Skrevet av Emne: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?  (Lest 83038 ganger)

Utlogget HOTSHOT

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 166

Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« : 14. januar 2005, 20:12 »
Da jeg var på mitt lokale treningsstudio snakker jeg med innhaveren å han snakket om at nyrene ikke er så glad i proteinpulver , noe i dette? Book
Can you feel the pump ?

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Nyreskader av proteinpulver
« #1 : 14. januar 2005, 20:14 »
Nope, bare vissvass det han sier.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #2 : 14. januar 2005, 20:14 »
NEI !!!

Dette gidder jeg ikke å diskutere lenger. Dette er prøvd bevist ufattlig mange ganger, og det er IKKE FARLIG FOR FRISKE MENNESKER ! Det finnes forøvrig utallige diskusjoner om dette på forumet her. Fyren aner ikke hva han snakker om.


Måtte bare ha det ut..... Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HOTSHOT

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 166

SV: Nyreskader av proteinpulver
« #3 : 14. januar 2005, 20:29 »
Hmm får tro på det som blir sagt her da =)
Can you feel the pump ?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #4 : 14. januar 2005, 20:34 »
Les dette svaret som HITman ga i en annen tråd her. Dette setter en effektiv spiker i kista. Print det gjerne ut og vis det til han fyren du.... Smiley

Er hentet fra denne tråden her http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=17800.0 som jeg oppfordrer deg til å lese.





Må komme UAC i forsvar her, med den glimrende profilsignaturen til Caepp:

"Oppskriften på evig uvitenhet er å være fornøyd med de kunnskapene du har."

UAC har ikke påstått at spesialisten du snakker om ikke kan det han driver med, kun at han ikke har rett i en evt. påstand om at et høyt proteininntak er skadelig for lever og/eller nyrer. Jeg vet at det er mye rare og til dels fordommsfulle oppfatninger på området (jf. ernæringsdebatten, Atkins, Lindberg, m. m.), men faktum er at STUDIENE, altså DET VITENSKAPELIGE GRUNNLAGET på området peker i retning av at et høyt proteininntak IKKE er skadelig for en frisk lever eller friske nyrer, kun for en syk lever eller syke nyrer. Det er dessuten gjort MANGE studier på området! På dette grunnlaget trekker både UAC og jeg og flere her den KONKLUSJON at et høyt proteininntak sannsynligvis IKKE er skadelig. Hva slags konklusjon den spesialisten du snakker om trekker (hvis han har oppdatert seg på dette tross alt snevre området da, noe jeg ikke ser på som noen selvfølge at han har gjort) - blir hans sak!  Smiley

En presisjon til dette med LEVER: Hvis du har en uttalt LEVERSVIKT (oftest på grunn av mangeårig alkoholmisbruk), kan du risikere å pådra deg det vi på fagspråket kaller "leverkoma", og DA er en av behandlingsstrategiene å redusere proteininntaket, fordi leveren ikke klarer å ta hånd om omsetningen av aminosyrer på vanlig måte, slik at nivået av ammoniakk i blodet stiger dramatisk, som kan påvirke hjernen og gi hjerneskade. Men en frisk lever (som har stor reservekapasitet): Ingen fare!

En presisjon til dette med NYRER: Kreatinin (et omsetningsprodukt av kreatinfosfat fra muskulatur) er IKKE skadelig i seg selv, og et øket kreatininnivå i blod kan skyldes to ting:
1) Stor muskelmasse. Mer kreatinin går over i blodet enn vanlig på grunn av den store muskelmassen, og konsentrasjonen av kreatinin i blodet (men ingen skadelige stoffer altså!) øker lett. Helt vanlig, og ikke farlig.
2) Nyresvikt. Kreatinin er da en markør på nyrefunksjonen, og stiger (sammen med stigning i andre og SKADELIGE stoffer i blodet) med redusert nyrefunksjon. Årsaker til nyresvikt kan være sukkersyke, infeksjonssykdommer, autoimmune sykdommer (kroppens eget immunforsvar går til angrep på nyreceller), gifter m. m.

Ser du forskjellen her?

Men altså: Det er ikke bare spesialister som har "lov" til å trekke konklusjoner på bakgrunn av dokumentasjon som finnes, og vi har alle tilgang til slik dokumentasjon, og kan dermed trekke våre egne konklusjoner!!

H




Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #5 : 14. januar 2005, 20:45 »
Glimrende svar av HITman.

