Skrevet av Emne: Tips for hardere rundspark?  (Lest 2674 ganger)

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Tips for hardere rundspark?
« : 18. januar 2005, 21:06 »
I disse dager er jeg veldig innstilt på å få mer kraft i rundsparkene mine. Er det noen erfarene travere som har noen gode tips i forbindelse med dette?

Ettersom jeg fortsatt ikke er spesielt dreven på sparketeknikk, sier det seg selv at jeg må terpe, terpe og atter terpe den tekniske biten. Foruten det kjører jeg sumomarkløft, knebøy og utfall; hvilket jeg formoder at har en viss appliserbarhet til sparking. I tillegg blir det en del sparking på pute og sekk. Hva annet bør man foreta seg? 

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Tips for hardere rundspark?
« #1 : 20. januar 2005, 00:32 »
Et åpenbart svar blir vel å sparke mye, men med forskjellig motstand i målet. Ser du sparker både på pute og sekk, som er bra. Spark gjerne også på små "spader", mindre motstand, mer bruk av muskler. Musklene hviler litt når man treffer noe med stor motstand... Spark gjerne også med vekter rundt beina. Gir god styrke. Få gjerne noen som kan rundspark godt til å veilede deg. Viktig å ikke la kneet falle ned, skal alltid peke ca. vannrett, en smule oppover...


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

SV: Tips for hardere rundspark?
« #2 : 20. januar 2005, 00:47 »
Spark gjerne også på små "spader

For å utvikle harde rundspark? NEI!

Fortsett heller med å sparke på puter, sekk, "thaipads" osv. For å trene opp fokus og hurtighet, så kan disse "spadene" være nyttige, men det er bedre med puter du kan "dra til" litt på.

Hoftebruk er også veldig vesentlig, det er viktig at man ikke bare sparker med foten, men at man "fortsetter" sparket med hofta slik at man får med tyngde/kraft fra hele kroppen i sparket. Det kan være litt vasnkelig å få "tajmet" dette skikkelig, man kan lett rotere hofta for tidlig og for sent, derfor er det viktig at du har en dyktig makker, som hele tiden gir deg tilbakemeldinger. Du vil garantert merke forskjell når hofta er med i sparket.

Når jeg trente Taekwondo brukte vi for det meste slike "spader" de er fine for fokus og kontroll, men det var når jeg begynte med Kickboxing, og begynte med skikkelig sparketrening på sekk og tyngre puter at hardeheten i sparkene kom.

Vil også anbefale mye styrketrening, da særlig explosiv trening av knebøy og markløft, søk på forumet, "boXer" har lagt ut en veldig bra artikkel om explosiv trening.

Når det gjelder bruk av vekter rundt foten, er det mange som mener at det kan faktisk ha en negativ effekt på sparkene dine, har selv aldrig prøvd det, så jeg skal ikke si om det er bra eller ikke, men jeg har iallefall ikke tenkt til å bruke det......

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Tips for hardere rundspark?
« #3 : 20. januar 2005, 00:53 »
Sorry, så nemlig at han skrev at han lå etter på den tekniske biten. Man får mer utholdende styrke i beinet (lettere å slite ut en motstander hvis alt han treffer er luft, i motsetning til vest eller blokk). Mener dessuten at en god teknikk fremmer mulighetene for sterke rundspark. Nå er jeg fan av rene teknikker da...

Har brukt vekter mye, og har fått veldig positivt resultat.

Synes det er vanskelig å tenke mens jeg ligger i sengen, så kanskje du får et mer fornuftig svar ut av meg i morgen Tongue


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Tips for hardere rundspark?
« #4 : 20. januar 2005, 12:27 »
Ugleguff,

For et hardere rundspark, forsøk å ta et lite skritt med standfoten (antar venstre) til venstre så den allerede er til venstre for bag'en du sparker på når du sparker, og stå med hele fotsålen nedi, du roterer foten i riktig vinkel når du tar skrittet. På denne måten skal du få mer tyngde i sparket.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Tips for hardere rundspark?
« #5 : 20. januar 2005, 18:39 »
Takker for tips, får se hva jeg får testet Smiley

Utlogget xander

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 260
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 260

SV: Tips for hardere rundspark?
« #6 : 20. januar 2005, 23:18 »
hvis du sparker med bakre (høyre) fot sikter du litt til venstre for målet du skal treffe så du sparker "gjennom" målet! sikt på venstre armen til sparringspartnern din feks

