Skrevet av Emne: Vitaminer & stæsj...  (Lest 3310 ganger)

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Vitaminer & stæsj...
« : 04. desember 2002, 23:23 »
Yes folkens, enda et spm. om vitaminer o.l (siden tittelen min sier jeg er kunnskapstørst  Grin) Uansett, kan noen forklare meg hva disse vitaminene/tilskuddene er gode for, og hvilken funksjon de har i magesekken min (og din) ?? Takk.

1. Sodium
2. Potassium
3. Zink
4. Krom
5. Jern
6. Magnesium
7. Vitamin C, D & E

Og - hvilke av disse bør en supplere med i form av tilskudd hvis det er påvist at det er for lite av det i vanlig kost?

På Forhånd takk  Wink
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: Vitaminer & stæsj...
« #1 : 05. desember 2002, 14:41 »
Hmm, fikk litt å bryne meg på her...

Sodium:
Sodium er relatert til salt...
En analyse foretatt av medisinkske forskere indikerer at et høyt inntak av sodium sodium er sterkt belslektet og en medvirkende årsak til cardiovaskulære sykdommer i blodet og hjerte og kan ved en overdose i værste fall føre til dødelighet hos overvektige personer...Anbefalt maksimumsgrense for daglig altinntak er fem milligram.
Sodium forekommer i flere kjemiske forbindelser, spesielt innenfor industrinæringen...
PS: Disse kjemiske forbindelsene kan være giftige!

Sodium acetate
Sodium benzoate
Sodium bicarbonate
Sodium bisulphite
Sodium borate
Sodium bromide
Sodium carbonate
Sodium carboxymethylcellulose
Sodium chloride
Sodium tetraphosphate
Sodium thiosulphate pentahydrate

Potassium:
Potassium balanserer electrolyttene ( nødvendig for celler i prosessen å regulere den elektriske spenningen og vanntilførselen av molekyler gjennom cellemembranet) og omdanner glykogen to glukose. Twinlab selger dette som et kosttilskudd...

Zink:
Et testosteron forhøyende mineral..
Zink har havnet litt i skyggen av selen når det snakkes om antioksidanter. Faktum er at zink også trengs for et fungerende antioksidantforsvar. Dels fungerer zink som en antioksidant i seg selv, men framfor alt anvendes zink i viktige antioksidantenzymer. Det er en byggesten i over 70 enzymer hvor flere av disse hører till kroppens viktigste vannløslige antioksidanter. De vannløslige antioksidantene er kjente for å beskytte musklene ved hard trening, og kanskje leder en zinkbrist derfor til dårlig innhenting.  Om ikke kosten inneholder tilstrekkelig med zink kan en brist utvikles relativ raskt og det fører til lave testosteronnivåer. Som du sikkert vet påvirker en lav testosteronutsondring muskeltilveksten.. Det virker som om zink spiller en viktig funksjon i hudens elastisitet. Om du har mangel, eller lave nivåer av zink, er risikoen større for at du rammes av stretchmerker, dvs merker i armehulene, på brystet og andre plasser der huden strekkes ut ordentlig ved trening.  Zink har vist seg hjelpe mot det, både i forebyggende og for behandling i ettertid. Leging av sår går raskere om man inntar tilstrekkelig med zink, og gror dine sår dårlig bør du prøve å ta ett zinktilskudd.

Krom:
Krom er coenzym til insulin, både når det gjelder glykogen. protein og fettomsetning. Virker aktiviserende både for nedbygging av fettdepoter, og oppbygging av muskelmasse. Brukes derfor både som slankemiddel og hjelp til okning av muskelmasse.

Jern:
Jernet hjelper nemlig til med å frakte oksygen til hver eneste celle. Hele 60% av jernet som du tar opp får denne oppgaven. De blir bundet til et proteinkompleks som heter hemoglobin og som utgjør mesteparten av de røde blodcellene. Hemoglobinet tar opp oksygen i lungene dine, transporterer det rundt i blodet ditt og leverer det rett på døra til oksygenhungrige celler. Uten jern svikter denne servicen.
I tillegg er jernet viktig for at mange proteiner og enzymer skal kunne gjøre jobben sin, og jern finnes derfor i hver eneste kroppscelle
Et tilskudd av jern kan øke hemoglobinkonsentrasjonen i blodet. Jernmangel er definert som en sykdom, og forekommer oftes hos sterkt mensruerende kvinner...