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Nyreskader av proteinpulver
« #6 : 14. januar 2005, 20:49 »
Dette spørsmålet kommer vel opp cirka en gang i måneden.  Smile

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #7 : 14. januar 2005, 21:08 »
Da jeg var på mitt lokale treningsstudio snakker jeg med innhaveren å han snakket om at nyrene ikke er så glad i proteinpulver , noe i dette? Book

Riktig det som gubbene over, sier her. Men er du igang med et plutselig bulkeregime, bruker masse kreatin og lever et "aktivt" uteliv som endel undommer gjør, så kan store mengder eksta protein gjøre sitt til at nyrer og lever kan slite litt. Særlig nyrer hvis du i tillegg drikker for lite vann og  bruker endel smertestillende i perioder.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Schjølberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

SV: Nyreskader av proteinpulver
« #8 : 14. januar 2005, 21:12 »


Riktig det som gubbene over, sier her. Men er du igang med et plutselig bulkeregime, bruker masse kreatin og lever et "aktivt" uteliv som endel undommer gjør, så kan store mengder eksta protein gjøre sitt til at nyrer og lever kan slite litt. Særlig nyrer hvis du i tillegg drikker for lite vann og bruker endel smertestillende i perioder.

Ja ikke sant, reduser proteininntaket til fordel for alkoholen. :p

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #9 : 14. januar 2005, 21:57 »
Da jeg var på mitt lokale treningsstudio snakker jeg med innhaveren å han snakket om at nyrene ikke er så glad i proteinpulver , noe i dette? Book

Hehe, har vært oppe en del ganger dette spørsmålet ja.  Smiley Men det er et viktig spørsmål å få avklart - gang etter gang - da det er mye myter ute og går her. Refererer for øvrig til innlegget jeg skrev for litt siden som UAC har vært så grei og fisket fram for meg.



Riktig det som gubbene over, sier her. Men er du igang med et plutselig bulkeregime, bruker masse kreatin og lever et "aktivt" uteliv som endel undommer gjør, så kan store mengder eksta protein gjøre sitt til at nyrer og lever kan slite litt. Særlig nyrer hvis du i tillegg drikker for lite vann og bruker endel smertestillende i perioder.

Viktig presisering, spesielt dette med smertestillende/betennelsesdempende. Er jo ikke dumt å være litt på den sikre siden heller hvis man er i tvil.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Nyreskader av proteinpulver
« #10 : 15. januar 2005, 00:19 »
Dette spørsmålet kommer vel opp cirka en gang i måneden. Smile

Hva med "Hvilket proteinpulver skal jeg kjøpe?" Angry
Eat Lift Sleep

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Nyreskader av proteinpulver
« #11 : 15. januar 2005, 17:00 »
Riktig som det skrives at det vært utført forsøk på friske personer med tanke på å avdekke mulige helseskader ved høyt inntak av proteiner. Jeg har lest om forsøk hvor man testet ut en gruppe mennesker som inntok omlag 2 gram protein per kg. kroppsvekt per dag. Man fant ingen ting som indikerte at et slikt inntak var helsefarlig.

Om det har vært utført forsøk med enda høyere inntak vet jeg ikke. Hvis ikke så kan man ikke konkludere med at et inntak på f.esk. 4 gram per kg. kroppsvekt er ufarlig.

Folk med nedsatt nyrefunksjon eller andre nyreproblemer anbefales ikke å innta store mengder proteiner.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #12 : 15. januar 2005, 17:57 »
Om det har vært utført forsøk med enda høyere inntak vet jeg ikke. Hvis ikke så kan man ikke konkludere med at et inntak på f.esk. 4 gram per kg. kroppsvekt er ufarlig.

Det mener jeg sterkt det har vært gjort, med samme resultater. Med mindre jeg surrer til ting i skallen min - igjen - så er det testet også med enda høyere uten at de fant ut at nyre tok spesiell skade av det. At andre faktorer kan slå inn ved så høye inntak er jo en annen sak da. Men farlig er det ikke. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Nyreskader av proteinpulver
« #13 : 15. januar 2005, 18:21 »
Ah, nå har jeg mistet alle favorittene mine, men jeg hadde et studie som viste at inntak på 200 gram proteiner i ett måltid gikk helt fint, uten antydninger til problemer.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #14 : 15. januar 2005, 19:00 »
Ah, nå har jeg mistet alle favorittene mine, men jeg hadde et studie som viste at inntak på 200 gram proteiner i ett måltid gikk helt fint, uten antydninger til problemer.


Det håper jeg da virkelig at det gjør..... biggrin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!