Skrevet av Emne: For gammel?  (Lest 1227 ganger)

Utlogget Beinranglet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

For gammel?
« : 15. januar 2005, 18:49 »
Hei jeg har etter mange år til og fra trening bestemt meg for at jeg nå skal prøve å bli i så god form som mulig. Jeg har i alle år mosjonert, men aldri hatt fokus på kosthold og det å sette meg mål. Jeg er 33 år gammel og vet at jeg ikke kan nå samme resultater som en 20 åring. Har lest at det bare går nedover etter fylte 30 år. Er det noen som har erfaringer med å begynne å trene såpass gammel ? Jeg har alltid slitt med å legge på meg. Er 1,78m høy og veier 68 kg. Har lest mye på forumet her og har skjønt at et godt sammensatt kosthold kan være nøkkelen her. Hadde tenkt å legge opp et program som inneholder baseøvelser, og dele kroppen opp i 3. Høres dette lurt ut? Ellers vil jeg gjerne ha såpass god kondisjon som mulig. Er det noen som har gode råd mtp muskelbygging vs kondisjonstrening.
Tar mot alle råd med stor takk og takker også for et informativt forum  Smiley

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
SV: For gammel?
« #1 : 15. januar 2005, 18:56 »
Heisann og velkommen til forumet... Smiley

Jeg begynte å løfte skrot da jeg var 34 år, og jeg er rimelig fornøyd med min egen framgang!  Har ved hjelp av bortimot korrekt kosthold og effektiv trening gått fra å være ei altfor tynn, totalt formløs jente til å være veltrent, muskuløs og mye mer proposjonalt rett enn tidligere.

Kombinasjonen styrketrening/kondisjon er ypperlig; kjør styrkeøkta som du pleier, og avslutt med en halvtime på tredemølla, på sykkel, stepmaskin... samme hva, bare det får opp pulsen. 

Og spis... spis masse, ofte - gjerne litt oftere enn du egentlig vil spise... Men dog ikke minst; vær bevisst på hva du spiser når du spiser... junkfood er mat du blir feit av, ikke sterk...

Lykke til med trening!! Smile
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: For gammel?
« #2 : 15. januar 2005, 18:56 »
Du er aldri for gammel til å komme i bedre form.

Hvis du sliter med å legge på deg, vil jeg anbefale å sette opp en kostholdsplan hvor du kalkulerer kalorier, proteiner, fett og karbohydrater. I første omgang kan du kanske legge deg på 2700-2900 kalorier. Få i deg (minst) 150 gram proteiner daglig, ta tilskudd av nødvendig fettsyrer og velg for øvrig sunne matvarer etter hva du foretrekker.

Hva treningsprogram angår, ville jeg anbefalt deg Tech Nutrition sitt "Release your potential"-program, som du kan lese mer om på tn.no

I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For gammel?
« #3 : 15. januar 2005, 19:04 »
Du blir aldri for gammel til å trene. Derimot kan du bli for gammel til å ikke trene! Jo eldre du blir, jo større helseeffekter får du av regelmessig trening! Vekttrening er verdifullt i alle aldre. 33 år er for øvrig ikke å regne for gammelt etter min oppfatning. Hvis du ikke har noen skader eller sykdommer som hindrer deg, kan du godt trene som en 20-åring fremdeles, og kan forvente samme prosentuelle framgang. Det er toppnivået elle det genetiske potensialet som reduseres med alderen, ikke grad av framgang, jf. en studie som sammenlignet respons på vekttrening mellom en gruppe 20-åringer og en gruppe 70-åringer . De hadde samme prosentvise økninger!! Og bare så du vet det, ditt genetiske potensiale er fremdeles milevis over den gjenomsnittlige fysikk dine jevnaldrende har! Faktisk, en 70-åring genetiske potensiale er kilometervis over den gjennomsnittlige utrente 20-åring!!

Lykke til!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: For gammel?
« #4 : 16. januar 2005, 14:08 »
Omtrent som jeg ville ha prøvd å skrive det selv, men uten å lykkes så bra som du HITman;) Det slår meg stadig at du er som en menneskelig kunnskapsbank innen trening. Hvorfor? Har du utdanning innen området eller er det selvlært?

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For gammel?
« #5 : 16. januar 2005, 14:18 »
Omtrent som jeg ville ha prøvd å skrive det selv, men uten å lykkes så bra som du HITman;) Det slår meg stadig at du er som en menneskelig kunnskapsbank innen trening. Hvorfor? Har du utdanning innen området eller er det selvlært?

mvh Hammer

Takk skal du ha Hammer, setter pris på slike ord!    Smiley

Har både utdanning innen området og er selvlært, men mest det siste hva angår trening!   Wink

Mvh H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: For gammel?
« #6 : 17. januar 2005, 18:42 »
Hitman: veldig bra sagt og veldig kjekt å høre andre si akkurat det samme som man lærer på skolen innemleoom Smiley

Beinrangelet - det er bare å sette i gang! Lykke til og stå på Cheesy

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: For gammel?
« #7 : 19. januar 2005, 12:20 »
Blir aldri for gammel for trening!

Som eksempel kan jeg nevne bestefaren min som snart er 93, han trener (turn) 2 ganger i uka.

Uansett helse, fysisk form og alder har man utbytte av fysisk aktivitet, det er bare snakk om å tilpasse treningen til hver enkelt med tanke på nivå og utgangspunkt.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!