Magnesium:
Magnesium har flere viktige funksjoner i reguleringen av både nervesystemet og musklene. Flere kjemiske reaksjoner i kroppen er også avhengig av magnesium. Vi deler mineralene inn i to hovedgrupper. Makromineralene fungerer som byggesteiner i kroppen og vi trengere relativt mye av dem. Kalsium og magnesium er to makromineraler. Spormineralene eller mikromineralene er mineraler kroppen trenger små mengder av. Jern, sink, selen og krom er eksempler på spormineraler.



C, D og E vitaminer linker jeg til denne siden:

http://www.lommelegen.no/kap45meny.htm

PS: Husk at overdreven dosering ved enkelte av disse stoffene kan være giftige, så les doseringsvedlegget nøye!
Anbefaler at du ikke trenger ekstra tilskudd enn normalt som du får via kosten + en og annen vitamin / mineralpille!

Mvh PowerMan


Power is everything...

Utlogget kalleklovn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 368
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 368

Re: Vitaminer & stæsj...
« #2 : 05. desember 2002, 14:59 »
Kan for øvrig nevne at en kombinasjon av zink og magnesium har vist seg å være ekstra testosteron forhøyende...
Mange kjøper produktet: ZMA, som inneholder Zink og Magnesium (hovedingredienser), og som har vist seg å kunne forhøye testosteron nivået med 30% (høres mye ut, men er egentlig ikke det).
En kar jeg trena med i militæret (var Norgesmester i benkpress for noen år siden, og trent kroppsbygging/styrkeløft i 8 år) påsto at man kunne like gjærne kjøpe Zink og Magnesium hver for seg i helsekostbutikk, og det ville ha tilnærmende effekt... (du sparer masse penger på det)
-kalleklovn-

Utlogget tobb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

  • Emilioooooooooo! (Roxbury rules)
Re: Vitaminer & stæsj...
« #3 : 05. desember 2002, 15:38 »
Testiklene har to typer av celler. Den ene produserer testosteron (leydigceller) og den andre sædceller (sertoliceller) og disse celletypene finnes ved hverandre i testiklene. For at de spermieproduserende cellene skal fungere optimalt og lage spermier kreves det høye nivåer av testosteron. Ettersom cellene ligger tett ved hverandre blir det et ekstremt høyt testosteronnivå akkurat der, men synker testosteronet litt kommer produksjonen av sædceller til å påvirkes raskt. Når vi spiser en zinkrik kost kjenner kroppen at det finnes mye zink, og at vi derfor har råd til å produsere mye sædceller, og hva må testiklene gjøre for å kunne produsere spermier? Jo, de må utsondre testosteron!

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re: Vitaminer & stæsj...
« #4 : 05. desember 2002, 17:51 »
Oj oj oj.... dere har jo peiling... spesielt du Powerman, bøyer meg i støvet for deg...

P.S - Det med strekk merkene var nyttig for meg, da jeg har hatt det for 2-3 år siden, da jeg begynte å trene, men de er så og si borte nå... det betyr vel at jeg har nok Zink i kosten min... hmmm

Men den komboen Kalle snakket om virket bra, vurderer å kjøpe det ja  Grin

Igjen takk  :Smiley
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Prodius (MB)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 870
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 870

Re: Vitaminer & stæsj...
« #5 : 06. desember 2002, 21:04 »
Vil tilføye en liten ting ang. krom. Hvis du er "avhengig" av godteri, brus eller andre søtsaker, så hjelper kromet til slik at du ikke får noe spesielt "urge" til å spise godteri.

Hver gang jeg går gjennom en butikk med smågodt, så får jeg vann i munnen, og jeg klarer nesten ikke å holde meg. Dette er et eksempel, og kromet forhindrer dette.

Selvsagt klarer du å styre deg fra godteriet, men du skjønner sikkert hva jeg mener?
Treningsstudio: ¨
Raufoss Badeland¨

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re: Vitaminer & stæsj...
« #6 : 08. desember 2002, 00:13 »
All to well... hehe  Wink
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!