vekt i slagene uten at de gjør voldsom skade , kanskje mest fordi motstanderen kan dempe av slaget mer effektivt.
De som greier å kombinere vekt med hastighet er de som gjør seriøs skade på motstanderen. Oscar i sine glansdager var ikke så verst i så henseende.....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:slå hardt.
« #71 : 15. oktober 2003, 14:01 »
Fedor Emelienko.. Cheesy og Mirko Crocop.. to gode eksempler på slagkraft.. Wink

har en fitnessutøver der jeg trener, hans problem er at han trenger så utrolig mye oksygen for å drive den store muskelmassen, så han blir fort full av melkesyre..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:slå hardt.
« #72 : 15. oktober 2003, 17:42 »
"Jeg tror ikke standard kroppsbygging er det verste en kan gjøre mht å få god punch, til det er forskjellene fra ren eksplosiv trening for liten"

tradisjonell kroppsbygging er nærmest motpolen til eksplosiv trening.

"For meg virker det som om slagstyrken, sett bort fra den vekt en kan legge bak slaget,  er bortimot gitt genetisk for enkelte boksere og at forbedringsportensialet ofte er marginalt."

uvitne boksetrenere kan være årsaken til denne feilaktige observasjonen  Smiley


question everything

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:slå hardt.
« #73 : 15. oktober 2003, 17:46 »
Fedor Emelienko.. Cheesy og Mirko Crocop.. to gode eksempler på slagkraft.. Wink

har en fitnessutøver der jeg trener, hans problem er at han trenger så utrolig mye oksygen for å drive den store muskelmassen, så han blir fort full av melkesyre..

eller han har kanskje bare lav melkesyreterskel?
det finnes nok av utøvere med stor muskelmasse (er fitnessutøvere egentlig i denne kategorien???) med stor anaerob kapasitet. Ta f.eks bryting/judo i de største vektklassene, da ser en fort at "musclebound" myten ikke stemmer...
question everything

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:slå hardt.
« #74 : 15. oktober 2003, 18:08 »
Kjøp deg bruce lee sin basic training bok!Der står det sinnsykt mye om hvordan man får styrke, hurtighet og teknikk i slag. Hvis du har sett noen dokumentar filmer om han, så ser du at han har trent riktig.... boka koster ca 150 spenn mener jeg å huske
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!