Skrevet av Emne: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?  (Lest 83036 ganger)

Utlogget getfatordietrying

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #75 : 21. mai 2008, 22:00 »
Slutningen man kan trekke er at overflødig protein gjør at nyrene jobber hardere enn en ideell* diett. Spiser man for mye raske karbohydrater jobber også nyrene _hardere_. Hvor hardt, og hvor skadelig det er, er individuelt.
*ideell= man kun spiser akkurat de næringsstoffene man trenger => Perfekt absorbering og optimal prosessering.


Det er viktig å presisere at kroppen resirkulerer proteiner, på lik linje med mye annet. Man har sett at en _gjennomsnittlig_ person trenger 400 gram protein hver eneste dag, hvor >75% av dette resirkuleres. Ubrukelige og overflødige aminosyrer skilles ut i urinen. Kroppens celler produserer egne aminosyrer ut fra retningslinjer fra ditt arvestoff (DNA+RNA=mRNA). Den resterende mengde må altså tilføres gjennom kostholdet; essensielle og ikke-essensielle aminosyrer. Vektlegg proteinkvalitet og ikke kvantitet.

Utlogget Runar123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #76 : 30. desember 2008, 02:45 »
Proteinpuvler i seg selv er ikke farlig. Men overdrevent inntak av proteiner kan gå ut over nyrene, leveren og skjelettet. Dette er selvsagt bare ved ekstremt inntak.

Utlogget Ocs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #77 : 30. desember 2008, 02:47 »
logisk^^:)
184 høy
80 kg

Driver aktivt med friidrett og styrketrening.

Utlogget eggjon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #78 : 19. juli 2009, 12:13 »
Man må huske det at Norge selger ikke noe i butikkene som ikke er bra for kroppen ved normal bruk, men det er viktig å skille normal og ekstrem bruk. Mageproblemer kan man få av alt kosttilskudd man tar, og spesielt kreatin! Husk å drikk veldig mye generelt, men ekstra mye ved inntak av tilskudd. Når det er sagt, så skal ikke proteinpulver erstatte noen kost, og tas derfor ikke så mange ganger i løpet av en dag. 2 ganger om dagen er nok hvis man spiser proteinholdig mat i tillegg.

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #79 : 28. september 2009, 23:26 »
Noen som har svar på at jeg etter å ha brukt Whey Tech fra PF i 3 uker har fått smerter i nyrene? Er ganske sikker på at det var pga tilskuddet siden jeg kuttet det ut etter å ha hatt smerter en stund, også prøvde jeg igjen, men samme problemet. Kan umulig ha vært noe annet? Må også få med at jeg faktisk dro til legen og tok urinprøver, blodprøver og ultralyd. Fikk som svar at jeg har 100% friske nyrer, og intet som tydet på at jeg hadde mye protein i urinen (noe i den dur). Det er altså ikke skadelig, men hva er svaret på smertene mine?
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget dinos

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #80 : 02. oktober 2009, 17:22 »
3 åringen min spiser protein pulver m sjokomelken han,inkkeno problem i det hele tatt

det kroppen ikke vil ha kvitter den seg med/tar ikke opp

ska tidlig krøkes

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #81 : 03. oktober 2009, 17:07 »
Beklager bump, og jeg beklager hvis spørsmålet er besvart, men er det noen som har noen kilder til alle disse undersøkelsene som bekrefter at proteinpulver ikke er farlig for lever, nyrer, eller hva det nå enn kunne være farlig for? Jeg har lest mye om temaet, og mange sier "det er vitenskapelig dokumentert at det ikke er skadelig", men det er ingen som viser til denne dokumentasjonen.

Utlogget ja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #82 : 06. oktober 2009, 07:11 »
Registrerte i vg på søndag, at det ble konkludert med at proteintilskudd ikke var nødvendig for de aller fleste folk, og at det også kunne være skadelig osv.. fremdeles bare tull?

