Skrevet av Emne: Foreldre og Kroppsbygging  (Lest 6555 ganger)

Utlogget Parak

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

Foreldre og Kroppsbygging
« : 15. januar 2005, 17:27 »
Bare lurte på hva foreldrene deres sier om at dere trener vekter og spiser mat for å få muskler osv. Jeg tenker vel mest på de "unge" her, som er rundt 15-19 år. Foreldrene mine liker det hvertfall ikke, og sier at jeg må være obs på det jeg driver med osv, slik at det ikke tar helt av. Jeg fnyser av det da, men skjønner kanskje skepsisen deres.

De mener f.eks at jeg er ganske fiksert på muskler/kropp og mat, og liker ikke at jeg spiser så ofte og tenker på proteiner osv.

Jeg er jo ikke fiksert på det, jeg synes bare det er artig og drive med, og at det er artig med fremgang, se fremgang på kroppen osv. Og for å få fremgang må man være strikt med seg selv og spise riktig.
Skjønner at de kanskje er redd for at jeg skal starte med dop osv, og at de mener når jeg er såpass ung så er jeg lett påvirkelig og at dette kan ta "helt av". For meg er det bare dumt å høre, og kan ikke si jeg bryr meg så veldig om det.

Utlogget Diablo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #1 : 15. januar 2005, 17:33 »
Kjenner meg igjen der. Jeg hadde spiseproblemer tidligere, og nå tror de jeg har det igjen bare fordi jeg er så opphengt i det jeg spiser, men jeg vil bare få bedre resultater i det jeg liker best å gjøre.

Faren min er nesten dirkete skuffet fordi jeg har gitt opp annen idrett og prøver å satse på bygging, og han kan ikke forstå hvorfor jeg tar alt dette pulveret. Men jeg bor heldigvis ikke hjemme, så jeg slipper mange av de kommentarene og kan gjøre ting som jeg vil.
Mål: OL i 2014

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #2 : 15. januar 2005, 17:55 »
Vet at jeg er jente og jeg driver ikke akkurat med kroppsbygging, men har det samme problemet.. Hva sier dere til foreldrene deres da når de begynner å mase?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Diablo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #3 : 15. januar 2005, 18:24 »
Jeg sier at det er dette jeg vil holde på med, og det er opp til dem om de liker det eller ikke. Siden det er en ting som engasjerer meg, synes jeg de heller burde støtte meg.
Mål: OL i 2014

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #4 : 15. januar 2005, 18:25 »
Flytt hjemmefra.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #5 : 15. januar 2005, 18:28 »
Jeg sier at det er dette jeg vil holde på med, og det er opp til dem om de liker det eller ikke. Siden det er en ting som engasjerer meg, synes jeg de heller burde støtte meg.


Enig! Smiley Men mor og far vet ingenting om trening.. Så det blir litt vanskelig i perioder!


Flytt hjemmefra.

Betaler du da? Tongue
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #6 : 15. januar 2005, 18:29 »
.... man trenger ikke være tenåring for å ha foreldre som ikke fatter hvorfor man løfter skrot... mine foreldre er absolutt i mot at jeg i det hele tatt holder på med dette... de mener på at både kreating og proteiner er dop, og siden jeg da har begynt med styrkeløft i tillegg til å bygge litt, så er jeg nødt til å dope meg på verre ting... Og det at jeg er opptatt av kostholdet vårt, betyr for dem at jeg har en eller annen form for spiseforstyrrelse... Jeg har helt gitt opp å fortelle dem om fremgang jeg gjør... blir bare syting...

(... jada.. jeg vet jeg er 36 år gammel, men til og med da kan foreldre være vriene... Wink )
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #7 : 15. januar 2005, 18:29 »


Enig! Smiley Men mor og far vet ingenting om trening.. Så det blir litt vanskelig i perioder!




Betaler du da? Tongue

Tja, du kan komme og bo hos meg inntil videre. Wink

For å være litt mer seriøs: dette er noe som gradvis går over med tiden. Kroppsbygging er jo unektelig skrekkelig stigmatisert, og foreldre frykter umiddelbart at sønnen sin skal begynne å bruke steroider. I tillegg spiller ren uvitenhet en rolle, de har aldri tatt proteintilskudd selv og vet ingenting om det, ergo må det være skadelig.