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: Tips for hardere rundspark?
« #7 : 21. januar 2005, 14:15 »
skal du sparke hardt, så er det ingen annen måte enn thai måten. Syns denne artikkelen er bra: http://www.subfighter.com/article933.html
sjokk og vantro

Utlogget tlysaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

SV: Tips for hardere rundspark?
« #8 : 03. februar 2005, 05:19 »
For max kraft i rundspark...må hele kroppen være med, absolutt hele kroppen. Da får man virkelig tyngde i sparket. Det er vanskelig å forklare kunn med ord, så det beste er å få noen som er dyktig...og som faktisk KAN det!!! til å vise, innstruere, og å kommentere.
Men noen punkter på et høyre rundspark: hoften, låret & leggskinnet skal være i bevegelse mot målet, for deretter å "gå igjennom" kroppen til motstanderen. Venstre skulder skal følge samme bevegelse slik at når leggen synker inn i kroppen så skal ikke skuldren stoppe opp, men vris forbi motstanderen. Prøv å "skyt" hoften frem og forbi motstanderen. Venstre fot skal vris, sammens med sparket, slik at hælen peker fremover(nesten ihvertfall).

Har du den rette teknikken så blir det harde spark selv om man er dødssliten og egentlig bare vil springe på dassen for å kaste opp. Selfølgelig blir det ikke like kjappe spark, men tyngden er der fremdeles...sier ihverfall de som holder puten når jeg sparker Dance

I alle slag og spark er bevegelsen i hoften ekstremt viktig. Så kan du "jokke" skikkelig med hoftene er det en god ting:)

Utlogget brattlee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

SV: Tips for hardere rundspark?
« #9 : 03. februar 2005, 14:07 »
keep it up..Wink
Ju-Jitsu is King once you get to the ground......

Karate is best because of the power......

JKD is best because it covers all four ranges....

Boxing is best because of the hand speed....

Tae Kwon Do is best because of kicking....

Tai Boxing is best because of their deadly knees and

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Tips for hardere rundspark?
« #10 : 03. februar 2005, 23:29 »
For max kraft i rundspark...må hele kroppen være med, absolutt hele kroppen. Da får man virkelig tyngde i sparket. Det er vanskelig å forklare kunn med ord, så det beste er å få noen som er dyktig...og som faktisk KAN det!!! til å vise, innstruere, og å kommentere.
Men noen punkter på et høyre rundspark: hoften, låret & leggskinnet skal være i bevegelse mot målet, for deretter å "gå igjennom" kroppen til motstanderen. Venstre skulder skal følge samme bevegelse slik at når leggen synker inn i kroppen så skal ikke skuldren stoppe opp, men vris forbi motstanderen. Prøv å "skyt" hoften frem og forbi motstanderen. Venstre fot skal vris, sammens med sparket, slik at hælen peker fremover(nesten ihvertfall).

Har du den rette teknikken så blir det harde spark selv om man er dødssliten og egentlig bare vil springe på dassen for å kaste opp. Selfølgelig blir det ikke like kjappe spark, men tyngden er der fremdeles...sier ihverfall de som holder puten når jeg sparker Dance

I alle slag og spark er bevegelsen i hoften ekstremt viktig. Så kan du "jokke" skikkelig med hoftene er det en god ting:)

Takk for godt svar. Får bra veiledning for tiden, da jeg har begynt å trene  hos Fighter kickboxing. Hoftestyrken skulle forsåvidt være på plass, så jeg krysser fingerne for at jeg sparker som en høyrebent Mirko Filipovic innen sommerferien. Høhø.

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Tips for hardere rundspark?
« #11 : 04. februar 2005, 08:50 »
Ikke rett ut beinet før du når målet, og så retter du det ut gjennom målet, så får du økt kraft fra den lille ekstra bevegelsen, i tillegg til det Tlysaa sa Smiley

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget ninjanesse

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: Tips for hardere rundspark?
« #12 : 12. juni 2005, 18:47 »
Du kan jo "presse" spark. Hjelper mye på høyden og styrken du kan legge bak sparkene. Still deg inntil f.eks en ribbevegg og press sparket sakte. Husk å bruk riktig teknikk. Når dette begynner å bli enkelt, er det ingen ting i veien for å feste noen vekter på foten.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!