Uansett, så tar jeg bare litt prots etter trening, så slipper vel unna noe trøbbel selv hvertfall, hehe: )

Norske medier som består av kun venstrevridde jobber hardt for å feminisere menn i feminismens navn har alltid og vil alltid komme med mest mulig negativ omtale om muskelbyggende preparater,om det måtte være testo tilskudd eller proteinpulver

ha det i bakhodet når du leser om slikt i media

som sagt,protein pulver er mat,mat er ikke skadelig og det er SELVSAGT proteiner i pulvere som TRENGS for å bygge,med mindre du har tid til å spise hele dagen og råd så trenger du ikke å tenke på pulveret

vil du gjøre det litt enklere og økonomisk for deg selv så er kanskje dette noe å vurdere så du er sikker på at du får i deg det nødvendige

jeg husker selv da jeg var overtrent 19 åring og vi faktisk ble merkbart mindre etter en stund med trening fordi kroppen spiser av musklene om ikke nok og riktig næring tilføres

Utlogget Andeduden

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #83 : 05. mai 2010, 22:17 »
Alt i moderasjon er vel det beste, kan huske å ha lest en artikkel om at store mengder protein førte til nyre og lever skader. Men hvor mye protein og hvor alvorlige skader det var snakk om husker jeg ikke.

Lett huske regel, ikke mer en 1 kilo protein per kilo kroppsvekt =P Over dette å det er nok et mirakel uten sakder.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #84 : 05. mai 2010, 22:22 »
Alt i moderasjon er vel det beste, kan huske å ha lest en artikkel om at store mengder protein førte til nyre og lever skader. Men hvor mye protein og hvor alvorlige skader det var snakk om husker jeg ikke.

Lett huske regel, ikke mer en 1 kilo protein per kilo kroppsvekt =P Over dette å det er nok et mirakel uten sakder.
Bullshit level defcon 5!!!!

Jeg har en nyre og min nefrolog finner ingen indikasjon på at høyt proteininntak er farlig selv for en som har bare en nyre. Likevel anbefaler han meg å være moderat, noe som i en nyrespesialist sin bok er 1,5 g/kg KV.

Og utsagn som " mener å ha lest" og  "syns å huske" kommer du ikke langt med i en alvorlig diskusjon.

Bla frem litt argumenter eller dokumentasjon i steden for svada.

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #85 : 05. mai 2010, 22:42 »
Lett huske regel, ikke mer en 1 kilo protein per kilo kroppsvekt =P

Så jeg skal ha i meg 85 kg protein idag altså? hehe. den blir tøff

Utlogget jekkern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #86 : 30. desember 2010, 20:32 »
og her kommer dokumentasjon,fant en it artikkel om dette temaet så vi får avklart den dumme myten der en gang for alle

 -Forsøk med rotter viste at dietter med 80% av den totale kalorimengden bestående av proteiner, medførte marginale, knapt påviselige, endringer i lever og nyrer. 
· Kroppsbyggere med inntak på 250-300 gram proteiner per døgn gjennom flere år, hadde overhodet INGEN påviselige forstyrrelser i lever/nyrer.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=488

and thats that!

bånn gass!!

Utlogget trikkern19

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 62
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 62

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #87 : 11. april 2011, 10:28 »
Da jeg var på mitt lokale treningsstudio snakker jeg med innhaveren å han snakket om at nyrene ikke er så glad i proteinpulver , noe i dette? Book

En kompis brukte kreatin og fikk dårlige lever og nyreverdier.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #88 : 11. april 2011, 10:39 »
En kompis brukte kreatin og fikk dårlige lever og nyreverdier.

Utlogget adfghsdgsfjsjrjrs

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 22

Sv: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #89 : 29. juli 2011, 19:25 »
Husker jeg var på kurs som handlet om ernæring på hund, og der hevdet en veterinær at dersom hunden inntok mer enn tre ganger så mye proteiner som fett, så ville nyrene omdanne proteiner til fett. Denne prosessen skulle visstnok skade nyrene.

Om det er det samme på mennesker veit jeg ingen ting om, men jeg prøver i hvert fall å ha en viss balanse mellom næringsgruppene.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!