Men, etterhvert som de observerer at avkommet verken blir kriminell eller dør av steroidoverdose, men snarere tvertimot kommer i bedre form, vil skepsisen reduseres merkbart. Du bør unngå ekstreme bulker, da dette sjelden faller i smak hos mødre. Hold deg heller relativt slank hele tiden, og legg på deg muskler sakte, men sikkert.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #8 : 15. januar 2005, 18:31 »
Dette er litt på kanten av emnet muligens, men det er alt for mange fanatikere som spiser tunfisk hele dagen. Hadde jeg hatt en slik sønn hadde jeg også gått fra vettet.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #9 : 15. januar 2005, 18:34 »
Vet at jeg er jente og jeg driver ikke akkurat med kroppsbygging, men har det samme problemet.. Hva sier dere til foreldrene deres da når de begynner å mase?

Jeg har som regel sagt noe sånt som: "Les litt om trening, kosthold og kosttilskudd i stedet for å basere deres egne meninger på myter. Vis meg noe som beviser det dere sier, jeg gjør gjerne det samme."

Nå har de faktisk sluttet å mase, og virker å stole på at jeg vet hva jeg driver med.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #10 : 15. januar 2005, 18:37 »
Min far trente ganske mye når han var ung, så han syns det er artig at jeg bruker hans vekter og resten av treningsrommet, som han bygde som ungutt.

Min mor vet ikke så mye om dette. Hon trodde jeg kom til å tømme en 4kg bøtte med proteiner på ca en uke. (Hon bruker bøttene til diverse ting). Hon syns jeg spiser mye, og kan umulig skjønne at det er noe bra. Men jeg sier bare at hon ikke vet så mye om det, og jeg hører ikke så mye på hennes meninger, så lenge hun ikke skaffer seg noen kunnskaper om teamet. Det er lettere å respektere honnes meninger, når jeg vet at hon har litt peiling.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #11 : 15. januar 2005, 18:39 »
Lær dere å stille spørsmålet hvorfor til foreldrene deres, type:

Hvorfor liker dere ikke at jeg trener med vekter?
Hvorfor synes dere det er galt å være opptatt av kropp og utseende?
Hvorfor skulle det være galt å tenke på proteininntak, eller på hva man putter i seg generelt for den saks skyld?
Hvorfor ville dere foretrekke at jeg drev med en skadeutsatt idrett som fotball framfor kroppsbygging?

Tror de fleste foreldre vil ha problemer med umiddelbart å komme opp med fornuftige svar. Ofte overfører de, rent underbevisst, sine egne ønsker og behov på barna sine. En del foreldre er, med rette, bekymret for at barna skal begynne med dopingmidler og havne "på skråplanet". Kanskje er det nettopp dette som ligger bak skepsisen. En del mennesker trekker av en eller annen for oss fjern grunn nærmest likhetstegn mellom vekttrening, "proteiner" og anabole steroider. Konfronter gjerne foreldrene deres med deres egen frykt, og forsikre dem om at trening med og uten AAS er to helt forskjellige verdener, og at de aldri trenger å frykte for at dere kommer til å begynne med dette.

Fortell dem dessuten at vekttrening er sunt og oppbygende for helsa, og at jo eldre man blir, jo større helsemessig gevinst vil man få av å trene med vekter. Man kan motvirke mange sykdommer som beinskjørhet, overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer, lungesykdomer, depresjoner og angst m. m. Fortell dem derfor at de også burde begynne å trene, så fort som mulig!!

 Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Diablo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #12 : 15. januar 2005, 18:52 »
Spesielt det siste der, det med de helsegevinstene tror jeg ikke så mange foreldre tenker over. Men kroppsbygging møter flere fordommer, doping er vel den som rår høyest, og det er nettopp derfor foreldre missliker at ungene dems begynner å trene. Tror også de fleste foreldre asosierer kroppsbygging med Arnold og de virkelig store, og forstår ikke at for å bli sånn så må man trene i mange herrens år og ha noen gener som bare noen heldige har.
Mål: OL i 2014

Utlogget metromeno

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 95

SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #13 : 15. januar 2005, 19:16 »
Jeg har lært opp foreldrene mine til å dele min mening og kroppsbygging....

Etterhvert som jeg har blitt større og sterkere, har de og spesielt fattern støttet meg mer og mer...

Så sant jeg holder meg til lovlige kosttilskudd er det ingen sure miner om dette temaet her i huset....

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Foreldre og Kroppsbygging
« #14 : 15. januar 2005, 19:20 »
Spesielt det siste der, det med de helsegevinstene tror jeg ikke så mange foreldre tenker over.

Du har rett i det, dessverre. Men det er like fullt et glimrende argument overfor skeptiske foreldre. Man bør så langt det er mulig fjerne grobunnen for slike fordommer som enkelte foreldre har, og heller finne fram de saklige argumentene, som Caepp over her gjør! Du bør aldri tilatte deg å bli "argumentert ned" av fordommer av noe slag!!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!